آفتاب

بایدن: آمریکا آماده کمک اقتصادی به اوکراین است

بایدن: آمریکا آماده کمک اقتصادی به اوکراین است

تهران- ایرنا- ˈجو بایدنˈ معاون رییس جمهوری آمریکا در دیدار با نمایندگان مجلس و نامزدهای ریاست جمهوری اوکراین روز سه شنبه گفت: واشنگتن آماده کمک اقتصادی به کی یف است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، بایدن در نمایشی از همبستگی با دولت جدید کی یف از حمایت آمریکا گفت: انتخابات ریاست جمهوری 25 ماه مه (4 خرداد) فرصتی برای هموارسازی زمینه به منظور استقرار کشوری متحد و بسیار مرفه تر است.

وی در نشستی در ساختمان مجلس اوکراین گفت: یک ماه زمان تا روزی باقی است که به نظر من مهم ترین انتخابات تاریخ اوکراین خواهد بود.

وی ادامه داد: فرصت ایجاد اوکراینی متحد، هدایت این کشور در مسیر درست به زودی ممکن است. ما می خواهیم دوست و متحد شما باشیم. یک مقام آمریکایی روز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود که بایدن در مورد امنیت انر‍ژی با رهبران اوکراین رایزنی خواهد کرد که شامل راه های افزایش تولید گاز طبیعی داخلی است. کی یف در حال حاضر به شدت بر تامین گاز مسکو وابسته است.

بایدن همچنین به نمایندگان مجلس اوکراین گفت که اوکراین به زمانی نیاز دارد تا امنیت انرژی خود را تامین کند، اما این کشور توانایی دست یافتن به موفقیت در این زمینه را دارد. وی یادآور شد: اگر می توانستند به روسیه بگویند ˈگاز را قطع کنˈ، به طور کلی شرایط متفاوت بود به همین دلیل حرکت در این راستا بسیار مهم است.

بایدن گفت: آمریکا آماده کمک به تثبیت وضعیت اوکراین و تقویت اقتصاد این کشور است اما رهبران کی یف باید نقص ها در نظام سیاسی را رفع کنند و به درستی باید سرطان فساد سیاسی را از بین ببرند. دیدار با دیپلمات های آمریکایی و خانواده های آنان در سفارت این کشور در کی یف و گروهی از رهبران جامعه مدنی در ˈآکادمی دیپلماتیک اوکراینˈ نیز، در شمار برنامه های او قرار دارد.

ˈپترو پوروشنکوˈ سرمایه دار اوکراینی که یکی از مهم ترین نامزدهای انتخابات 25 ماه مه است، نیز در جلسه روز سه شنبه با بایدن حاضر بود.

بر اساس این گزارش، بایدن قصد دارد در مورد تلاش های جامعه بین المللی برای تثبیت وضعیت اوکراین، هموارسازی مسیر برای انتخابات ریاست جمهوری 25 ماه مه (4 خرداد) و بررسی شرایط در شرق اوکراین با سران کی یف رایزنی کند.

اوکراین که از آذر ماه گذشته صحنه ناآرامی ها بر سر موافقت و مخالفت امضای توافق نامه تجاری با اتحادیه اروپا بوده است، به یکی از مهم ترین چالش های روسیه و غرب تبدیل شده است.

درگیری های اوکراین که خروج دولت پیشین و مورد حمایت مسکو از قدرت را به همراه داشت با تظاهرات شماری از جدایی طلبان شرق و روس زبان این کشور ادامه یافت.

جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین و الحاق آن به روسیه بر اساس نتایج همه پرسی از مردم این منطقه و درگیری در دیگر شهرهای شرقی اوکراین در موافقت با روسیه و مخالفت با دولت جدید کی یف به بحران سیاسی در اوکراین دامن زده است.

اروپام**9157** 1337
کد N239046

وبگردی