آفتاب

دیدار نمایندگان مجلس ژاپن از یاسوکونی/ مناسبات با چین تیره تر شد

دیدار نمایندگان مجلس ژاپن از یاسوکونی/ مناسبات با چین تیره تر شد

پکن - ایرنا - درپی دیدار شماری از نمایندگان مجلس ژاپن از معبد جنجال برانگیز یاسوکونی و بزرگداشت معبد از سوی شینزو آبه نخست وزیر این کشور، تنش در روابط ژاپن و چین بار دیگر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، در حالی که چین بشدت مخالف دیدار مقامات ژاپنی از معبد یاسوکونی است 150 نماینده مجلس ژاپن امروز (سه شنبه) از این معبد دیدن کردند.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز چندی پیش از این معبد دیدار کرد و شماری از مسوولان رده بالا از جمله وزیران کابینه ژاپن هم قبلا به این محل رفته اند.

این معبد از نگاه چین محل نگهداری لوحه های یادبود نظامیانی است که در چین و دیگر نقاط آسیا در جنگ جهانی دوم مرتکب جنایات جنگی شده اند.

از سوی دیگر چین یک کشتی ژاپنی را ضبط و توقیف کرده است.

چین می گوید این کشتی را به علت پرداخت نشدن بدهی های ژاپن در دهه های گذشته توقیف کرده اما توکیو اعلام می کند که چین به دنبال دریافت غرامت جنگ جهانی است و این کشتی را به همین دلیل ضبط کرده است.

روابط پکن - توکیو بر سر تملک بر جزایر دیایو در دریای شرقی بسیار پر تنش است و چنین دیدارها و حوادثی نیز روابط را پر خطرتر خواهدکرد.

توکیو هشدار داده است آزاد نکردن این کشتی بر روابط تجاری دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت.

وزیر ارتباطات ژاپن از جمله کسانی است که این هفته از معبد یاسوکونی دیدن کرد و نخست وزیر این کشور هم یک درخت به نام خود به این معبد هدیه کرده است.

خبرگزاری شین هوا گزارش کرد: در شرایطی که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا راهی ژاپن است مسوولان این کشور بازی تازه ای را شروع کرده اند تا خود را نزد اربابشان لوس کرده باشند.

این گزارش از آمریکا می خواهد که شاهد تنش آفرینی های ژاپن بوده و بیهوده از توکیو حمایت نکند.

سال گذشته میلادی در همین ایام نزدیک به 170 نماینده مجلس ژاپن از این معبد جنجال برانگیز بازدید کردند. چین این اقدامات را تحریک آمیز می داند.

سران چین حاضر به دیدار با همتایان ژاپنی خود در یک سال گذشته نشده اند.

روزنامه چاینا دیلی نیز دیدارهای مکرر مقامات ژاپنی از این معبد را یکی از بزرگترین موانع بهبود روابط توکیو با برخی همسایگان دانست.

کره جنوبی نیز با این دیدارها مخالف است.

چین سال گذشته پس از بازدید نخست وزیر ژاپن از معبد، یادداشت اعتراضی تسلیم توکیو کرد. وزارتخانه های خارجه چین و کره با انتشار بیانیه هایی دیدار از این معبد را گستاخانه توصیف کرده اند.

آساق ** 2100 **1611
کد N238007

وبگردی