آفتاب
معاون وزیر خارجه ایران:

روسیه در توسعه روابط با ایران از رقبا عقب نماند

روسیه در توسعه روابط با ایران از رقبا عقب نماند

مسکو- ایرنا- معاون وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشستی در مسکو، گفت: روسیه باید تلاش کند از برخی شرکای ایران در همکاری اقتصادی با کشورمان عقب نماند.

ˈابراهیم رحیم پورˈ معاون آسیا - اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان روز دوشنبه در حاشیه نشست همکاری های تجاری ایران و روسیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هفت ماه پیش در بیشکک بر توسعه همه جانبه همکاری های ایران و روسیه تاکید کردند.

وی با بیان این که در اجلاس سران دو کشور حاضر بودم، اظهار داشت: شاهد بودم که اراده و علاقه خاصی برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور ایجاد شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران یادآوری کرد: آقای روحانی و پوتین در پنج ماه آینده سه بار با یکدیگر در شانگهای، دوشنبه و آستراخان دیدار خواهند کرد و اراده سران دو کشور بر تحقق و اجرای کامل توافق های به دست آمده استوار شده است.

رحیم پور با بیان این که بعضی ها به دیده شک به عقد قرارداد همکاری اقتصادی دو کشور می نگرند اظهار داشت: اما این قرارداد شامل هیچ یک از تحریم ها نمی شود.

وی با حمایت از عقد قرارداد همکاری میان ایران و روسیه اضافه کرد: ایران روابط اقتصادی گسترده ای با کشورهایی همچون ترکیه، هند و چین دارد و همکاری ها با این کشورها در چنین چارچوبی انجام می گیرد.

معاون وزیر خارجه ایران سپس به اهمیت توسعه مسیرهای مواصلاتی ایران و روسیه ازجمله خطوط آهن اشاره کرد و گفت: خط آهن ایران به ترکمنستان کشیده شده است و ازبکستان هم از طریق راه آهن به ایران وصل می شود و در حال حاضر در حال تکمیل خط آهن جمهوری آذربایجان-ایران هستیم.

وی افزود: ایران با ارمنستان هم برای احداث خط آهن مذاکره می کند که در صورت احداث مسیر مهمی در راهگذر شمال-جنوب ایجاد می شود.

رحیم پور اضافه کرد: ایران از طریق دریای خزر هم به حمل و نقل کالاها با روسیه می پردازد.

وی گفت: وضعیتی که با روسها داریم در حال چرخش به سمت بهتر و کامل شدن ساختار همکاری ها است.

معاون وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: در نشست امروز تجار ایران و روسیه باید مشکلات مربوط به همکاری های بازرگانی دو کشور بررسی و ساختار همکاری دوجانبه ترمیم شود.

وی اضافه کرد: زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری روسیه در طرح های ایران و کشورمان در پروژه های روسیه وجود دارد.

رحیم پور گفت: بهر حال اراده سیاسی دو طرف بر توسعه همکاری ها است و آنچه که در 10 سال اخیر انجام نگرفته در دوره دولت جدید ایران در حال شکل گیری است.

در نشست همکاری های تجاری ایران و روسیه که با حضور مسئولان اتاق های بازرگانی دو کشور در مسکو برگزار شد، دو طرف بر گسترش همکاری های تجاری و اقتصادی تاکید کردند.

در این نشست که هیاتی 40 نفره متشکل از اعضای اتاق بازگانی ایران، روسای اتاق های بازرگانی استان ها و فعالان اقتصادی به سرپرستی اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و فعالان اقتصادی روسیه حضور داشتند ضمن بررسی دلایل کاهش حجم مبادلات تجاری دو کشور بر ضرورت گسترش روابط بین استانی ، فعال تر شدن بخش خصوصی ، رفع موانع بانکی و گمرکی برای گسترش تجارت تاکید شد.

اروپام/2242**۵۱۸** 3404
کد N237582

وبگردی