آفتاب

رهبرمسیحیان مارونی لبنان خواستار بهبود روابط ایران وعربستان شد

رهبرمسیحیان مارونی لبنان خواستار بهبود روابط ایران وعربستان شد

بیروت – ایرنا – کاردینال « بشاره پطرس راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان هم به صف کسانی پیوست که خواستار بهبود روابط عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران هستند و آن را در حل مشکلات منطقه مهم و تاثیر گذار می دانند.

به گزارش ایرنا، کاردینال راعی که روز دوشنبه در دیدار با « پاتریس پاولی» سفیر فرانسه و اعضای سفارت فرانسه در بیروت سخن می گفت، افزود: کشورهای دوست باید نقشی فعال در تشویق ایران به عنوان یک کشور شیعه و عربستان سعودی به عنوان یک کشور سنی برای حل اختلافات خود از طریق گفت وگو تلاش کنند.

وی اضافه کرد: بهبود روابط ایران و عربستان به بسیاری از منازعات موجود بین اهل سنت و شیعیان در کشورهایی مانند عراق ، سوریه و لبنان پایان می دهد.

پیشتر نیز بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی لبنان از جمله « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان و رییس حزب شیعی امل و همچنین « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب همچنین درخواستی را مطرح کرده بودند.

« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان نیز تاکید کرد که این حزب از بهبود روابط تهران و ریاض استقبال می کند.

براساس این گزارش ، کاردینال راعی به انتخابات ریاست جمهوری لبنان اشاره کرد و گفت که باردیگر از مسئولان سیاسی و نمایندگان مجلس درخواست می کنیم که تمام تلاش خود را برای انتخاب رییس جمهوری جدید از ابتدای هفته آینده بکار گیرند

اولین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید قرار است در صورت به حد نصاب رسیدن روز چهارشنبه برگزار شود.

نمایندگان مجلس لبنان تا چهارم خرداد ماه آینده فرصت دارند تا از میان شخصیت های مسیحی مارونی نامزد ریاست جمهوری یک تن را انتخاب و روانه کاخ ریاست جمهوری( بعبدا) کنند.

وی افزود : از کشورهای دوست و بویژه فرانسه می خواهیم که جو منطقه ای و بین الملی را برای این انتخاب مناسب کنند تا امنیت لبنان تامین شود.

رهبر مسیحیان مارونی لبنان همچنین تاکید کرد که هرگز با قرار گرفتن لبنان در خلاء سیاسی که بر امنیت و ثبات این کشور تاثیری منفی خواهد داشت، موافقت نمی کند.

چنانچه نمایندگان پارلمان تا چهارم خرداد موفق به انتخاب رییس جمهوری جدید نشوند و دوره 6 ساله « میشل سلیمان» رییس جمهوری کنونی که سوم خرداد ماه پایان می یابد تمدید نگردد و او به خانه برود، کاخ بعبدا خالی و لبنان وارد مرحله خطرناک خلاء سیاسی خواهد شد.



** تاکید بر حل منازعات عربی – صهیونیستی

کاردینال راعی در بخش دیگری از سخنان خود بر اقدام ضروری جامعه جهانی برای حل منازعات عربی – اسراییلی و اسراییلی – عربی براساس قطعنامه های بین المللی تاکید کرد و بویژه خواستار بازگشت فلسطینیان پناهجو به سرزمین خود شد.

وی همچنین خواستار تشکیل کشور فلسطینی در محدوده ای که جهان به آن اعتراف می کند ، عقب نشینی اسراییل از اراضی اشغالی لبنان ، سوریه و فلسطین و تعیین شهر قدس به عنوانی شهری مفتوح و مقدس برای همه ادیان آسمانی از جمله مسلمانان ، مسیحیان و یهودیان شد.



** تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه

رهبر مسیحیان مارونی لبنان با اشاره به مشقت ها و پیامدهای سنگین اقتصادی ، امنیتی ، اجتماعی و سیاسی بحران سوریه برای لبنان بویژه ناشی از ورود یک میلیون و نیم پناهجوی سوری ، از جامعه جهانی خواست در این زمینه به لبنان کمک کند.

بشاره راعی بطور مشخص خواستار پایان این جنگ که باعث کشته شدن بیگناهان و نابودی شهرها و مظاهر تمدنی و فرهنگی سوریه که در طول قرن ها مسلمانان و مسیحیان بنا کرده اند، شد.

وی با اشاره به سخنان اخیر پاپ فرانسیس در باره سوریه ، گفت که سازمان ملل متحد باید با تحمل مسئولیت های خود فضا را برای گفت وگوها در شرق فراهم کند و برای کمک به حل بحران های این منطقه قادر است.

رهبر مسیحیان مارونی لبنان با بیان اینکه « به نظر ما برای حل سیاسی بحران سوریه باید این سه شرط در نظر گرفته شود»، افزود: در سوریه باید معتدل ها با کمک ارتش حاکم شوند و نه تندروها و طرفداران اقدامات نظامی.

کاردینال راعی اضافه کرد: کشورهای دوست باید نقشی فعال در تشویق ایران به عنوان یک کشور شیعه و عربستان سعودی به عنوان یک کشور سنی برای حل اختلافات خود از طریق گفت وگو تلاش کنند.

وی تصریح کرد: بهبود روابط ایران و عربستان به بسیاری از منازعات موجود بین اهل سنت و شیعیان در کشورهایی مانند عراق ، سوریه و لبنان پایان می دهد.

رهبر مسیحیان مارونی لبنان همچنین بر نقش کمک کننده جامعه جهانی در حل مشکلات منطقه تاکید کرد و گفت که تا بحران ها پایان نیابد و صلح و آرامش برقرار نشود نمی توان از دموکراسی ، آزادی ها و حقوق بشر سخن گفت.

خاورم ** 1324
کد N237419

وبگردی