آفتاب

لاوروف: همه مسایل به منابع هیدروکربنی زیر دریای خزر برمی‌گردد/ باید گونه‌های منحصر به فرد حفظ شوند

لاوروف: همه مسایل به منابع هیدروکربنی زیر دریای خزر برمی‌گردد/ باید گونه‌های منحصر به فرد حفظ شوند

ایسنا نوشت: ۱۶:۵۳

وزیر خارجه روسیه با اشاره به موضوعات مورد بحث در نشست وزیران خارجه کشورهای حاشیه دریای خزر گفت: وزیران خارجه در این نشست پای‌بندی خود را به اجرای موارد مربوط به توافق در دریای خزر و احترام متقابل کشورها به یکدیگر و منافع هم و آن چه که در رابطه با حق کشورها است تاکید کردند.

سرگئی لاروروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با وزیران خارجه ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان اظهارکرد: امروز درباره پروتکل‌های الحاقی در دریای خزر توافق کردیم و هم‌چنین درباره توافق‌نامه امنیتی که در سال ۲۰۱۰ در باکو امضا شده توافق کردیم تا پروتکل‌های مربوط به آن را تنظیم کنیم.

او توضیح داد: این پروتکل‌ها شامل راهکارهای موثر برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق صید ماهی و انواع فسادها و جرایم است.

لاوروف گفت: باید تمام مسایل را به گونه‌ای به پیش ببریم تا گونه‌های بسیار منحصر به فرد دریا هر چه بیش‌تر حفظ شوند.

او گفت: راه‌های تحقق کنوانسیون چارچوبی حفاظت از محیط زیست دریای خزر را بررسی کردیم که البته کنفرانس پنجم این کنوانسیون در آینده در ترکمنستان برگزار خواهد شد. هم‌چنین موافقت‌نامه وضعیت اضطراری را مورد بررسی قرار دادیم.

لاوروف تاکید کرد که برخورد بسیار سازنده‌ای از طرف وزیران خارجه و رئیسان هیات‌ها دراین نشست درباره موضوعات مختلف دریای خزر شاهد بودیم.

وزیر خارجه روسیه در ادامه درباره این که آیا این شانس وجود دارد که رژیم حقوقی دریای خزر در آستراخان از سوی سران کشورها امضا شود، گفت: این اجلاس در پاییز امسال برگزار می‌شود که تاریخ دقیق آن را در آینده اعلام خواهیم کرد.

وی گفت: چند سند در این نشست امضا خواهد شد از جمله سندی که شامل اصول کلیدی است که در کنوانسیون رژیم حقوقی منعکس خواهد شد که اکثر آن را مورد توافق قرار داده‌ایم.

لاوروف گفت: درباره مسایل دیگر دو جانبه و پنج جانبه و تعیین حدود بستر دریا صحبت شده است. معتقدم که همه مسایل به منابع هیدروکربنی زیر دریای خزر برمی‌گردد و در این زمینه مناطق معینی در بین برخی کشورها مشخص شده و برخی کشورهای همسایه هنوز مناطق خود را مشخص نکرده‌اند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: همه مسایل دریای خزر فقط به کشورهای ساحلی این دریا مربوط می‌شود و تامین امنیت آن هم برعهده همین کشورهاست و ما آماده برای همکاری براساس ضوابطی که کشورها با یکدیگر توافق خواهند کرد هستیم.

 

503

کد N239559

وبگردی