آفتاب
/گزارش/

سیاست فرهنگی جدید روسیه

سیاست فرهنگی جدید روسیه

"کرملین به دنبال آماده کردن یک سیاست فرهنگی جدید است تا بدین ترتیب روسیه را بر ارزش‌های سنتی و تمدن متمایز خود متمرکز کند اما ناظران می‌گویند این کار روسیه اهداف سیاسی دارد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشته است: «ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز پنجشنبه در پایان نشست سالانه پرسش و پاسخ خود با مردم این کشور به بیان فلسفه "روس بودن" پرداخت.

پوتین اظهار داشت: روس‌ها نه فقط نظامنامه فرهنگی خود را دارند بلکه آن‌ها برخلاف غربی‌ها یک دور نمای اخلاقی منحصر به فرد داشته و ایثارگر و از خودگذشته هستند.

پوتین تاکید کرد: این‌ها ریشه‌های عمیق میهن‌پرستی ما هستند.

وزارت فرهنگ روسیه در راستای ارزش‌های فرهنگی سنتی تمدن روسیه در حال تدوین یک استراتژی دولتی است که به گفته ناظران مشخصه‌های یک ایدئولوژی دولتی جدید را دارد.

نویسندگانی که این سند را تهیه می‌کنند و آن را تا حال حاضر محرمانه نگه داشته‌اند، معتقدند چنین سیاستی باید بر اساس این نظریه باشد که "روسیه اروپا نیست."

این سیاست تاکید داشته که روسیه در یک گذرگاه تاریخی بوده و باید میان نابودی فرهنگی یا حفظ اساس‌های اخلاقی و معنوی منحصر به فرد خود یکی را انتخاب کند و این کار با سیاست فرهنگی دولتی قابل انجام است.

یک نسخه اولیه از این سند که در حال حاضر در کرملین تحت بررسی قرار دارد، به رسانه‌ها درز کرده است. ریاست کارگروهی که این سند را بررسی می‌کند به عهده سرگئی ایوانف، رئیس دفتر ولادیمیر پوتین و از نزدیکترین همپیمانان وی است که ا خیرا توسط آمریکا تحریم شد.

ولادیمیر مدینسکی، وزیر فرهنگ روسیه روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: روسیه یک تمدن متمایز، مستقل و باستانی است.

وی در مصاحبه با روزنامه کومرسانت عنوان کرد که روسیه مجبور است از آنچه که وی محرومیت‌های فرهنگ معاصر اروپا خواند از خود دفاع کند.

وی خاطرنشان ساخت: شاید روسیه آخرین حافظ فرهنگ اروپا، ارزش‌های مسیحی و تمدن اروپایی حقیقی باشد.

با این حال روز چهارشنبه گروهی از استادهای فلسفه آکادمی علوم روسیه در نامه‌ای گفتند که این سیاست فرهنگی با ملزم کردن به یک ایدئولوژی فرهنگی، ناقض قانون اساسی روسیه است.

یک نامه سرگشاده که به امضای 25 تن از استادان این آکادمی رسیده، عنوان کرد: این مفهوم که روسیه اروپا نیست نظری است که در تاریخ روسیه سابقه نداشته است.

مدینسکی روز چهارشنبه تلاش کرد تا نگرانی‌های برخی نسبت به بازگشت به دوران سانسور زمان شوروی را برطرف کند.

وی گفت: سیاست جدید کرملین توسط بروکرات‌ها اجرا نمی‌شود بلکه توسط کارشناسان و چهره‌های فرهنگی مورد احترام اجرا می‌شود.»

انتهای پیام

کد N235832

وبگردی