آفتاب
شرکت اجاره‌کننده هواپیمایی آمریکایی

حضور هواپیمای آمریکایی در تهران قوانین بین‌المللی را نقض نکرده است

حضور هواپیمای آمریکایی در تهران قوانین بین‌المللی را نقض نکرده است

شرکت اجاره‌کننده هواپیمایی آمریکایی که در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشسته بود اعلام کرد: این هواپیما تنها حامل یک هیات تجاری از غنا بوده و قوانین بین‌المللی را نقض نکرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روز پنج‌شنبه گذشته روزنامه نیویورک تایمز خبر داد یک هواپیما با پرچم آمریکا در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین نشسته که متعلق به شرکت یوتا بانک بوده است.

براساس گزارش خبرگزاری رویترز حضور این هواپیما در تهران واکنش‌های زیادی در آمریکا و ایران که چندین دهه است روابط دیپلماتیک‌شان با اختلافات زیادی روبه‌رو است در پی داشت.

جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر هدف تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی قرار دارد که به طور کلی مانع از پرواز هواپیماهای آمریکایی در آسمان ایران می‌شود. بعدتر مقامات ایرانی اعلام کردند که این هواپیما متعلق به یک شرکت معدن غنایی است که حامل هیاتی تجاری بوده و برادر رییس‌جمهور غنا نیز در آن حضور داشته است.

مدیرعامل این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: این سفر با تمام قوانین بین‌المللی مرتبط با هواپیمایی و پرواز مطابق بوده است.

وی در ادامه تاکید کرد که این هواپیما حامل یک هیات تجاری غنایی بوده و تاکنون به این کشور بازگشته است.

هم‌چنین در این بیانیه آمده است ما تایید می‌کنیم که رییس‌جمهور غنا هیچ‌گاه در این پرواز نبوده است.

روزنامه نیویورک تایمز در روز پنج‌شنبه به نقل از مدیرعامل یوتا بانک نوشت که این شرکت هیچ اطلاعی در این خصوص که چرا این هواپیما در فروردگاه تهران حضور داشته، ندارد و در حال انجام تحقیقات در مورد این مساله است.

هم‌چنین یک روز پس از انتشار این خبر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری تحقیقات لازم در مورد حضور یک هواپیمای آمریکایی در تهران را انجام می‌دهد و بررسی خواهد کرد که آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران نقض شده است یا خیر.

مقامات ایرانی تصریح کردند که این هیات غنایی به ایران آمده بود تا نتایج توافقاتی که دو سال پیش میان دو کشور انجام شده بود را بررسی کند.

علاوه بر این مدیرعامل فرودگاه مهرآباد نیز حاشیه‌های به وجود آمده از حضور این هواپیما در تهران را ناشی از انگیزه‌های سیاسی دانست و گفت که برادر رییس جمهور غنا به دعوت وزارت امور خارجه به ایران سفر کرده بود اما هواپیمای حامل وی متعلق به یک خطوط هوایی آمریکا بوده است.

انتهای پیام

کد N236661

وبگردی