آفتاب
تحولات آسیا/

واکنش مقام ژاپنی به سفر اوباما به توکیو/ تصمیم اندونزی برای از سرگیری روابط با استرالیا

واکنش مقام ژاپنی به سفر اوباما به توکیو/ تصمیم اندونزی برای از سرگیری روابط با استرالیا

واکنش مقام ژاپنی به سفر اوباما به توکیو، ادای احترام نمایندگان ژاپنی به معبد "یاسوکانی" و تصمیم اندونزی برای از سرگیری روابط با استرالیا از جمله تحولات آسیا به شمار می رود.

ژاپن

رویترز با اشاره به سفر باراک اوباما به ژاپن در روز چهارشنبه و دیدار با شینزو آبه نخست وزیر این کشور به اظهارات امروز سه شنبه تارو آسو وزیر دارایی ژاپن در گفتگو با خبرنگاران پرداخت و نوشت توکیو و واشنگتن در این دیدار باید ائتلاف خود را محکم تر کنند.

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای ضمن محکوم کردن سفر روز جمعه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به کره جنوبی این سفر را خطرناک توصیف کرده که تنها باعث افزایش تنش ها در منطقه می شود.

وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به سفر اوباما به سئول که نخستین سفر رئیس جمهوری آمریکا پس از انتخابات رئیس جمهوری کره جنوبی است، با تاکید بر لزوم افزایش تلاشها برای تقویت نیروی بازدارندگی هسته ای پیونگ یانگ خواستار توقف اقدامات خصمانه آمریکا و بهبود روابط با پیونگ یانگ شد.

سفر اوباما به کشورهای شرق آسیا درحالیست که معترضان مالزی روز جمعه پس از برگزاری نماز جمعه در اعتراض به این سفر مقابل سفارت آمریکا در کوالالامپور تجمع کرده و با فریاد الله اکبر باراک اوباما را دشمن اسلام و پیامبر اسلام (ص) خواندند.

اوباما که قرار بود مهر سال گذشته به مالزی سفر کند، به دلیل تعطیلی دولت آمریکا در پی بحران بودجه سفرش را به این کشور لغو کرد و تصمیم گرفته در روزهای 26 تا 28 آوریل (ششم تا هشتم اردیبهشت) در سفر به کوالالامپور پایتخت مالزی درباره ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 با 239 مسافر و خدمه پرواز گفتگو کند.

اوباما در این سفر که به عنوان نخستین سفر رئیس جمهوری آمریکا به مالزی از زمان دیدار لیندون جانسون در سال 1966 عنوان شده درباره روابط تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، دفاعی، امنیتی و فناوری گفتگو می کند.

اوباما همچنین در روزهای 28 و 29 آوریل (هشتم و نهم اردیبهشت) به فیلیپین سفر کرده و با رئیس جمهوری این کشور درباره مسائل دوجانبه و پیمان راهبردی گفتگو می کند، این درحالیست که سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهوری آمریکا به مانیل و تداوم حضور نظامی واشنگتن در این کشور انتقادهای گسترده ای را به همراه داشته است.

آسوشیتد پرس نیز از ادای احترام 146 نفر از نمایندگان مجلس ژاپن به بنای یادبود قربانیان جنگ موسوم به معبد "یاسوکانی" خبر داد.

"شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن نیز در آستانه سال جدید میلادی از معبد یاسوکنی که محل دفن کشته شدگان جنگ های داخلی و خارجی ژاپن است، بازدید کرد.

این در حالی است که این دیدار 30 دقیقه ای موجی از انتقادهای همسایگان ژاپن را به دنبال داشت. دولت های چین، کره شمالی و کره جنوبی اقدام نخست وزیر ژاپن را یادآور قدرت امپریالیستی ژاپن در گذشته دانسته و آن را محکوم کردند.

بر این اساس کسانی که در این معبد دفن شده اند افرادی هستند که در تهاجمات ژاپن به همسایگان خود در جنگ جهانی دوم و پیش از آن کشته شده اند. با این حال آبه اعلام کرد هدفش از این دیدار گرامی داشتن افرادی است که قربانی جنگ شده اند و این به معنی تایید اقدامات جنایتکارانه نیست.

در همین رابطه وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه ای اعتراض شدید دولت و ملت این کشور از اقدام نخست وزیر ژاپن را به اطلاع توکیو رساند. همچنین سفارت آمریکا در توکیو از این اقدام آبه اظهار تاسف کرد. گفتنی است بازدید مقامات ژاپنی از معبد یاسوکنی همواره با انتقاد همسایگان این کشور به ویژه چین همراه بوده است.

اندونزی

مارتی ناتالیگاوا وزیر امور خارجه اندونزی نیز با اشاره به اجرای دومین برنامه اعلام شده رئیس جمهوری این کشور برای از سرگیری روابط با استرالیا از مذاکرات خود با جولی بیشاپ همتای استرالیایی درباره سرگیری روابط با کانبرا خبر داد که در پی انتشار اخبار جاسوسی استرالیا از مقامات ارشد اندونزی از جمله سوسیلو بامبانگ یودهویونو رئیس جمهوری و همسرش و ورود کشتی های استرالیا به حریم آبی اندونزی متشنج شد.

کد N239396

وبگردی