آفتاب
رحمانی فضلی:

بودجه‌ استانی گوشت قربانی نیست

بودجه‌ استانی گوشت قربانی نیست

زمانی که در دیوان محاسبات بودم گفتم که ما در تولید اقلامی همچون سیر، پیاز، شلغم، پرتغال و سیب توجیه اقتصادی نداریم، این نمونه یک نظام کارپردازانه است که جواب نمی‌دهد.

وزیر‌کشور با بیان اینکه نباید با بودجه‌استانی در شورای استان مثل گوشت قربانی هر کس مقداری از آنرا بردارد،‌گفت:‌ برنامه‌ای داریم تا از همه مدیران عامل موسسات مالی بخواهیم با حضور در وزارت کشور طرح‌های خود را بدهند تا هر بانکی کمک مالی یک استان باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبد الرضا  رحمانی فضلی در گردهمایی مدیران کل دفاتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری های سراسر کشور گفت: باید از منابع و امکانات موجودی که در کشور داریم، با اولویت بندی و بهره‌وری و توجه به اثر بخشی آن استفاده کنیم.

وزیر‌کشور با اشاره به اینکه ضعف‌های امروز کشور در حوزه برنامه ریزی و فعالیت‌های اقتصادی به دو موضوع باز می‌گردد، تصریح کرد: یکی بحث عقب افتادگی تاریخی کشورمان است که دلایل مختلفی دارد و دیگری این است که ما دیر به جرگه توسعه یافتگی و صنعت افتادیم و ورودمان به عرصه توسعه یافتگی بسیار پر زحمت بود.

وی افزود: دلیل بعدی به مدل‌ها و نوع نگاه و استفاده از منابع ما بر می‌گردد. یکی از دستاوردهای جنگ جهانی دوم برای ما این بود که در بلوک بندی شرق و غرب ما سهیمه غرب شدیم و ناگزیر به استفاده از تئوری‌هایی بودیم که دراین بلوک اعمال می شد.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: با ورود درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران این حلقه عقب افتادگی ما کامل شد. پس از انقلاب اقدامات جزئی همچون تاسیس جهادکشاورزی و کمیته امداد و مواردی از این قبیل صورت گرفت، اما هیچ یک از این اقدامات در تقسیم بندی موجب تغییرات ساختاری نشد چرا که این اقدامات از جنس تغییرات اصلاح طلبانه بود نه تغییرات ساختاری.

وی افزود: اگر ما می خواهیم عقب افتادگی تاریخی و مدل برنامه‌ای خود را اصلاح کنیم، استان‌های ما باید دارای هویت باشند در حالی که هم اکنون هویتی برای آنها تعیین نشده است. مناطق ما نه تنها می توانند دارای نقش ملی باشند بلکه این ظرفیت رادارند که نقش فرا ملی ایفاکنند.

وزیر کشور ادامه داد: هیچکدام از استان‌های ما در منابع خود برای بهبودوضعیت‌شان ظرفیت کمی ندارند به طور مثال اگر عقب افتادگی تاریخی استان سیستان و بلوچستان بالا است باید در نظام برنامه‌ریزی اولویت خاصی به آن بدهیم.

وی با بیان اینکه هیچ برنامه ریزی بدون نگاه تئوریک نمی‌تواند به شکل مطلوب یک استان را اداره کند،گفت: ما در کشور مشکل منابع نداریم،  بلکه مشکل تجهیز و مدیریت منابع را داریم. در کشور ما بانک‌ها و بخش خصوصی فراوانند اما باید به آنها این انگیزه را بدهیم که در مناطق خودشان فعال شوند.

وزیر کشور تاکید کرد: ما نباید دلمان به نظام کارپردازی خوش باشد باید حتمادر عمل پراگماتیسمی عمل کنیم و سود و منفعت مد نظر ما باشد. زمانی که در دیوان محاسبات بودم گفتم که ما در تولید اقلامی همچون سیر، پیاز، شلغم، پرتغال و سیب توجیه اقتصادی نداریم. این نمونه یک نظام کارپردازانه است که جواب نمی‌دهد.

وی ادامه داد: امروز شاهدیم که برای تصرف بازارها جنگ تولید می کنند اما ما در هیچ کدام از این بازارها فعال نیستیم. برخی استان‌های ما به اندازه چند کشور اروپایی وسعت دارند و می توانند معین دیگر استان‌ها باشند درحالی که نمی‌توانند حتی خودشان را اداره کنند.

رحمانی فضلی با تاکید برانیکه در وزارت کشور حوزه سیاست و امنیت را در خدمت توسعه می‌دانم، گفت: باید فعالیت‌های حاشیه‌ای و جنجال برانگیز را کنار بگذاریم و طرح‌ها وبرنامه‌ها را دقیق ببینیم. مهم این است که مسیر را پیدا کنیم و در جهت آن حرکت کنیم.

وی افزود: در برخی مناطق ما ناچار هستیم هزاران نیرو برای تامین امنیت قرار دهیم درحالی که این روش‌ها دیگر پاسخگو نیست و ما باید به دنبال امنیت پایدار باشیم.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: وقتی بودجه‌ای به یک استانی می رود نباید به گونه‌ای باشد که در شورای استان مثل گوشت قربانی هر کس مقداری از آنرا بردارد. ما این برنامه را داریم که از همه مدیران عامل موسسات مالی بخواهیم با حضور در وزارت کشور طرح‌های خود را بد هند تا هر بانکی کمک مالی یک استان باشد. ما باید همه را وارد یک دسته بزرگ به نام توسعه متوازن در ایران بکنیم.

رحمانی فضلی گفت: ما خدمتگزار همه دستگاه‌های اجرایی هستیم. منت همه نخبگان و اهالی تجربه را می کشیم تا وارد کار شوند. ما معتقدیم با داشتن 75 میلیون جمعیت با منابعی که داریم اداره کردن کشور کار سهلی است و همه باید برای رسیدن به این هدف بزرگ با یکدیگر همکاری کنیم.

کد N236569

وبگردی