آفتاب
در گفت‌وگوی اختصاصی با ایسنا؛

الصادق بوقطایه: بوتفلیقه ضامن مصالحه ملی است/شاهد طرح هرج و مرج هوشمندانه در خاورمیانه‌ایم

الصادق بوقطایه: بوتفلیقه ضامن مصالحه ملی است/شاهد طرح هرج و مرج هوشمندانه در خاورمیانه‌ایم

حزب "جبهه آزادیبخش الجزایر" ثمره نهضت ضد استعماری این کشور به شمار می‌رود و بسیاری از اعضای کنونی آن در دوران جوانی از نیروهای بارز انقلاب ضد استعمار فرانسه در الجزایر به شمار می‌رفتند.

این حزب اکنون به عنوان حزب حاکم این کشور به شمار می‌رود و سال‌ها است که اداره سیاسی کشور را در دست دارد. عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس جمهور کنونی الجزایر که در انتخابات ریاست جمهوری این کشور برای چهارمین بار متوالی حاضر شده و به پیروزی رسید، عضو این حزب است.

"الصادق بوقطایه"، عضو دفتر سیاسی حزب حاکم جبهه آزادیبخش الجزایر و مسئول روابط با پارلمان‌های دنیا در این حزب است و از شخصیت‌های بسیار نزدیک به بوتفلیقه محسوب می‌شود.

الصادق بوقطایه در گفت‌وگوی اختصاصی به سوالات خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در بیروت درباره آخرین تحولات الجزایر، انتخابات ریاست جمهوری، سیاست‌های داخلی و خارجی، موضع الجزایر در باره تحولات سوریه و روابط با ایران پاسخ داده است.

جبهه آزادی‌بخش الجزایر

بوقطایه در پاسخ به این سوال که عبدالعزیز بوتفلیقه برای چهارمین دوره متوالی است که به عنوان رییس جمهور انتخاب می‌شود و آیا این امر دیکتاتوری را به ذهن نمی‌آورد، گفت: فکر نمی‌کنم چنین مشکلی به وجود آید زیرا اول این که این روند طبق قانون اساسی الجزایر است و این قانون زمان و دوره برای رییس جمهوری تعیین نکرده است. دوم این که ما یک نظام دموکراتیک هستیم که در آن 60 حزب و سازمان سیاسی در حال فعالیت هستند و در برنامه‌های سیاسی از جمله انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با هم رقابت می‌کنند.

وی درباره مکانیسم عبور نامزدها از فیلترهای قانونی گفت: اما درخصوص نامزدهای ریاست جمهوری همانطور که می‌دانید هر کاندیدایی باید شصت هزار تاییدیه از شهروندان الجزایزی به شکل قانونی و رسمی بیاورد که آنها تایید کنند که وی صلاحیت رییس جمهور شدن و ورود به انتخابات را دارد. علاوه بر این هر نامزدی باید ششصد تاییدیه از نمایندگان شورای های شهری و استانی و نمایندگان پارلمان بیاورد که متضمن تایید صلاحیت وی باشد. در ضمن باید حائز دیگر شرایط ریاست جمهوری باشد و موانع قانونی که مانع نامزدی وی باشد وجود نداشته باشد و بتواند وظایف قانونی خویش در صورت رییس جمهور شدن را اجراء کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس تعداد زیادی از نامزدها به شکل مستقل و یا از سوی احزاب و سازمان‌ها و جریان‌های سیاسی برای انتخابات ثبت نام کردند اما بسیاری از آنها نتوانستند شصت هزار تاییدیه اولیه و ششصد تاییدیه نمایندگان شوراها و مجلس را جمع کنند و فقط شش نفر موفق شدند حائز شرایط و کسب تایید 60 هزارتایی و 600 تایی بشوند و آنها با رییس جمهور بوتفلیقه وارد رقابت انتخاباتی شدند، رییس جمهور بوتفلیقه از دستگاه‌های دولتی درخواست کرد تا آنها در مقابل کاندیداها و از جمله خودش بی طرف باشند و فقط به قانون عمل کنند. او همچنین خواست که آنها امنیت لازم برای همه کاندیداها را فراهم کنند و با شفافیت در انتخابات عمل کنند و از بروز هرگونه بحران و یا آشوبی خودداری کنند.

الصادق گفت: تبلیغات انتخاباتی بین کاندیداها به شکل خوبی پیش رفت تا آین که در آخرین هفته از تبلیغات، برخی از نامزدها از تقلب‌های احتمالی در انتخابات صحبت کردند و پیش از برگزاری انتخابات از تقلب حرف زدند و جو را آشفته کردند و از هوادارانشان خواستند که به خیابان‌ها بریزند و تظاهرات کنند؛ آن هم در حالی که انتخابات هنوز آغاز نشده بود، با این وجود در روز انتخابات درصد قابل توجهی از مردم در رای گیری شرکت کردند با آن که برخی از کاندیداها و احزابشان خواستار تحریم انتخابات شده بودند، مردم الجزایر با توجه به تحولات منطقه‌ای که در اطراف الجزایر در مالی، تونس، نیجر، لیبی، موریتانی و مغرب می‌گذرد به نداهای تحریم انتخابات گوش فرا ندادند و امنیت و استقرار کشورشان را موضوعی مهم و استراتژیک می‌دانند و من معتقدم که بوتفلیقه از سال 1999 که زمام امور را در کشور به دست گرفت نقش مهمی در این امر و مصالحه ملی در کشور ایفاء کرده است، حتی گروه‌هایی که سلاح به دست گرفته بودند را به روند سیاسی و مصالحه ملی باز گرداند. ما در الجزایر چهار حزب اسلامی مهم داریم، بوتفلیقه در زمانی رشد و توسعه اقتصادی کشور را آغاز کرد که همه گونه سرمایه گذاری در الجزایر متوقف شده بود، هواپیماها به کشورمان تردد نمی‌کردند اما او توانست مجددا الجزایر را به صحنه اقتصادی دنیا بازگرداند. من معتقدم که بوتفلیقه در فضای انتخاباتی آزاد بار دیگر توسط مردم انتخاب شد و یکی از دلایل گرایش مردم به وی همین موفقیت‌های داخلی و خارجی وی بوده است، حتی در بین رقبای وی در ریاست جمهوری کاندیداهایی هم بودند که رسما اعلام کردند انتخابات در شفافیت کامل و درست و قانونی برگزار شد و هیچ اعتراضی هم نداشتند. حدود 52 درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند و این در مقایسه با انتخابات دیگر کشورها که معتقد به حاکمیت دموکراسی در کشورشان هستند، از یک حد نصاب قابل قبول برخوردار است؛ با آن که من معتقدم دموکراسی‌ای که در غرب وجود دارد قابل تطبیق در همه کشورها نیست زیرا هرکشوری برای خود فرهنگ و سنت‌های متفاوتی دارد و شیوه زندگی خاصی برای خود دارد و الجزایر هم از این نوع کشورها است که نمی‌توان عین دموکراسی غربی را در آن پیاده کرد و الجزایر اجازه نمی‌دهد طرح های دیگر کشورهای غربی در آن پیاده شود.

عضو دفتر سیاسی حزب جبهه آزادیبخش الجزایر ادامه داد: الجزایر یک کشور دموکراتیک است و آزادی بیان و عقیده در آن پیاده می‌شود، بیش 150 روزنامه و مجله در این کشور هر روز صادر و توزیع می‌شود که 99 درصد آن از بخش خصوصی است، 12 کانال تلویزیونی از بخش خصوصی در الجزایر مشغول کار هستند و زندانی سیاسی و کسی که به خاطر آزادی بیان و دیدگاه در زندان باشد هم نداریم.

وی گفت: الجزایر با تصمیم مجدد خویش عبدالعزیز بوتفلیقه را با اعطای آرایی بالا به عنوان رییس برای عهدی جدید انتخاب کرده است؛ گرچه علی بن فلیس از رقبای ریاست جمهوری، مشروعیت این انتخابات را زیر سوال برده است، اما من معتقدم انتخابات سالم برگزار شد و ادعاهای بن فلیس درست نیست و همه موازین دموکراسی در این انتخابات وجود داشت. علی بن فلیس بر خلاف قانون عمل می‌کند زیرا او در همان زمان نام نویسی متعهد شده به تصمیم و انتخاب ملت گردن نهد اما او اکنون اشتباه می‌کند که موضعی برخلاف آن گرفته است، زیرا الجزایر دولت قانون است و قانون اساسی در این کشور اجراء می‌شود. انتخابات ما مثل انتخابات آزاد در ایران است، رقابت بین کاندیداهای دارای صلاحیت انجام می‌شود و این ملت ایران هستند که رییس جمهور خود را انتخاب می‌کنند، با آن که برخی دولت‌های غربی در سلامت انتخابات ایران شک می‌کنند اما ما به دقت اتنخابات ریاست جمهوری ایران را پیگیری می‌کنیم و می‌دانیم که انتخابات با دموکراسی برگزار می‌شود و ملت آن چه را می‌خواهد انتخاب می‌کند و ادعاهای برخی دولت‌های غربی را علیه ایران قبول نداریم. همین حالت هم درباره الجزایر صدق می‌کند، الجزایر دولتی و کشوری بزرگ با حق حاکمیت ملی و مستقل است و دخالت‌های خارجی را در آن به شدت رد می‌کنیم.

وی درخصوص تحولات داخلی الجزایر و سیاست خارجی‌اش در دوران بوتفلیقه گفت: از مهمترین دستاوردهای بوتفلیقه بازگرداندن آرامش ملی به کشور است در حالی که در آن چه که به جنگ داخلی در الجزایر معروف شده بود حدود دویست هزار قربانی برجای ماند اما بوتفلیقه در روندی سخت و دشوار مصالحه ملی را برگزار کرد و ثبات و استقرار را به کشور بازگرداند؛ همین یکی از دلایل مهم و اصلی بوتفلیقه در کسب رای اعتماد مردم الجزایر است، الجزایر در مسائل بین‌المللی هم دیدگاه‌های ثابت و برخاسته از اراده ملی‌اش دارد و به عنوان مثال در بحران بین ایران و غرب بارها تاکید کرده است که این حق ایران است که از تکنولوژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز برخوردار باشد و در همه دوره‌ها بر این امر اصرار داشته و فشارهای غرب علیه ایران را رد می‌کند.

وی در باره بوتفلیقه گفت: نباید فراموش کنیم که مردم الجزایر معتقدند که عبدالعزیز بوتفلیقه ضامن بقای استقرار و ستون استقرار و آرامش و مصالحه ملی در کشور است و این مبتنی بر شناخت ملت از او است، در ضمن نباید فراموش کنیم که بر هم زدن آرامش، استقرار و امنیت الجزایر هدف برخی طرف های خارجی است و برای این کار در این چند ساله همه کار کرده‌اند. این طرف‌های خارجی می‌خواهند جریان موسوم به بهار عربی را که همه جوامع عربی را به نابودی کشانده است را نیز به الجزایر سوق دهند.

الصادق بوقطایه در باره بهار عربی گفت: ما می‌دانیم بهار عربی روند بسیار خطرناکی است، بهار عربی یک برنامه استراتژیک و برنامه ریزی شده برای کشورهای عربی است که هدفش زدن استقرار و امنیت این کشورها است، من نمی‌خواهم از کتاب برژینسکی وقتی که مشاور امنیت ملی آمریکا بود یاد کنم که پیشنهاد می‌کرد باید کشورهای عربی تجزیه شوند و نمی خواهم از موسسه فریدم هاوس (خانه آزادی) سخن بگویم، موسسه‌ای که توسط همسر آیزنهاور در سال 1941 ساخته شد و صهیونیسم بر آن سیطره و حاکمیت دارد، موسسه‌ای که نقشی مهم در تحرکات بهار عربی داشته و دارد و به دنبال برهم زدن استقرار و آرامش و سپس تجزیه این کشورها هستند. آنچه که در گرجستان تحت عنوان انقلاب نارنجی رخ داد برای همگان روشن است و همه می‌دانند چه کسانی پشت سر آن بودند و کدام موسسات غربی از آن حمایت و آن را سازماندهی می‌کردند. شما به تئوریسین صهیونستی برنارد لیوی نگاه کنید که چه نقشی در تحولات اخیر بهار عربی ایفاء کرده است، او یکی از عوامل اساسی ایجاد بحران و ناآرامی و اغتشاش در کشورهای عربی است، نقش او در تحولات لیبی خیلی بارز است، او حتی نقشی مهم در اوکراین بازی کرده و پس از آزادی نخست وزیر سابق اوکراین از زندان در کی‌یف سخنرانی می‌کند، او یک صهیونیست سرشناس است، او در برنامه ریزی‌هایش در هماهنگی کامل با سیاست خارجی آمریکا است و یکی از ثمره‌های آن همین ناآرامی‌ها در کشورهای عربی پس از بهار عربی تحت عنوان دموکراسی، حقوق بشر و آزادی اندیشه و بیان است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موضع سیاست خارجی الجزایر در دوران جدید بوتفلیقه در قبال سوریه تغییری خواهد کرد یا نه؟ گفت: موضع ما از همان روزهای اول بحران سوریه ثابت بوده است، فراموش نکنیم که برنارد لیوی در سخنرانی‌ای اعلام می دارد که برای ما ایجاد تغییر در لیبی و سوریه تقدم و تاخری ندارد اما در لیبی آغاز می‌کنیم تا پس از آن به سراغ سوریه برویم، الجزایر هرگونه دخالت خارجی و دخالت نظامی در سوریه و به خصوص هرگونه دخالت پیمان ناتو در این کشور را رد کرده و می‌کند، از همان روز اول اعلام کردیم لغزش در سوریه پیامدهای جبران ناپذیری دارد، شما به لیبی نگاه کنید که چگونه پس از ناآرامی‌ها، سلاح از این کشور به سوی دیگر کشورهای آفریقایی از جمله نیجر و مالی صادر می‌شد. ما در پرونده سوریه در اتحادیه عرب در قاهره بسیاری از این موضوعات را گوشزد کرده بودیم، هنگامی که توطئه خطرناک اخراج سفیر سوریه از اتحادیه عرب مطرح شد و کرسی دمشق از دولت سوریه در این اتحادیه گرفته شد به شدت با آن مخالفت کردیم اما متاسفانه صدای الجزایر صدایی تک در اتحادیه بود و کسی آن را نشنید، اکنون دولت سوریه با هجوم هشتاد کشور با هویت‌های مختلف روبرو است.

وی افزود: دولت سوریه به عنوان یک دولت مقاوم و حامی مقاومت در خاورمیانه مورد هدف قرار گرفته است، هدف از تحولات سوریه نابودی همین موضع است، این جزو طرح‌های آمریکایی و صهیونیستی در خاورمیانه است اما موضع الجزایر در قبال این تحولات ثابت بوده است و تغییری نکرده است و ادامه می‌یابد و حل مشکل سوریه باید به دست فرزندان این کشور و شهروندان آن صورت گیرد.

وی درخصوص فعالیت‌های مجموعه‌های تکفیری و تروریستی در خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: الجزایر اولین کشوری بود که در دهه نود پس از اقدامات تروریستی در الجزایر رسما اعلام کرد که تروریسم مرز نمی‌شناسد، دینی برای خود ندارد، ایدیولوژی ندارد و به زودی همه کشورهای عربی و منطقه را فرا می‌گیرد و ما خواستار برخورد فراگیر شدیم. در آن زمان برخی کشورهای غربی به ما گفتند که این‌ها مخالفان سیاسی شما هستند و باید با آنها مذاکره کنید، اما زمان ثابت کرد که موضع ما درست بوده است و الان نیروهای تروریستی و تکفیری را که وابسته به القاعده، داعش و النصره هستند با اسامی دیگری یا با همان نام‌ها در مغرب عربی می‌بینیم.

وی درخصوص این مجموعه‌ها در سوریه گفت: امروز همه عوامل تروریستی از بسیاری از کشورها از افغانستان، چچن، پاکستان، کشورهای عربی، بلژیک، آلمان، انگلیس و بسیاری دیگر از کشورهای غربی و از همه جای جهان امروز به سوی سوریه گسیل داده شده‌اند. این‌ها برای اسلام نیامده‌اند زیرا ساحت اسلام از اعمال این گروه های تروریستی پاک است. آنها برای آزادی و دموکراسی هم نیامده‌اند؛ برای پیشرفت سوریه هم نیامده‌اند بلکه آنها آمده‌اند تا سوریه و همه زیرساخت‌های آن را نابود کنند، این چهره واقعی آن چیزی است که امروز در سوریه می‌گذرد، با کمال تاسف برخی از کشورهای عربی هم با دلار و سلاح این روند را تغذیه می‌کنند و برخی از کشورهای غربی هم در این توطئه شریک هستند.

الصادق بوقطایه افزود: پس از سه سال پایداری نظام و ارتش سوریه همه نقشه‌ها برملا شده است، من باید از ارتش سوریه به عنوان ارتش قهرمان یاد کنم زیرا در طول سه سال اخیر با نیروهایی از 80 کشور در حال مبارزه بوده است، موضع ما در این بین روشن است، ما با تروریسم مبارزه می‌کردیم و اکنون از همین نگاه آنچه در سوریه می‌گذرد را به شدت محکوم می‌کنیم، روندی را که تحت عنوان تکفیری‌ها در سوریه انجام می‌شود محکوم می‌کنیم، ما مسلمان هستیم و اسلام دین محبت، دوستی، برابری و برادری است و تاکید می‌کنیم که آنچه به نام اسلام در سوریه انجام می‌شود هیچ ارتباطی با دین اسلام ندارد.

مسئول ارتباط با پارلمان‌های دنیا در حزب جبهه آزادیبخش الجزایر در مورد تحولات مصر نیز گفت: موضع ما کاملا روشن است، ما در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم، ما در انتخاب ملت‌ها برای نظام مورد علاقه‌شان دخالتی نمی‌کنیم، ما در مورد مصر نیز همین رویه را در پیش داریم، اما اگر در هر کشوری گفت‌وگو برای حل مشکلات داخلی شروع شود این می‌تواند یک تکیه گاه خوب و مستحکم برای اداره هر کشوری باشد، مصر کشوری مهم و بزرگ است، بیش از نود میلیون نفر جمعیت دارد و دارای جایگاهی استراتژیک در منطقه است، برای مقابله با همین جایگاه مهم است که برخی درصدد هستند تا این کشور را به سه قسمت تقسیم کنند، شما به آشکار در کتاب برژینسکی همین رویه را می‌بینید به گونه‌ای که همه کشورهای بزرگ در منطقه در تهدید تقسیم و تجزیه به سر می‌برند، برژینسکی برای حفظ منافع آمریکا پیشنهاد می‌کند تا از روی کار آمدن دولت‌ها با تکیه بر حفظ وحدت ملی جلوگیری شود تا شکاف‌ها و اختلافات بین طوایف مذهبی و مجموعه‌های قومی افزایش یابد، ادامه این اندیشه‌ها را ما در برنامه‌های سیاست خارجی آمریکا در زمان وزارت خارجه کاندولیزا رایس دیدیم وقتی که سخن از خاورمیانه بزرگ زد، طرحی که از سوی شیمون پرز و صهیونیست‌ها هم حمایت شد، حتی لابی صهیونیستی در آمریکا نیز از آن حمایت کردند و این اندیشه را در دامن خود گرفتند، پس از این بود که طرح هرج و مرج هوشمندانه در منطقه خاورمیانه اوج گرفت و رایس از خاورمیانه بزرگ از پاکستان تا ترکیه سخن گفت و تا مغرب عربی در شمال آفریقا نیز پیش رفت، از همان دوران کشمکش‌های مذهبی و قومی شدت پیدا کرد تا در هر کشوری ندای استقلال طلبانه و جدایی طلبی‌ها بر اساس مذهب و قومیت‌ها افزایش پیدا کرد، هدف نابودی پایه‌های همزیستی طوایف و قومیت‌ها بود تا نتیجه و خروجی هرج مرج‌ها باشد، همان جریان فریدم هاوس هم در این جریان نقشی بسیار بارز ایفاء می‌کند، در مصر هم این ها بسیار فعال هستند حتی در الجزایر نیز تحت عنوان جریان "برکات" حرکت‌هایی را آغاز کردند اما مردم الجزایر هوشمندانه با آن برخورد کردند، ما پس تجربه های اسف بار دهه نود میلادی معتقدیم که جز با امنیت و استقرار داخلی و وحدت ملی بین همه مذاهب و قومیت ها در هر کشوری هرگز پیشرفت و تحول در هیچ جایی ایجاد نخواهد شد.

الصادق بوقطایه و خبرنگار ایسنا

الصادق بوقطایه در باره روابط ایران و الجزایر گفت: ما دولتی هستیم که از اصول و مبادی روشن پیروی می‌کند و این امر متاثر از تاریخ الجزایر است،ما ملتی مقاوم هستیم و برای این امر یک و نیم میلیون از بهترین افراد این ملت را شهید داده‌ایم و در برابر استعمار فرانسه مقاومت کردیم، مبنای رابطه ما با ایران همین تاریخ است.

وی درخصوص عدم ارتقاء روابط اقتصادی و سیاسی با توجه به قابلیت‌های دو کشورافزود: از زمانی که مشکل بین ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران پیش آمد، ما روابط بسیار خوب و نزدیک با ایران داشتیم و همین باعث شد تا سفارت الجزایر دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا باشد، ما دارای مواضع مشترکی با ایران در بسیاری از مواضع منطقه‌ای و بین‌المللی هستیم، ما در قضیه فلسطین با ایران نظرات مشترک داریم، ما دارای کمیته مشترک بین دو کشور هستیم که پیگیر قراردادهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی است، اما این که به سطح مناسب پیشرفت نکرده است به نظر من به اراده دو طرف بازنمی‌گردد، یعنی این که اراده و تصمیم وجود دارد اما به نظر من مشکل به مسئولین کار در دو کشور باز می‌گردد و هیچ فشاری بر ما وجود ندارد تا جلوی توسعه روابط را بگیریم، ممکن است مسئولین کارهای زیادی دارند و تحت فشار کارهای متعددی هستند که نمی‌گذارد به توسعه روابط بپردازند، ممکن است درگیری‌های منطقه‌ای دو کشور باعث شده است تا به توسعه روابط پرداخته نشود چرا که هر دو کشور دارای مسائل بسیاری در حوزه منطقه‌ای خودشان هستند.

وی افزود: موضع الجزایر در قبال مسائل ایران روشن بوده و همیشه از ایران حمایت کرده است به خصوص در مسائل بین‌المللی همچون برنامه هسته ای ایران. الجزایر همیشه تاکید کرده است که ایران حق دارد در برنامه‌های اتمی صلح آمیز برنامه ریزی و پیشرفت کند و هیچ کشوری و طرفی نمی‌تواند مانع این کار شود، ما از این موضع در سازمان ملل و اتحادیه اروپا هم دفاع کرده‌ایم.

الصادق بوقطایه در ادامه گفت: حتما باید قراردادهای اقتصادی و فرهنگی که بین دو کشور امضاء شده است اجرا شود، باید دیدارهای دو طرف افزایش پیدا کند و ملاقات و گفت‌وگوی بخش‌های خصوصی و دیدارهای پارلمانی افزایش پیدا کند، کمیته مشترک بین کشور باید از حالت امضاء و پروتوکلی خارج شوند و برنامه‌ها را اجرایی کنند.

انتهای پیام

کد N240012

وبگردی