آفتاب

امکان دستیابی به توافق‌ از سوی دو بخش قبرس در سال جاری میلادی

امکان دستیابی به توافق‌ از سوی دو بخش قبرس در سال جاری میلادی

رهبر قبرس ترک‌نشین گفت، پایان درگیری 40 ساله‌ای که میان بخش‌ یونانی‌نشین و ترک‌نشین‌ قبرس وجود دارد و باعث جدایی این جزیره مدیترانه‌ای شده، در سال جاری میلادی امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، درویش اراوغلو، رهبر قبرس ترک‌نشین پس از دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت، مذاکرات با نیکوس آناستازیادس، رئیس جمهوری قبرس یونانی‌نشین در مورد اتحاد مجدد قبرس که پس از یک بن بست 20 ماهه در فوریه سال جاری میلادی از سرگرفته شد، احتمالا نتیجه بخش خواهد بود.

به دنبال حمله ترکیه به قبرس پس از کودتای حامیان قبرسی اتحاد با یونان، این جزیره در سال 1974 میلادی به قبرس یونانی نشین در جنوب و قبرس ترک نشین در شمال تقسیم شد.

قبرس ترک نشین در سال 1983 میلادی اعلام استقلال کرد اما تنها ترکیه آن را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت و 35 هزار نیرو در آن مستقر کرد. قبرس یونانی‌نشین در سال 2003 میلادی به اتحادیه اروپا پیوست اما تنها جنوب این کشور از مزایای عضویت در اتحادیه اروپا بهره‌مند است.

قبرس ترک نشین و یونانی نشین سال‌ها است که با حمایت سازمان ملل به دنبال دستیابی به یک توافق نامه هستند.

پس از آنکه این دو رهبر رویکرد مختلفی پیش گرفتند، مذاکرات در فوریه سال جاری میلادی از سرگرفته شد و در مورد شرایط اصلی یک فدراسیون درنظر گرفته شده، به توافق دست یافتند.

اراوغلو گفت: هدف اصلی ما همچنان حل مساله قبرس در کوتاهترین زمان ممکن است. ما در این راه از حمایت دبیرکل سازمان ملل برخورداریم. او هر دو طرف را به سازش و حل مساله تشویق می‌کند.

وی افزود: مذاکرات کنونی با هدف حل اختلافات باقی مانده میان هر دو طرف صورت می‌گیرد. ما تلاش خواهیم کرد تا اختلافاتمان را حل کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن به یک سازش جامع دست یابیم. ما گفتیم که سازش در سال جاری میلادی امکان پذیر است. ما می‌توانیم یک راه حل را نهایی کرده و آن را در سال 2014 میلادی به طور همزمان اما مجزا به رفراندوم بگذاریم.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: بان کی مون، اراوغلو و آناستازیادس را به ادامه جریان کنونی مذاکرات تشویق کرده و بار دیگر به تعهدات سازمان ملل برای کمک به هر دو طرف در مسیر دستیابی به یک سازش جامع تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N238270

وبگردی