آفتاب

دهها هزار کارگر چینی دست به اعتراض زدند

دهها هزار کارگر چینی دست به اعتراض زدند

پکن - ایرنا - ناکامی پلیس و مسوولان چینی در حل و فصل مشکلات کارگران باعث شد روز چهارشنبه دهها هزار نفر از کارگران در استان گوانگ دونگ در جنوب چین دست به اعتراض بزنند.

به گزارش ایرنا، اعتراضات کارگری در جنوب چین طی چندین هفته گذشته ادامه داشته و هر روز بر شمار معترضان به مشکلات کارگری در این کشور پهناور آسیایی افزوده می شود.

تلویزیون چین گزارش داد که کارگران چینی از اینکه دستمزدهای آنها بموقع پرداخت نشده و یا حق بیمه اشان در نظر گرفته نشده است عصبانی هستند.

تارنمای چاینا ارگ روز چهارشنبه گزارش کرد که دهها هزار نفر در استان گوانگ دونگ چین بزرگترین مرکز تجارت خارجی این کشور دست به اعتراضات گسترده زده اند.

چاینا دیلی نیز با اشاره به تجمع کارگران در منطقه دونگ گوان این استان نوشت : این اعتراضات به مثابه یک خطر بزرگ برای کارخانه هایی است که بتدریج کارگرانشان را از دست می دهند و تولیدشان متوقف می شود.

تجمعات کوچک کارگری ابتدا هفته قبل در کارخانه یویه یوان این استان چین آغاز شد و کارگران خواستار پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و بهداشت و بیکاری بودند، اما این تجمعات کارگری اکنون شکل اعتراضات گسترده به خود گرفته و کارگران کارخانه های دیگری چون آدیداس و نایک هم به جمع معترضان اضافه شده اند.

کارگران می گویند که کارفرمایان حقوق آنها را به درستی پرداخت نکرده و حق بیمه آنها نیز ضایع شده است و پس از بازنشستگی حقوق کمتری دریافت خواهند کرد.

همین مساله علت اصلی تجمعات دهها هزار نفری در جنوب چین گزارش شده است.

پلیس چین روز گذشته اعلام کرد گشت زنی در شهرهای مختلف سراسر این کشور را برای مقابله با حوادث امنیتی افزایش داده است.

صاحبان کارخانه ها نیز در چین نسبت به افزایش دستمزدها و پرداخت حق بیمه و بالارفتن هزینه ها در این کشور نگران هستند و گفته اند که با این شرایط بهتر است کارخانه هایشان را به کشورهای دیگری نظیر تایلند و کامبوج منتقل کنند تا دستکم 20 درصد در هزینه ها صرفه جویی شود.

آساق ** 2100 **1611
کد N240351

وبگردی