آفتاب

اظهارات دستیار وزیر خارجه آمریکا درباره اختصاص میلیاردها دلار برای ناآرامی‌های اوکراین

اظهارات دستیار وزیر خارجه آمریکا درباره اختصاص میلیاردها دلار برای ناآرامی‌های اوکراین

تسنیم نوشت:

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا مدعی شد، واشنگتن ۵ میلیارد دلار برای حمایت از آنچه آرزوهای مردم اوکراین در داشتن یک دولت قوی تر و دموکراتیک می‌خواند سرمایه‌گذاری کرده است.

ویکتوریا نولاند دستیار جان کری وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با سی‌ان‌ان به این مساله اذعان کرده است که واشنگتن برای حمایت از آرزوهای مردم اوکراین در رسیدن به یک دولت دموکراتیک و قوی تر 5 میلیارد دلار اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش پیش از این رسانه‌های خبری فیلم ویدئویی مربوط به کنفرانس نولاند در شهر واشنگتن را که در دسامبر گذشته برگزار شده بود منتشر کردند که در این کنفرانس نولاند تاکید کرده بود آمریکا پس از فروپاشی شوروی سابق تاکنون 5 میلیارد دلار برای حمایت از دموکراسی در اوکراین هزینه و سرمایه گذاری کرده است.

پس از این تحولات بود که سرگئی گلازیف مشاور ارشد رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: تحولات اوکراین به طور عمده ای توسط آمریکا و سایر اعضای ناتو دامن زده می شود. نولاند در مصاحبه با سی‌ان‌ان رسما اختصاص 5 میلیارد دلار از سوی آمریکا برای تحولات سیاسی اوکراین را تایید کرده است. وی گفت: این پول برای حمایت از آرزوی مردم اوکراین برای دستیابی به دولتی قوی‌تر و دموکراتیک هزینه شده است.

وی در عین حال ادعا کرد: آمریکا این پول را برای حمایت از تحولات سیاسی اخیر اوکراین که منجر به برکناری یانوکویچ شده هزینه نکرده است.

اعتراضات اوکراین نوامبر گذشته زمانی آغاز شد که ویکتور یانوکویچ حاضر به امضای قرارداد تجارت آزاد با اروپا نشد و با چرخشی آشکار روابط خود با روسیه را تقویت کرد.  برکناری یانوکویچ توسط پارلمان و به قدرت رسیدن دولت جدید موجب افزایش تنش در روابط روسیه و غرب شده است.

26149

کد N238730

وبگردی