آفتاب
ظریف در مسکو:

متاسفانه برخی دریای خزر را صرفا مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند

متاسفانه برخی دریای خزر را صرفا مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اراده سیاسی رهبران پنج کشور ساحلی دریای خزر بر این است که همواره این دریا دریای صلح و دوستی، توسعه و شکوفایی پایدار ، همکاری متقابل و حسن همجواری باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعزامی به مسکو، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نشست وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر سخن می‌گفت، اظهار کرد: کشورهای ساحلی تاکید دارند که تا زمان تعیین رژیم حقوقی جدید، رژیم های توافق شده فعلی برگرفته از موافقتنامه‌های 1921 و 1940 ، در مواردی مانند آزادی دریانوردی تجاری، ماهیگیری، منع تردد کشتی‌ها و شناورها با پرچم کشورهای غیر ساحلی و ایجاد کمربند انحصاری شیلاتی همانگونه که تاکنون اعمال شده‌اند، در آینده نیز اعمال خواهند شد.

وی افزود: ایران به عنوان یک طرف ذینفع اعتقاد دارد که مذاکرات ثمربخش برای تدوین نظام حقوقی جامع و پایدار، مبتنی بر اصول و موازین حقوق بین‌الملل، منصفانه بودن نتایج تحدید حدود، اتفاق آرای پنج جانبه و انحصار حاکمیت حقوق حاکمه و صلاحیت در این دریا صرفا به 5 کشور ساحلی، باید هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: متاسفانه برخی بازیگران فرامنطقه‌ای، دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند و از زوایای دیگر مانند "محیط زیست بسیار شکننده"، "منابع زنده" و "صلح و ثبات پایدار" غافل هستند.

ظریف گفت: ایران اعتقاد دارد برای حل مسائل این دریا باید شیوه‌هایی اتخاذ شوند که منافع بلند مدت، همه جانبه و مصالح جمعی را به ارمغان بیاورد. بنابراین تفکیک بین منافع زودگذر و پایدار لازم است. از این رو اعتقاد داریم رژیم حقوقی جدید با شیوه‌هایی تعیین خواهد شد که پاسخگوی انتظارات و نیازهای مردم کشورهای ساحلی (اعم از نسل های حاضر و آینده) باشد بر این اساس الگوهای تعیین حدود باید برای همه طرف‌ها قابلیت دفاع در سطوح ملی را داشته باشد.

این خبر تکمیل می‌شود.

کد N238407

وبگردی