آفتاب
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

مشکل ایران با پاکستان در دو سوی مرزها است

مشکل ایران با پاکستان در دو سوی مرزها است

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران اختلاف مرزی با کشور پاکستان ندارد بلکه مشکل ما در دو سوی مرزها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «نوذر شفیعی» امروز (سه شنبه) در نشست بررسی مسایل و چالش های مناطق مرزی جنوب شرقی کشور که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: مرز مشترک ایران با پاکستان 900 کیلومتر است دو بلوچستان دو سوی مرز وجود دارد و هر دو دارای مسایل مشترک هستند که مهم ترین آنها بحران توزیع است.

وی ادامه داد: استدلال آنها این است که حاکمیت ها نسبت به ما عدالت توزیعی را رعایت نمی کنند.

نماینده مردم ممسنی در مجلس یادآور شد: نکته دیگر بحران مشارکت است، در سیستم های محلی باید گروه های قومی را به گونه ای مشارکت دهند تا احساس تبعیض نکنند.

شفیعی تصریح کرد: نکته دیگر در بلوچستان حاکمیت های محلی است که بعضی مواقع بر حاکمیت ملی تفوق می یابد و برخی شهروندان تحت تاثیر ریش سفیدها قرار دارند.

وی به ناتوانی دولت پاکستان در تامین امنیت مرزی اشاره کرد و گفت: این کشور توانایی اعمال قدرت موثر بر قلمرو سرزمینی خود را ندارد و به همین دلیل آنها مرزها را رها کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: ما در زمان جنگ ایران و عراق، تمرکز را بر مرزهای غربی گذاشتیم چون از آنها اطمینان داشتیم. پاکستان هم تمرکز نیروها را بر مرزهای هند و پاکستان گذاشت.

شفیعی گروهک تروریستی جیش العدل را جدانشدنی از گروهک القاعده و طالبان دانست و گفت: جیش العدل یک شبکه است که نمونه بلوچستانی القاعده است.

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: آمریکا استراتژی تجزیه خاک را دنبال می کنند و عنصر قومیت و مذهب زمینه را برای آنها فراهم می کند.

شفیعی، مساله بلوچستان را دارای ریشه تاریخی منطقه ای و بین المللی دانست و اظهارداشت: اشکال کار در سیاستگذاری های ما این است که تهدید نرم را با برخورد سخت جواب می دهیم.

وی یادآور شد: زمینه های انسجام ملی اگر به طور جدی دنبال شود مشکلات به حداقل می رسد.

سیام(4)**ج.م**1336
کد N239511

وبگردی