آفتاب

اختلاط گونه‌های حیوانی در بوستان پردیسان خراسان‌شمالی خطرناک است

اختلاط گونه‌های حیوانی در بوستان پردیسان خراسان‌شمالی خطرناک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌شمالی گفت: اختلاط گونه‌های حیوانی در بوستان پردیسان که در محل باباامان بجنورد قرار دارد، خطرناک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان شمالی، سیداصغر مطهری در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که عملیات ساخت این بوستان از چندسال گذشته آغاز شده و قرار است موزه تاریخ طبیعی نیز در این محل ساخته شود، افزود: برخی از گونه‌ها همچون کل، بز، قوچ، میش، مرال و گوزن نیز در این بوستان رهاسازی و دور محوطه فنس کشی شده است.

وی با اشاره به این‌که این گونه‌ها از نظر زیست گاهی با یکدیگر متفاوت هستند، ادامه داد: این موضوع برای من سئوال است که چرا باید گونه‌های کل، بز، گوزن، قوچ و میش که از نظر زیست گاهی با یکدیگر متفاوت هستند کنار یکدیگر قرار بگیرند؟

مطهری با بیان این‌که به عنوان مثال زمان جفت‌گیری و یا مستی این گونه‌ها با یکدیگر نیز متفاوت هستند و از سوی دیگر فضای این بوستان نیز اندک است، اظهار کرد: در آن زمان شاهد برخورد گونه‌ها با یکدیگر و زخمی شدن آن‌ها نیز می‌شویم.

وی گفت: به عنوان مثال زیستگاه گونه گوزن در منطقه جنگلی است اما بوستان پردیسان یک منطقه صخره‌ای است.

وی ادامه داد:به علت اینکه محدوده این پارک کم است در صورتی که بیماری در یکی از گونه‌ها بروز پیدا کند به گونه دیگر نیز انتقال می‌یابد.

وی توضیح داد: در صدد هستیم برخی از گونه‌هایی که تعداد جمعیت آن‌ها افزایش یافته است را تعدیل کنیم و در دیگر مناطق تحت حفاظت رها کنیم.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی 91 راس گونه مختلف در این بوستان وجود دارد که مساحت این منطقه 41 هکتار است.

وی گفت: ما در دیگر نقاط کشور نیز بوستان‌هایی همانند بوستان پردیسان داریم اما تعداد گونه‌هایی که در آن مناطق رهاسازی شده است کمتر است.

مطهری در خصوص تکمیل طرح بوستان پردیسان اظهار کرد: این اداره کل به علت وضعیت اعتبارات خود به تنهایی قادر به تکمیل آن نیست.

وی تاکید کرد: برای تکمیل این پروژه و یا موزه تاریخ طبیعی آن باید اعتباراتی از محل استانداری و اعتبارات ملی جذب شود.

وی با اشاره به اینکه در صورت تقاضای بخش خصوصی از توان آن نیز استفاده خواهیم کرد، تصریح کرد: نگهداری و حفاظت گونه‌های حیوانی بر عهده آن گذاشته خواهد شد و این اداره کل نیز امر نظارت بر آن‌ها را انجام خواهد داد.

انتهای پیام

کد N234924

وبگردی