آفتاب

حضور نظامی آمریکا در حیاط خلوت روسیه

حضور نظامی آمریکا در حیاط خلوت روسیه

تهران– ایرنا- آمریکا به دنبال تحولات اخیر در مناطق شرقی اوکراین، با اعزام یک رزمناو دیگر به دریای سیاه و گسیل 600 سرباز نظامی به شرق اروپا تلاش دارد تا بر حضور نظامی خود در حیاط خلوت روسیه بیافزاید.

به گزارش روزچهارشنبه شبکه خبریˈراشاتودیˈ، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که پیشتر در واکنش به تحولات اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه، رزمناو ˈیو.اس.اس دونالد کوکˈ را به دریای سیاه گسیل داشت، ناو محافظتی ˈیو.اس.اس تیلورˈ خود را نیز راهی منطقه کرده است.

در حالی که یو.اس.اس تیلور در ماموریتی تحت عنوان تامین صلح و ثبات منطقه، از تنگه ˈ بسفرˈ عبور کرده و وارد دریای سیاه شده، پنتاگون همچنین از تصمیم به اعزام 600 نیروی نظامی خود به کشورهای لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی به منظور شرکت در رزمایش نظامی در شرق اروپا خبر داده است.

نیروی دریایی آمریکا دراین باره با صدور بیانیه ای که روز گذشته (سه شنبه) صادر شد، اعلام کرد: ˈنیروی دریایی آمریکا برابر با قوانین بین المللی و کنوانسیون ˈمونتروˈ به طور معمول در دریای سیاه دست به عملیات می زندˈ.

در این بیانیه، ماموریت رزمناو تیلور در آب های دریای سیاه اطمینان بخشی به متحدان ناتو درباره پایبندی نیروی دریایی آمریکا به تحکیم و ارتقای سطح قابلیت همکاری، همزمان با تلاش برای تحقق اهداف دو جانبه در منطقه ذکر شده است.

راشاتودی افزود : پیشتر ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امورخارجه روسیه اعزام ناوهای جنگی آمریکا به دریای سیاه را مغایر کنوانسیون مونترو دانسته بود، سندی که شمار کشتی های آمریکایی در دریای سیاه را محدود می کند و چارچوب زمانی 21 روزه را برای حضور هر یک از آنها در این منطقه تعیین کرده است.

لاوروف اخیرا درباره لزوم رعایت رژیم حقوقی تنگه های بسفر و داردانل نیز که مهمترین آبراه بین المللی ارتباط دریای سیاه با دریاهای آزاد است، به ترکیه و آمریکا هشدار داد.

موضوع رعایت رژیم حقوقی تنگه های بسفر و داردانل که در کنترل و قلمرو ترکیه است، در پی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه و افزایش تنش بین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه بر سر مساله اوکراین، به صورت یکی از موضوعات مهم بین المللی در آمده است.

قرارداد مونترو یکی از مهمترین اسناد در حقوق بین الملل است که رژیم حقوقی عبور از تنگه های بسفر و داردانل را در قلمرو ترکیه تنظیم می کند و به موجب آن عبور کشتی های تجاری و جنگی از این تنگه ها بدون توقف در‎29 ماده و چهار تبصره تنظیم شده است.

هدف اصلی از انعقاد این قرارداد که در20 ژوییه ‎1936میلادی (1315) در شهر مونتروی سوئیس به امضا رسید، تنظیم حقوق و مقررات در ارتباط با آن دسته از کشتی های تجاری و جنگی است که دارای ساحلی در دریای سیاه نبوده و قصد ورود به این دریا را دارند.

قرارداد مونترو، برای عبور کشتی ها در زمان صلح، در زمان جنگ و در زمان هایی که تهدید جنگ در نزدیکی حس می شود، تنظیم شده است و محدودیت های جدی هم از نظر وزن و هم از نظر تعداد رزمناوها و مدت زمان حضور آنها در عبور از تنگه ها و حضور در دریای سیاه اعمال می کند.

هم اکنون روابط بین روسیه و اردوگاه غرب به سرکردگی کاخ سفید بر سر وقایع اوکراین به سردی گراییده است.

مسکو وقایع اوکراین را حاصل سازماندهی آمریکا و اروپا می داند و دولت کنونی در ˈکی یفˈ را به رسمیت نمی شناسد.

مترجمام **1302** 1064
کد N240309

وبگردی