آفتاب

روسیه خواستار جلوگیری آمریکا از اجرای عملیات نظامی در شرق اوکراین شد

روسیه خواستار جلوگیری آمریکا از اجرای عملیات نظامی در شرق اوکراین شد

مسکو- ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگوی تلفنی با ˈجان کریˈ همتای آمریکایی خود خواستار جلوگیری واشنگتن از اجرای عملیات نظامی نیروهای اوکراینی در مناطق شرق و جنوب این کشور شد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه، این گفت وگوی تلفنی عصر سه شنبه به ابتکار طرف آمریکایی انجام گرفت و دو طرف در آن در مورد مسایل اوکراین گفتگو و تبادل نظر کردند.

وزیر خارجه روسیه بر ضرورت انجام اقدامات فوری مقامهای اوکراینی برای اجرای توافقنامه 17 ماه آوریل ژنو تاکید کرد.

وزیران امور خارجه روسیه، اوکراین، آمریکا و نماینده سیاسی اتحادیه اروپا روز 17 ماه آوریل در نشست چهارجانبه ای در ژنو توافقنامه ای را برای حل و فصل بحران اوکراین امضا کردند که بر اساس آن شبه نظامیان سلاح های خود را زمین می گذارند و دولت اوکراین مذاکره با تمام مناطق این کشور برای حل بحران و تنظیم قانون اساسی جدید را آغاز می کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر لزوم لغو دستور بکارگیری واحدهای ارتش اوکراین علیه مردم این کشور و نیز خلع سلاح شبه نظامیان جنبش تندروی ˈجناح راستˈ تاکید کرد.

لاوروف همچنین خواستار آزادی فعالان معترض در مناطق جنوب و شرق اوکراین و پایان دادن به پیگرد قانونی آنها از طرف نهادهای امنیتی اوکراین شد.

وی همچنین بر لزوم انجام اصلاحات در ساختار حکومتی اوکراین تاکید کرد.

کری هم در این گفت وگوی تلفنی به اقدامات اعلام شده از طرف مقامهای حکومت اوکراین در مورد مسایلی که لاوروف مطرح کرد اشاره کرد.

دو طرف همچنین در مورد کمک بین المللی ازجمله فعالیت هیات ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین برای حل و فصل بحران این کشور تبادل نظر کردند.

وزرای خارجه روسیه و آمریکا توافق کردند به تماس های خود برای بحث در مورد مساله اوکراین ادامه دهند.

اروپام/2242**518 ** 1552
کد N239919

وبگردی