آفتاب

بازنشستگی زودهنگام عبدالله گل

بازنشستگی زودهنگام عبدالله گل

رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، تحت شرایط کنونی کشورش در سیاست حضور نخواهد داشت، مسأله‌ای که به گفته مفسران حامی دولت اقدامی ناامید کننده برای افرادی است که انتظار یک رقابت میان نخست‌وزیر و رئیس جمهور را داشتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، از ابتدا کاملاً‌ مشخص بود که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه تنها تصمیم گیرنده در خصوص رئیس جمهوری آتی این کشور است. در حقیقت اردوغان تصمیم گرفته تا خودش رئیس جمهور شود و نمی‌خواهد عبدالله گل، رئیس جمهوری این کشور به عنوان رهبر دولت و این حزب باشد.

اردوغان برای سمت نخست‌وزیری یک سیاستمدار معمولی را می‌خواهد که در شرایط مختلف با وی مخالفتی نداشته باشد. احتمالاً‌ اردوغان انتخاب خواهد کرد که این سیاستمدار چه کسی باشد.

پیدا کردن چنین سیاستمداری کار دشواری نیست.

اما هیچ‌کس انتظار ندارد که اردوغان بخواهد از دست عبدالله گل خلاص شود. اردوغان سمتی را ایجاد خواهد کرد تا عبدالله گل را راضی و خوشحال کند. بازنشستگی زود هنگام نیز آنقدر بد نیست. اردوغان دستور کار تغییر سیستم انتخاباتی را داده است.

یا یک سیاستمدار از هر منطقه انتخاباتی انتخاب می‌شود یا مناطق انتخاباتی آنقدر محدود می‌شوند تا تنها پنج سیاستمدار انتخاب شوند.

اردوغان همچنین دستور داده تا حداقل میزان رای برای شرکت در انتخابات یا کاهش یابد و یا کاملاً‌ حذف شود.

براساس گزارش‌ها، با این تغییر حزب حاکم عدالت و توسعه قادر خواهد بود تا 50 الی 70 سیاستمدار بیش‌تر از حال حاضر داشته باشد.

بدون این تغییر اردوغان اکثریت لازم برای تغییر قانون اساسی را نخواهد داشت.

وی سیستم انتخاباتی را تغییر می‌دهد و پس از آن نوبت به تغییر قانون اساسی می‌شود.

موضوع اصلی این است، رئیس جمهوری که از طریق انتخابات روی کار آید، از طریق انتخابات برکنار نمی‌شود. کاملاً مشخص است که اردوغان چنین چیزی می‌خواهد.

انتهای پیام

کد N236301

وبگردی