آفتاب

دیدارهای دیپلماتیک امروز رئیس جمهور/ سفرای 5 کشور استوارنامه خود را تقدیم روحانی کردند

دیدارهای دیپلماتیک امروز رئیس جمهور/ سفرای 5 کشور استوارنامه خود را تقدیم روحانی کردند

امروز سفرای جدید کشورهای گرجستان، بوسنی و هرزگوین، قبرس ، فیلیپین و نیوزلیند استوارنامه های خود را تقدیم رئیس جمهور کردند.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در دیدار با سفیر جدید نیوزلند ضمن خوشامدگویی گفت: در سالهای اخیر شاهد کاهش روابط اقتصادی دو کشور بودیم اما امیدوارم در دوران مأموریت جناب عالی، تغییرات مثبتی رخ دهد و روابط دو کشور ارتقا یابد.

روحانی با تأکید برلزوم گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری افزود: ما علاقمند تبادل دانشگاهیان دو کشور هستیم، ضمن آن که امیدواریم روابط حوزه گردشگری نیز بین دو کشور توسعه یابد و طرفین بتوانند از جاذبه‌های خوب طبیعی خود برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کنند.

رییس جمهوری با بیان اینکه اراده دو کشور برای توسعه روابط بسیار مهم است گفت: اکنون ظرفیت‌های فراوانی در سایر بخش‌ها برای توسعه روابط وجود دارد. شرایط بین‌المللی نیز امروز به نسبت دیروز بهتر شده و بهتر خواهد شد.

دکتر روحانی گفت: ما معتقدیم روابط جهان باید از طریق روابط اقتصادی و فرهنگی بهم گره بخورد و کشورها به یکدیگر نزدیکتر شوند.

رییس جمهوری تأکید کرد: تصمیم داریم روابط خود را با کشورهایی که با آنها سابقه روابط دوستانه داشته‌ایم، توسعه دهیم.

سفیر جدید کشور نیوزیلند نیز در این دیدار گفت: در سالهای اخیر نیز در ایران خدمت کرده‌ام اما اکنون خوش وقتم که در دوران جدید سفیر هستم، زیرا اکنون پتانسیل‌های زیادی برای توسعه روابط وجود دارد. کشور ما نیز با شما برای توسعه و تحکیم روابط موافق است.

ایمن اوشانسی همچنین از تلاش‌های رییس جمهوری ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با کشورهای ۱+۵ تجلیل کرد و گفت: ما از تلاش‌های شما حمایت می‌کنیم و همه به بهبود فضا خوشبین هستیم.

ایران خواستار توسعه روابط با بوسنی وهرزگوین است

ادیب بوکوویچ سفیر جدید بوسنی و هرزگوین نیز صبح امروز (سه‌شنبه) با رییس جمهوری کشورمان دیدار و استوارنامه خود را تقدیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در این دیدار با ابراز امیدواری از گسترش روابط دو کشور در دوره سفیر جدید کشور بوسنی و هرزگوین، گفت: سطح روابط اقتصادی، فرهنگی و گردشگری دو کشور در حد مطلوب نیست و ما در جمهوری اسلامی آمادگی توسعه روابط با بوسنی و هرزگوین را داریم.

دکتر روحانی با اشاره به وجود تنوع قومیتی و مذهبی در بوسنی و هرزگوین گفت: امیدوارم شرایط به گونه‌ای باشد که مسلمانان بتوانند هویت فرهنگی خود را در این کشور حفظ کنند.

رییس جمهوری به دوران جنگ در بوسنی و هرزگوین اشاره کرد و افزود: مردم بوسنی در آن دوران رنج فراوانی کشیدند و مردم ایران که از این شرایط ناراحت بودند، به آنها کمک کردند.

سفیر جدید کشور بوسنی و هرزگوین نیز گفت: امروز مفتخرم که در کنار شما هستم. ما دوستان خوبی هستیم وآنچه که شما در خصوص روابط دو کشور گفتید، مأموریت من برای توسعه روابط دو کشور است. لذا امیدوار هستم که بتوانم در طول مأموریتم روابط دو کشور را ارتقا بخشم.

ادیب بوکوویچ با اهدای یک نقاشی از شهر سارایوو، به دکتر روحانی از رییس جمهوری ایران برای سفر به کشورش دعوت کرد.

توسعه خط آهن ایران گرجستان به نفع کل منطقه است

ایوسب چاخواشویلی سفیر جدید گرجستان هم صبح امروز (سه‌شنبه) با رییس جمهوری دیدار و استوارنامه خود را تقدیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار ضمن خوشامدگویی به سفیر جدید گرجستان، گفت: امیدوارم جناب عالی از این فرصت جهت گسترش روابط دو کشور در همه زمینه‌ها استفاده کنید.

رییس جمهوری با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی گرجستان، به علاقه مردم ایران به منطقه قفقاز اشاره کرد و گفت: برای ایران اتصال به بنادر دریای سیاه از جمله بندر باتومی بسیار مهم است. ما مصمم هستیم خط راه آهن خود را از طریق کشور آذربایجان به گرجستان متصل کنیم.

رییس جمهوری به روابط سه جانبه کشورهای ایران، آذربایجان و گرجستان اشاره کرد و افزود: اتصال خط آهن دو کشور، به نفع کل منطقه است و ایران آماده توسعه یک روابط خوب با گرجستان است.

دکتر روحانی همچنین در این دیدار بر تسهیل روابط بین دانشگاهیان، تجار و بخش خصوصی دو کشور تأکید کرد.

سفیر جدید گرجستان نیز در این دیدار که به زبان فارسی سخن می‌گفت، به حضور ۳ساله خود در ذوب آهن اصفهان در سالهای ۷۶-۱۹۷۳ اشاره کرد و گفت: اکنون در گرجستان تحولات جدیدی در حوزه سیاست رخ داده است. نظام ریاست جمهوری به نخست وزیری تبدیل شده و پارلمان نیز تقویت شده است.

آقای ایوسب چاخواشویلی گفت: دولت جدید ما می‌خواهد تغییرات بسیاری در کشور ایجاد کند و ما در صدد هستیم روابط خود را با همسایه‌ها تقویت کنیم. می‌خواهیم گرجستان برای همسایگان خود، یک کشور دوست و مفید باشد و امیدوارم بتوانم در دوران مأموریتم روابط دو کشور را ارتقا بخشم.

هیچ مانعی در توسعه روابط ایران و قبرس وجود ندارد

آندریاس کوزوپیس سفیر جدید قبرس نیز صبح امروز (سه‌شنبه) با رییس‌جمهوری دیدار و استوارنامه خود را تقدیم کرد.

رییس جمهوری در این دیدار با تاکید بر اینکه هیچ مانعی در مسیر توسعه روابط تهران - نیکوزیا وجود ندارد، خواستار توسعه همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی ، علمی و گردشگری به منظور ارتقای بیش از پیش مناسبات دو کشور شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی با اشاره به عضویت قبرس در اتحادیه اروپایی و بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با این اتحادیه، ابراز امیدواری کرد؛ با حل و فصل کامل و جامع موضوع هسته‌ای ایران در ماه‌های آینده شاهد تحولی بزرگ در روابط تهران با اعضای این اتحادیه خواهیم بود.

رییس جمهوری افزود: قبرس به لحاظ موقعیت جغرافیایی در مرز خاورمیانه و اروپا قرار دارد و مایل هستیم در حوزه مسایل منطقه‌ای همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشیم.

سفیر جدید قبرس نیز در این دیدار با استقبال از همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران، گفت: قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپایی تمام مسائل خود را برای بهبود و توسعه روابط ایران با اعضای اتحادیه اروپا بکارخواهد بست.

آندریاس کوزوپیس ضمن ستایش از مواضع و تدبیر دولت ایران در حل و فصل موضوع هسته‌ای با اعضای۱+۵، ابراز امیدواری کرد با اتمام مذاکرات، شاهد همکاری‌های جدید میان ایران و اتحادیه اروپا و قبرس باشیم و دو کشور بتوانند با امضای توافقنامه‌های جدید، روابط گذشته خود را احیا کنند.

ایران آماده توسعه همه جانبه همکاری‌ها با فیلیپین است

همچنین ادواردو مارتین آرمنیز سفیر جدید فیلیپین صبح امروز (سه‌شنبه) با رییس‌جمهوری کشورمان دیدار و استوارنامه خود را تقدیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های فراوان برای توسعه مناسبات دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، علمی، فرهنگی و گردشگری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای مناسبات و بهره‌گیری از فرصت‌ها برای افزایش سطح مبادلات تجاری و فرهنگی دو کشور را اعلام کرد.

سفیر جدید فیلیپین نیز در این دیدار با اشاره به اینکه امروز پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک دو کشور است، خواستار گسترش همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها شد.

ادواردو مارتین آرمنیز با بیان اینکه مأموریتش در تهران بهبود روابط اقتصادی دو کشور است، گفت: گزارش مبسوطی از فرصت‌های اقتصادی ایران برای تجار فیلیپین فراهم شده است تا برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور سرآغاز تحول جدید در مبادلات اقتصادی فیمابین باشد.

سفیر جدید فیلیپین با اشاره به سفرش به جزیره کیش و بازدید از توانمندی‌های این جزیره گفت: کیش در آینده می‌تواند مقصد گردشگری دو میلیون فیلیپینی که در کشورهای منطقه زندگی می‌کنند باشد.

2929

 

 

کد N239191

وبگردی