آفتاب
مهر گزارش می دهد؛

توسعه گردشگری ساحلی حلقه مفقوده شکوفایی صنعت توریسم در گیلان/ لزوم رویکرد جدی به طرح های سالم سازی دریا

توسعه گردشگری ساحلی حلقه مفقوده شکوفایی صنعت توریسم در گیلان/ لزوم رویکرد جدی به طرح های سالم سازی دریا

رشت – خبرگزاری مهر: توسعه گردشگری ساحلی از ظرفیت های منحصر بفرد استان گیلان که متاسفانه تاکنون از این پتانسیل عظیم بهره برداری بهینه نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دریا یکی از بی‌ نظیر‌ترین پدیده‌ های خلقت است که بسیاری از کشور‌ها از این نعمت الهی بی ‌بهره‌ اند حال آنکه کشور ایران از شمال و جنوب دارای دریا و با جغرافیایی کاملا متفاوت است،

گیلان به لحاظ موقعیت طبیعی دارای جاذبه های گسترده ای است كه سرتاسر این استان را در بر گرفته است، برخی از این جاذبه ها در فصول خاصی مورد استفاده قرار می گیرند اما برخی دیگر محدودیت فصلی نداشته و در همه فصول قابل استفاده هستند.  

طول سواحل دریا در استان گیلان به 300 كیلومتر می رسد، از 16 شهرستان گیلان 9 شهرستان شامل آستارا، تالش، رضوانشهر، بندرانزلی، رشت، لنگرود، رودسر، آستانه اشرفیه و لاهیجان و همچنین 105 روستا در نوار ساحلی دریای خزر قرار دارند.

با توجه به اهمیت موضوع خبرنگار خبرگزاری مهر به میان مردم رفته و نظر و دیدگاه آنان را در این زمینه جویا شده است.

یک شهروند آستارایی به خبرنگار مهر می گوید: ماسه ای بودن و نزدیكی به جنگل یكی از مشخصات و امتیازات مهم سواحل گیلان است و در این سواحل می توان به قایقرانی و دیگر ورزش های آبی نیز پرداخت.

لزوم ساخت و توسعه تاسيسات گردشگري در سواحل زیبایی گيلان

حسین  صادقی افزود: ساخت و توسعه تاسيسات گردشگري در گيلان با توجه به شرايط طبيعي استان بايد با توجه به حفظ محيط زيست و منابع طبيعي صورت گيرد.

 وي بر لزوم حمايت از سرمايه گذاران در بخش گردشگري تاكيد و اظهار داشت: با ايجاد تسهيلات باید براي جذب بخش خصوصي توانمند، حمايت و نظارت بر اجراي طرح هاي گردشگري تلاش كرد سرمايه گذاري و رونق اين حوزه را افزايش داد.

 این شهروند آستارایی گفت: ساخت تاسيسات گردشگري مي تواند در افزايش ميزان گردشگر و اقامت در مناطق گردشگرپذير بسيار تاثيرگذار باشد.

وی افزود: همه ساله در فصل گرما و تابستان هزاران خانواده راهی سواحل شمالی کشور شده تا از طبیعت زیبا و خدادادی این مناطق بهره مند شوند.

صادقی اظهارداشت: در این رهگذر توسعه طرح های ویژه سالم سازی دریا با هدف حفظ جان گردشگران نقش موثری در رضایتمندی مسافران ایفا خواهد کرد.

وی اذعان داشت: با نگاهی به مناطق اجرای طرح های سالم سازی دریا مواردی مانند کمبود امکانات رفاهی، بهداشتی، وجود انواع زباله ‌های خانگی و پزشکی، ورود پساب فاضلاب‌های شهری و شیمیایی کارخانه ها به دریا، ساخت و سازهای غیرمجاز در کنار طرح‌ های سالم سازی دریا مشکلاتی برای مسافران این خطه سرسبز از کشور ایجاد می کند.

این شهروند آستارایی یادآورشد: مطلوب نبودن طرح های سالم سازی دریا با توجه به گستردگی سواحل استان از جمله مشکلات دیگر این طرح ها در حوزه خزر است.

یک شهروند دیگر از شهرستان رشت به خبرنگار مهر می گوید: نبود امنیت اخلاقی و اجتماعی در مناطق طرح های سالم سازی دریا از مشکلات مهم  این طرح ها است.

کاظم رحمانی افزود: رعایت نکردن بهداشت محیط و مراقبت بهداشتی از مسافران با احداث سرویس های بهداشتی و دوش های استحمام پس از شنا، عدم نظارت بر خدمات دهندگان و فروشندگان ساحلی و همچنین عدم ساماندهی و هماهنگی فعالان و خدمات دهندگان بخش های خصوصی و دولتی در ساحل باعث نارضایتی مسافران سواحل خزر شده است.

وی اظهارداشت: اجرای طرح سالم سازی دریا از وقوع تلفات ناشی از غرق شدگی جلوگیری خواهد کرد.

این شهروند از رشت ادامه می دهد: طرحی جامع و اصولی باید برای بهره مندی از این جاذبه طبیعی برای گردشگران و مسافران تابستانی ارائه شود.

وی افزود: سالانه ۹۰ درصد مسافران و گردشگران برای استفاده از دریا به شهرهای شمالی به ویژه استان گیلان سفر می کنند.

رحمانی اظهارداشت: بنابراین به تاکید کارشناسان و صاحب نظران باید برای توسعه طرح های سالم سازی دریا در این مناطق تلاش بیشتری شود.

بیشترین شمار غرق شدگان در خارج از طرح های سالم سازی دریا اتفاق می افتد

وی اذعان داشت:  بیشترین شمار غرق شدگان در خارج از طرح های سالم سازی است و این بیانگر این که طرح های سالم سازی دریا در حال حاضر به دلیل کمبود امکانات، پاسخگوی نیازهای شناگران و گردشگران خزر نیست.

این شهروند رشتی با تاکید بر اینکه برای توسعه طرح های سالم سازی دریا باید برنامه ریزی مناسب و کارشناسی صورت گیرد، یادآورشد: زیرساخت ها و بسترهای مورد نیاز برای پذیرش و کاهش غریق در این دریا را بایستی فراهم کرد.

شهروندی از رودسر به خبرنگار مهر می گوید: مطالعه جامع برای اجرای طرح های سالم سازی دریا در استان های شمالی به ویژه گیلان ضروری و حتمی است.

حسن مسلمی افزود: ارتقای سطح کیفی محل شنای مجزا، تامین امکانات رفاهی و تفریحی در طرح های سالم سازی دریا در سواحل خزر امری حیاتی است.

وی تاکید کرد: هدف اصلی بهینه سازی طرح های سالم سازی دریا در شمال، تکریم گردشگران و مسافران ورودی به استان های شمالی کشور است و برای اجرای مطلوب این طرح ها به توجه ملی نیاز است.

این شهروند از رودسر به مهر گفت: تمام نقاط کور و غیر قابل شنا از سوی دستگاه های اجرایی باید شناسایی و با تابلو های راهنما مشخص شود تا مردم کمتر شاهد اتفاقات ناگوار در سواحل باشند. شنیدن آمار غرق شدگان به صورت روزانه در فصل تابستان در سواحل استان‌ های شمالی به ویژه گیلان بسیار متاثر کننده است.

وی تصریح کرد: با برنامه ریزی‌ های صحیح می‌ توان از این اتفاقات ناگوار به میزان قابل توجهی کاست.

مسلمی تاکید کرد:  آشنا نبودن با فنون شنا، عدم شناخت محیط و غیره مهمترین دلایل غرق شدن شناگران در سواحل دریای خزر است.

وی تصریح کرد: در این میان مسئله‌ای که کمتر مورد توجه مسئولان استان‌ های حاشیه دریای خزر قرار گرفته ظرفیت بالقوه این سواحل برای تبدیل به قطب بزرگ گردشگری ساحلی است.

بدون شک نوار ساحلي گيلان افزون بر 300 كيلومتر است. اين ناحيه با داشتن ويژگي هاي خاص و منحصر بفرد اكولوژيكي، محيط زيستي و جغرافيايي نقش بسيار مهمي را در فرآيند مديريت محيط زيست مناطق ساحلي بر عهده دارد.

برخورداري از تنوع زيستي گونه اي و زيستگاهي، پراكنش جوامع گياهي و جانوري منحصر بفرد، وجود ذخاير و منابع زيستي و غير زيستي ارزشمند، زمينه هاي گردشگري و از طرفي تاثيرپذيري از منابع آلاينده و آلودگي هاي شهري روستايي، صنعتي و كشاورزي موجب شده است كه برنامه ريزي و اجرا مديريت زيست محيطي از پيچيدگي هاي خاصي برخوردار باشد.

توسعه گردشگري در نواحی ساحلی از نظر همگان سریعترین نواحی در حال رشد گردشگري معاصر است. در میان تمام فعالیت هایی که در نوار ساحلی و نزدیکی سواحل صورت می گیرد هیچکدام بیش از گردشگري و تفریح ساحلی از نظر حجم و تنوع در حال افزایش نیست.

سواحل خزر از ظرفیت های منحصر بفرد گردشگری کشور است

نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید: این استان زیبایی شمالی با وجود جاذبه هاي طبیعی مانند سواحل بکر و  غیره جزو مناطق منحصر به فرد ایران است که قابلیت فراوانی براي تبدیل شدن به قطب گردشگري را دارد و تاکنون از این قابلیت ها استفاده بهینه نشده است.

حسن خسته بند افزود: بدین ترتیب با توجه به وجود جاذبه ها متنوع، توسعه گردشگري به لحاظ افزایش سطح درآمد، افزایش میزان اشتغالزایی جوانان و غیره از یک ضرورت اساسی برخوردار است.

وی اظهارداشت: از زمان هاي گذشته سواحل داراي ارزش و اهمیت خاصی بوده و محل رشد و شکوفایی تمدن ها و مقصد سفر هاي بحري بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین امروزه نیز نقش و اهمیت سواحل دریا و موقعیت استراتژیک آن به لحاظ مسائل اجتماعی، اقتصادي، سیاحتی و غیره بسیار آشکار است.

وی افزود: سواحل دریا به عنوان یکی از مهمترین مراکز اقتصادي و صنعتی در رشد و شکوفایی هر کشور مطرح است.

خسته بند اظهارداشت: نواحی ساحلی به سبب کاربري ها و نقش هاي حیاتی که در فعالیت هاي اقتصادي انسان دارد، بسیار مهم هستند.

بدین ترتیب در میان فعالیت هاي اقتصادي ساحلی، گردشگري ساحلی نیز یکی از بزرگترین فعالیت هاي اقتصادي جهان است که با رشد شتابنده خود به فعالیتی چند منظوره تبدیل شده است به طوري که توسعه گردشگري و تفریحات مربوط به آن از عوامل موثر در شکل گیري توسعه نواحی ساحلی و تامین کننده مزایاي مستقیم و غیر مستقیم اقتصادي براي جامعه میزبان است.

به طور ذاتی نواحی ساحلی براي انسان ها جاذب و از پتانسیل لازم برای جذب گردشگران برخوردار است در واقع گردشگري ساحلی از مهمترین زیر بخش هاي طیف گردشگري و به عنوان منبع برای ارزش افزوده و درآمد در روستاها و شهرهاي ساحلی مورد توجه قرار گرفته است.

در حقیقت سواحل کشور حلقه ارتباط بین دریا و خشکی هستند و در طول تاریخ از جمله منابع حیاتی به شمار می آیند چرا که همیشه در جهان بهره برداري از این منابع مورد توجه افراد مختلف بوده است.

نواحی ساحلی استانهای شمالی کشور نقش بی بدیلی برای جذب گردشگر برخوردار است

یک کارشناس مدیریت گردشگری به مهر می گوید: به یقین استفاده صحیح و علمی و برنامه ریزي شده از منابع و جاذبه هاي گردشگري سواحل دریایی می تواند باعث پایداري این مناطق شود.

محمد علی  جعفری افزود: بر این اساس توسعه گردشگري ساحلی وابسته به کیفیت ساحل، ویژگی هاي فیزیکی، چشم انداز ظاهري ساحل، چشم انداز فضاهاي حاشیه اي در ساحل، امنیت جانی و مالی گردشگران، ایجاد جاده ها و سهولت دسترسی گردشگران براي گذران اوقات فراغت و فراهم آوردن امکاناتی برای پیاده روري در سواحل است.

وی اظهارداشت: با توجه به ظرفیت هاي موجود در سواحل دریا و رودخانه ها مجموعه اي از فعالیت هاي گردشگري – تفریحی مانند غواصی، سفرهاي دریایی، تاسیسات اقامتگاهی، رستوران ها و بازار کسب و کار و خرده فروشی را می توان در چنین مکان هایی ایجاد کرد.

این کارشناس مسائل گردشگری گفت: همچنین ماهیگیري تفریحی یکی از مهمترین فعالیت هاي گردشگري ساحل است که امروزه در برخی از مناطق دنیا به عنوان یک شاخه مهم  گردشگري محسوب می شود.

وی افزود: در میان فعالیت هاي اقتصادي ساحلی، گردشگري ساحلی نیز یکی از بزرگترین فعالیت هاي اقتصادي جهان است که با رشد شتابنده خود به فعالیتی چند منظوره تبدیل شده است.

جعفری در ادامه با بیان اینکه مناطق ساحلی یکی از سریع ترین نواحی در حال رشد گردشگري به شمار می آیند، اظهارداشت: توسعه گردشگري و تفریحات مربوط به این مهم از عوامل موثر در شکل گیري توسعه نواحی ساحلی و تامین کننده مزایاي مستقیم و غیر مستقیم اقتصادي براي جامعه میزبان است.

وی اذعان داشت: گیلان داراي جاذبه هاي متنوع تاریخی، فرهنگی، روستایی، ساحلی و غیره است و تاکنون ازاین قابلیت ها در راستاي ایجاد اشتغال، درآمد، افزایش سطح آگاهی مردم و سایر موارد استفاده بهینه  نشده است.

 بدین ترتیب برنامه ریزي و مدیریت توسعه گردشگري برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به ویژه توسعه انواع گردشگري ( گردشگري تاریخی، گردشگري روستایی، اگروتوریسم و ...) و تبدیل آن به قطب بین المللی گردشگري ضرورت دارد.

 همچنین مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی می تواند طرح هاي توسعه و مدیریت گردشگري ساحلی را در این منطقه تضمین کند.

طرح های سالم سازی فرصتی برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری در گیلان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان در این زمینه برآماده سازی و استفاده مطلوب از سواحل دریا در استان برای استفاده گردشگران تاکید کرد.

محمد احمدی پور افزود: طرح های سالم سازی فرصتی برای ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری و معرفی فرهنگی غنی گیلان است.

وی همچنین وجود سواحل را یک مزیت نسبی برشمرد و بر ضرورت برنامه ریزی دقیق و اصولی برای پیشگیری از بروز مشکلات برای گردشگران و بهره برداران از نواحی ساحلی استان تاکید کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به وجود 42 طرح سالم سازی و 9 شهرستان ساحلی در استان گفت: بخشی از مشکلاتی که در فصل تابستان و بهره برداری از سواحل ایجاد می شود مربوط به سواحلی است که طرح سالم سازی در این مناطق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار غرق شدگان سواحل استان در خارج از طرح های سالم سازی اتفاق می افتد، افزود:  با توجه به بالا بودن آمار گردشگران استان باید تلاش کرد علاوه بر اقتصادی بودن طرح ها، فضایی امن برای گردشگران مهیا شود.

احمدی پور با اشاره به قرارگرفتن در آستانه بهره گیری از سواحل اظهارداشت: بهره گیری از ظرفیت موجود در سواحل نیازمند ساماندهی امکانات در حوزه های فرهنگی و زیرساختی است.

وی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی برای رفع نواقص در راه اندازی طرح های سالم سازی دریا در استان اذعان داشت: تجهیز امکانات، ساماندهی نیروی انسانی و نجات غریق از جمله مسایلی است که در اجرای طرح های سالم سازی باید به آن توجه شود.

معاون استاندار گیلان وجود سواحل را ظرفیتی ارزشمند در حوزه گردشگری گیلان معرفی کرد و افزود: با تعامل فرمانداران و مسئولان بسترها به گونه ای باید فراهم شود که گردشگران از این نعمت الهی به نحو مطلوب بهره مند شوند.

به هر حال گیلان  300 کیلومتر ساحل دارد که در کنار جنگل های انبوه، ییلاقات دل انگیز، پنج تالاب، تنها موزه ی فضای باز ایران، آبشارها و انواع صنایع دستی، سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.

گزارش ها حاکی از اینکه تابستان هرسال بطور میانگین 19میلیون نفر به این استان مسافرت می کنند که 90 درصد این افراد برای شنا کردن به سواحل خزر می روند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان در این خصوص گفت: در نوار ساحلی خزر هر ساله طرح های سالم سازی زیادی برای استفاده  گردشگران و مسافران ایجاد می شود.

حجت الاسلام جمال یاری افزود: سالم سازی دریا با ایجاد فضای نشاط و سرگرمی، معرفی فرهنگ و هنر گیلان و ارائه خدمات مشاوره به سلامت این طرح ها خواهد افزود.

وی اظهارداشت: با اجرای برنامه های فرهنگی در طرح های سالم سازی دریا، استقبال مسافرانی که از این طرح ها استفاده می کنند، افزایش پیدا خواهد کرد.

لزوم تدوین و اجرای برنامه های منسجم و متنوع فرهنگی در طرح های سالم سازی دریا

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: مهمترین رویکرد اجرای طرح های فرهنگی سواحل استان باید پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باشد.

وی افزود: ایجاد نمازخانه، ایستگاه های سلامت و هنر، برپایی جُنگ شادی و مسابقه، نمایشگاه های محصولات فرهنگی، عفاف و حجاب، صنایع دستی می تواند از  برنامه ‌های مهم طرح های فرهنگی در سواحل باشد.

یاری اظهارداشت: تدوین و اجرای برنامه های منسجم و متنوع فرهنگی در طرح های سالم سازی دریا باعث استقبال بیش از پیش مسافران برای شنا در طرح های سالم سازی دریا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه های فرهنگی علاوه بر ماندگاری مسافران دراین طرح ها و تامین امنیت اخلاقی و حفظ جان آنان مقدمه ای برای معرفی گیلان به مناطق مختلف کشور و جذب گردشگر بیشتر است.

آنچه مسلم است اینکه توسعه تنوع بخشیدن و غنی کردن این برنامه های فرهنگی با حضور فعالانه و همکاری بیش از پیش نهادهای فرهنگی استان میسر خواهد شد.

کد N236466

وبگردی