آفتاب

وزیر توسعه ترکیه مذاکراتش در تهران را سازنده خواند

وزیر توسعه ترکیه مذاکراتش در تهران را سازنده خواند

آنکارا – ایرنا – ˈجودت یلمازˈ وزیر توسعه ترکیه سفر اخیر خود به تهران در صدر یک هیات بلند پایه اقتصادی را مثبت توصیف کرد.

یلماز که رئیس طرف ترک کار گروه مشترک ایران و ترکیه و کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور نیز می باشد در گفت وگو با خبرنگاران گفت: در خصوص واردات برق از ایران، فرایند تازه ای بین دوکشور شروع شده است.

او با اشاره به اینکه ظرفیت و توان انتقال برق بین دو کشور افزایش می یابد، گفت: شرکتهایی که مایلند از ایران برق وارد کنند، می توانند به سازمان کنترل بازار انرژی ترکیه مراجعه کنند.

یلماز گفت: ترکیه از ایران خواسته است تا در نرخ گاز صادراتی به ترکیه تجدید نظر کند.

او تصریح کرد :ترکیه تابع تحریم های یک جانبه آمریکا و اروپا علیه ایران ورای تصمیات شورای امنیت سازمان ملل نیست.

وزیر توسعه ترکیه با تاکید بر اینکه واردات نفت و گاز ترکیه از ایران ادامه دارد، گفت: ترکیه در سال 2011 میلادی 3/9 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد که این رقم در سال گذشته به 3/5 میلیون تن کاهش یافت.

یلماز در مورد گاز وارداتی از ایران نیز گفت: ترکیه در سال گذشته میلادی 9/8 میلیارد مترمکعب گاز از ایران وارد کرد. در صورتی که ایران در نرخ گاز صادراتی به ترکیه تجدید نظر کند، این امر در رشد و توسعه مناطق محروم شرق کشور موثر خواهد شد.

ˈجودت یلمازˈ وزیر توسعه ترکیه هفته گذشته در صدر هیاتی متشکل از نمایندگان نهادهای مهم اقتصادی و نمایندگان بخش خصوصی این کشور برای شرکت در بیست وچهارمین دور کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه به تهران سفرکرد.

سفر سه روزه مسوولان اقتصادی و کارآفرینان ترکیه به ایران را شورای کار مشترک ایران و ترکیه به عنوان نهاد زیر مجموعه شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه وابسته به اتحادیه اتاق ها وبورس های ترکیه سازماندهی کرده بود.

یلماز را در این سفر ، ˈ علی عثمان اولوسویˈ رییس طرف ترک شورای کار ایران و ترکیه، مقامات اقتصادی و تجاری نهادهای دولتی ترکیه و کارآفرینان فعال این کشور درشهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و وان همراهی کردند.

خاورم/2011**230 *1446
کد N236772

وبگردی