آفتاب
بلومبرگ:

همکاری گازی ایران و عمان؛ پشت کردن مسقط به به سیاست های ریاض علیه تهران

همکاری گازی ایران و عمان؛ پشت کردن مسقط به به سیاست های ریاض علیه تهران

رسانه آمریکایی بلومبرگ با اشاره به همکاری گازی عمان با ایران نوشت عمان به سیاست های ضد ایرانی عربستان پشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر رسانه آمریکایی بلورگ با درج گزارشی با اشاره به تلاش عمان برای همکاری گازی با ایران نوشت عمان با این کار به همسایه بزرگ خود عربستان پشت کرده است.

این رسانه آمریکایی برنامه عمان برای ساخت یک خط لوله گاز طبیعی به ارزش 1 میلیارد دلار از ایران را نشانه‌ شکست سیاست های عربستان در متقاعد‌کردن عمان به عضویت در اتحاد علیه ایران خواند.

اولین توافق گازی بین ایران و عمان در یک دهه گذشته در جریان سفر ماه گذشته حسن روحانی رئیس جمهور ایران به قطر به امضاء رسیدر ادامه این مطلب آمده است، ذخایر نفتی عربستان و جمعیت آن بیشتر از مجموع ذخایر نفتی و جمعیت پنج عضو دیگر شورای همکاری خلیج فارس است، اما ریاض تاکنون نتوانسته است سیاست‌های خود را به همسایگان کوچک‌تر خود دیکته کند.

به نوشته بلومبرگ حتی برخی از این همسایه های کوچک عربستان از مخالفت این کشور با برخی تغییرات در منطقه از قبیل آب‌شدن یخ روابط ایران و آمریکا ناراضی هستند.

عبدالله خالق عبدالله استاد دانشگاه در امارات و نویسنده کتاب "نظام منطقه‌ای خلیج فارس" معتقد است ، عمان میلی به اتحاد و همکاری ندارد و این اتفاق در آینده نیز رخ دهد.

در بی میلی عمان برای رقابت و همکاری با دیگر همسایگانش این رسانه نوشت: این کشور چهار میلیون نفری با اقتصادی به ارزش 82 میلیارد دلار به دنبال رقابت با همسایگان خود برای ساخت بلند مرتبه‌ترین ساختمان‌ها، لوکس‌ترین تفرجگاه‌ها و بزرگ‌ترین مراکز خرید است.

مسقط پایتخت عمان تقریبا فاقد آسمان خراش بوده و مغازه‌های اطراف آن برخلاف بیشتر شهرهای خلیج فارس توسط افراد محلی اداره می‌شود. سلطان قابوس که در سال 1940متولد شده هیچ ولیعهدی برای خود تعیین نکرده، زیرا هیچ برادر یا فرزندی ندارد.

در ادامه مطلب آمده است: شورای همکاری خلیج فارس در پیشبرد اتحادیه‌ گمرکی و ایجاد ارز مشترک ناکام بوده است. این در حالی است که پس از ناآرامی‌های بهار عربی در سال 2011 عربستان برنامه‌ رویایی تری را در پیش گرفت و از کشور‌های عضو این شورا خواست که سیاست‌های اقتصادی، امنیتی و خارجی خود را همانند الگوی اتحادیه اروپا یکی کنند.

محمد الرومی وزیر نفت عمان گفت: صادرات گاز ایران به عمان ممکن است در سال 2017 محقق شود.

قرار است عمان هزینه این خط لوله را که از استان هرمزگان به سوهار کشیده می‌شود پرداخت کند و بخشی از گاز صادراتی احتمالا به کشور‌های همسایه صادر خواهد شد.

عمان در حال حاضر از قطر گاز طبیعی وارد می‌کند.

کد N239626

وبگردی