آفتاب

تظاهرات هزاران فرانسوی با شعار خودمختاری "برتانی"

تظاهرات هزاران فرانسوی با شعار خودمختاری "برتانی"

ساکنان شهر «نانت» در غرب فرانسه برای اتحاد مجدد شهرشان با منطقه «برتانی» که سابقا متعلق به آن بود و خودمختاری بیشتر این منطقه دست به برگزاری تظاهرات زدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، افرادی که در این تظاهرات گردهم آمده بودند خواستار افزایش حقوق برتانی، در شمال غرب فرانسه و احیای مجدد مرزهای تاریخی‌اش بودند.

آن‌ها شعار «نانت‌ها را به برتانی برگردانید»، «از نو متحد شدن برتانی» و «در برتانی دوباره متحد شده زندگی، کار و تصمیم‌گیری کنید» سر می‌دادند.

به گفته پلیس و ادعای سازمان‌دهندگان این تظاهرات، حدود 5500 تا 15 هزار تن در این گردهمایی حضور داشتند. اکثر شرکت‌کنندگان در این تجمع، نمایندگان جنبش «کلاه قرمزها» بودند که به صحبت علیه سیاست اقتصادی فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه مشهورند.

کریستین تروآدک، شهردار شهر «کارهه» در این تظاهرات گفت: در حال حاضر فرانسه نامتمرکزترین کشور در اروپا است. وی افزود: مردم برتانی سال‌های بسیاری است که استحقاق خودمختاری و استقلال بیشتر را دارند. در حال حاضر در برتانی 5 / 4 میلیون تن زندگی می‌کنند که می‌توانند همانند ساکنان ایالت‌های آلمان، اسپانیا، اسکاتلند و ولز از آزادی‌های بیشتری برخوردار باشند.

این اعتراضات از بیانیه مانوئل والس، نخست‌وزیر جدید فرانسه نشات گرفت که متعهد شده تا تعداد مناطق در فرانسه را برای کاهش هزینه دولت کم کند. این مناطق به طور رسمی براساس قانون عدم تمرکز فرانسه در سال 1982 میلادی ایجاد شده‌اند و هیچ نوع استقلال قانونگذاری‌ ندارند.

انتهای پیام

کد N235907

وبگردی