آفتاب
در گفت‌وگوی تلفنی با کری؛

لاوروف: کی‌یف باید به خشونت‌ها علیه معترضان پایان دهد

لاوروف: کی‌یف باید به خشونت‌ها علیه معترضان پایان دهد

وزیر خارجه روسیه در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود خواستار اعمال فشار ایالات متحده بر دولت اوکراین به منظور جلوگیری از بروز خشونت‌های بیشتر در جنوب شرق اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از صدای روسیه، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی خود با جان کری، همتای آمریکایی‌اش نسبت به اوضاع موجود در جنوب شرق اوکراین، محلی که شبه‌نظامیان افراط‌گرا به دنبال تداوم درگیری‌ها و خشونت‌ها هستند، ابراز نگرانی کرد.

لاوروف تاکید کرد که ناتوانی و عدم تمایل مقام‌های دولت کی‌یف برای پایان بخشیدن به خشونت‌ها علیه گروه رایت سکتور و سایر ناسیونالیست‌های افراطی باعث بروز درگیری‌ها و تلفات بیشتر شده است.

وی افزود: این درگیری‌ها و اعمال فشارها باید پایان یابد و فعالان از جنبش‌های معترض در جنوب شرق اوکراین باید آزاد شوند که در صورت عدم تحقق این امر، دورنماهای مربوط به معاهده 17 آوریل در ژنو که میان روسیه، ایالات متحده،‌ اتحادیه اروپا و اوکراین امضا شد، به خطر می‌افتد.

وزیر خارجه روسیه همچنین به همتای آمریکایی‌اش تاکید کرد که فشارها بر دولت اوکراین را برای جلوگیری از تداوم درگیری‌ها افزایش دهد و به رهبری دولت کی‌یف تاکید کند تا بر تعهدات خود مبنی بر انجام اقدامات برای احیای ثبات در کشور پایبند بماند تا به این وسیله تنش‌ها در اوکراین پایان یابد.

لاوروف همچنین بر ضرورت مذاکره ملی‌گرایانه شامل انجام اصلاح قانون اساسی با حضور قطعی تمامی گروه‌های سیاسی و رهبران تمامی مناطق این کشور تاکید کرد.

وزیر خارجه روسیه همچنین با فرانک والتر اشتاین‌مایر، همتای آلمانی‌اش به گفتگو پرداخت و تاکید کرد که مقام‌های اوکراین باید از تعهدات امضا شده در ژنو تبعیت کنند و به دنبال افزایش خشونت نباشند.

وزرای امور خارجه آلمان و روسیه بر اهمیت به رسمیت شناختن ماموریت سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکراین تاکید کردند. هدف این هیئت کمک به مقام‌های اوکراینی برای ایجاد ثبات در کشورشان است.

انتهای پیام

کد N237709

وبگردی