آفتاب

معاون نخست وزیر ترکیه درخواست کنندگان تجمع در میدان تقسیم را تهدید کرد

معاون نخست وزیر ترکیه درخواست کنندگان تجمع در میدان تقسیم را تهدید کرد

آنکارا - ایرنا - ˈبلند آرینجˈ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه با تهدید افرادی که قصد تجمع در میدان ˈتقسیمˈ استانبول را دارند، گفت: پلیس اجازه تجمع و تظاهرات در استانبول را نخواهد داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پلیس ترکیه دیروز با استفاده از گاز اشک آور شماری از اعضای ˈاتحادیه های کارگریˈ این کشور را که در پارک ˈگزی ˈ در میدان تقسیم استانبول تجمع کرده بودند ، متفرق کرد.

شماری از اعضای اتحادیه ها و سندیکاهای کارگری دیروز در پارک گزی تجمع کردند و خواستار برگزاری مراسم ˈروز جهانی کارگرˈ ( 11 اردیبهشت ) در میدان تقسیم استانبول شده بودند.

پلیس و نیروهای امنیتی استانبول برای متفرق کردن تجمع کنندگان، از گازاشک آور استفاده کرد.

آرینج در گفت وگو با خبرنگاران گفت: پلیس اجازه تجمع و تظاهرات در میدان تقسیم را نخواهد داد.

اعتراضات در پارک گزی میدان تقسیم استانبول سال گذشته در مخالفت با تخریب این پارک آغاز شد و سپس به شهرهای دیگر ترکیه کشیده شد. در موج اعتراضات ناشی از این رویداد در ترکیه هشت نفر کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شدند.

معاون نخست وزیر ترکیه افزود: برخی در پی دامن زدن به هرج و مرج و ایجاد تنش در کشور با تجمع در میدان تقسیم هستند . اینکه گفته می شود که تمامی اتحادیه های کارگری خواستار برگزاری روز جهانی کارگر در این میدان هستند ، صحیح نیست.

سخنگوی دولت آنکارا با اشاره به ساخت و ساز در میدان تقسیم استانبول اظهارداشت : کار ساخت و ساز در این میدان به تازگی آغاز شده و این میدان محل مناسبی برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر نیست.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه نیز پیش از این با درخواست اتحادیه های کارگری و نهادهای مدنی برای برگزاری تجمع در میدان تقسیم استانبول مخالفت کرده و گفته بود که دولت آنکارا دیگر اجازه تکرار حوادث پارک گزی را نخواهد داد.

اتحادیه های کارگری و نهادهای مدنی ترکیه به مناسبت روز جهانی کارگر ( 11 اردیبهشت ) خواهان برگزاری تجمع در میدان تقسیم استانبول که محل حوادثی از جمله تظاهرات ضد دولتی در ترکیه بود، شده اند.

میدان تقسیم استانبول خاطره تلخی برای کارگران و گروههای مخالف دولت ترکیه دارد.

در ماه می سال 1977 میلادی زمانی که ترکیه شاهد درگیری های شدید گروههای چپ و راست بود، تظاهرات کارگری حدود نیم میلیون نفری کارگران که از شهرهای مختلف به استانبول آمده بودند، در این میدان به خاک و خون کشیده شد که بیش از 30 کشته و نزدیک به 150 زخمی بر جای گذاشت. پلیس در این ماجرا بیش از 500 نفر را بازداشت کرد.

از آن سال به بعد وزارت کشور ترکیه به دلایل امنیتی مانع از برگزاری تظاهرات در میدان تقسیم شده و با اصرار تظاهرکنندگان برای راهپیمایی به سوی این میدان، بارها درگیریهای جدی بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان رخ داده است که در برخی از این درگیریها عده ای کشته و زخمی شده اند.

خاورم ** 230 **1651
کد N238577

وبگردی