آفتاب
معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی:

قطعه‌قطعه کردن دریاچه ارومیه به هیچ وجه مورد نظر مدیران اجرایی استان نیست

قطعه‌قطعه کردن دریاچه ارومیه به هیچ وجه مورد نظر مدیران اجرایی استان نیست

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: بحران دریاچه ارومیه به شکل فزاینده‌ای در حال شدت گرفتن است و باید با هماهنگی و انسجام در تمامی بخش‌ها اجرای طرح‌های نجات بخشی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تسریع شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان‌غربی،هادی بهادری در جلسه مشترک ستاد ملی احیاء دریاچه ارومیه و کارگروه استانی مدیریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه اظهار کرد: کوچک سازی، محدود کردن دریاچه و یا قطعه قطعه کردن دریاچه به هیچ وجه مورد نظر مدیران اجرایی استان نیست.

وی تصریح کرد: درصورتی‌که بتوان با مدیریت صحیح منابع آب، مشارکت همگانی و مردم و با صرفه‌جویی در مصارف، یک میلیارد مترمکعب آب علاوه بر حق آبه 3.1 میلیارد مترمکعبی دریاچه صرفه‌جویی و رهاسازی شود در یک دروه درازمدت 20 ساله می‌توان سطح آب را به میزان تراز اکولوژیکی آن رساند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه با تاکید بر اهمیت مدیریت صحیح منابع آب حوضه آبریز دریاچه گفت: رودخانه زرینه‌رود نزدیک به 50 درصد حجم آب ورودی به دریاچه را برعهده دارد و خط نخست انتقال آب سالانه 150 میلیون مترمکعب آب را از این محل منتقل می‌کند که در شرایط کم‌آبی و بحرانی دریاچه باید ضمن بازنگری در اجرای خط دوم انتقال آب به شهر تبریز، بررسی‌های لازم برای اجرای طرح انتقال آب از سدهای مشرف و نزدیک به شهر تبریز و جایگزینی آن با خط نخست انتقال انجام گیرد.

بهادری تسریع در اجرای پروژه‌های ذخیره‌سازی و انتقال آب از آبراهه‌های مرزی به دریاچه، بازگشایی مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه‌، واقعی سازی بهای آب مصرفی، آگاه‌سازی و جلب مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های سطحی واقع در زیرحوضه آبریز دریاچه را از پروژه‌های مصوب در کارگروه استانی مدیریت دریاچه ارومیه عنوان کرد.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاکیدات مسئولان عالی رتبه در خصوص ضرورت مدیریت آب‌های مرزی نیز گفت: حوضه آبریز ارس و گلاس در آذربایجان‌غربی از درجه اهمیت بسیار بالایی برخودار است که می‌توان با تغذیه آبخوان‌های مشرف به دریاچه منبع آبی پایداری برای آب مورد نیاز دریاچه تامین کرد.

وی در ادامه بر تامین اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه‌های در دست اجرای واقع در این بخش نیز تاکید کرد و افزود: درحوضه گلاس انتقال 745 میلیون مترمکعب آب به دریاچه برنامه‌ریزی شده است که در حال اجرا است که به‌دلیل کمبود اعتبار از سرعت کمی برخوردار است.

معاون عمرانی استاندار در ادامه به پروژه انتقال آب از حوضه ارس نیز اشاره کرد و افزود: انتقال 350 میلیون مترمکعب از این حوضه پیش‌بینی شده است که اعتبار آن نیز مصوب شده و تنها لازم است تا نسبت به شروع عملیات اجرایی آن اهتمام گردد.

بهادری در ادامه سخنان خود به پروژه‌های مصوب بخش کشاورزی در کارگروه استانی نیز اشاره کرد و افزود: بازگشایی مسیر آبراهه‌های ورودی به دریاچه، جلوگیری از توسعه سطحی اراضی زیر کشت، توسعه نهاده‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری تولید، آیش‌بندی زمین‌های کشاورزی و اجرای طرح‌های آبخیزداری با محوریت تغذیه آبخوان‌ها را از جمله برنامه‌های این کارگروه اعلام کرد.

وی اصلاح روش‌های کشت در مزارع و توسعه شبکه‌های آبیاری مدرن، استفاده از روش‌های نوین انتقال آب به مزارع و جلوگیری از هدررفت آب و آگاه‌سازی بهره‌برداران و کشاورزان را از دیگر برنامه‌های مصوب بخش کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برشمرد.

معاون عمرانی استاندار در ادامه سخنان خود به پروژه‌های مصوب بخش حفاظت از محیط زیست نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز عمده مباحث نظارتی و حاکمیتی مورد نظر مسئولان اجرایی است که برنامه‌ریزی جامعی نیز انجام گرفته است.

بهادری خرید و تجهیز سامانه‌های سنجش مورد نیاز، کمک به چرخش هیدرولوژی آب دریاچه میان بخش‌های شمالی و جنوبی با بازگشایی مسیر در چل میانگذر دریاچه ارومیه را از دیگر ماموریت‌های سازمان حفاظت محیط زیست در حوضه آبریز دریاچه اعلام کرد.

انتهای پیام

کد N235368

وبگردی