آفتاب

ظریف: برخی دریای خزر را صرفا مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند

ظریف: برخی دریای خزر را صرفا مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اراده سیاسی رهبران پنج کشور ساحلی دریای خزر بر این است که همواره این دریا دریای صلح و دوستی، توسعه و شکوفایی پایدار ، همکاری متقابل و حسن همجواری باشد.

ایسنا نوشت:
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر سخن می‌گفت، اظهار کرد: کشورهای ساحلی تاکید دارند که تا زمان تعیین رژیم حقوقی جدید، رژیم های توافق شده فعلی برگرفته از موافقتنامه‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰، در مواردی مانند آزادی دریانوردی تجاری، ماهیگیری، منع تردد کشتی‌ها و شناورها با پرچم کشورهای غیر ساحلی و ایجاد کمربند انحصاری شیلاتی همانگونه که تاکنون اعمال شده‌اند، در آینده نیز اعمال خواهند شد.
وی افزود: ایران به عنوان یک طرف ذینفع اعتقاد دارد که مذاکرات ثمربخش برای تدوین نظام حقوقی جامع و پایدار، مبتنی بر اصول و موازین حقوق بین‌الملل، منصفانه بودن نتایج تحدید حدود، اتفاق آرای پنج جانبه و انحصار حاکمیت حقوق حاکمه و صلاحیت در این دریا صرفا به ۵ کشور ساحلی، باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: متاسفانه برخی بازیگران فرامنطقه‌ای، دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند و از زوایای دیگر مانند «محیط زیست بسیار شکننده»، «منابع زنده» و «صلح و ثبات پایدار» غافل هستند.
ظریف گفت: ایران اعتقاد دارد برای حل مسائل این دریا باید شیوه‌هایی اتخاذ شوند که منافع بلند مدت، همه جانبه و مصالح جمعی را به ارمغان بیاورد. بنابراین تفکیک بین منافع زودگذر و پایدار لازم است. از این رو اعتقاد داریم رژیم حقوقی جدید با شیوه‌هایی تعیین خواهد شد که پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم کشورهای ساحلی (اعم از نسل های حاضر و آینده) باشد بر این اساس الگوهای تعیین حدود باید برای همه طرف‌ها قابلیت دفاع در سطوح ملی را داشته باشد.
این خبر تکمیل می‌شود...

کد N238622

وبگردی