آفتاب
پاسخ فانی به سئوال دو نماینده:

می دانم بین یک میلیون فرهنگی نفوذ کلام دارم/ فضای سنگین دولت قبل مدیران را بازنشسته کرد

می دانم بین یک میلیون فرهنگی نفوذ کلام دارم/ فضای سنگین دولت قبل مدیران را بازنشسته کرد

وزیر آموزش و پرورش گفت: نشاطی که در سطح کشور بین فرهنگیان به خاطر مدیریت خردمندانه ایجاد شده سابقه نداشته است من می دانم که بین یک میلیون فرهنگی جایگاه و نفوذ کلام دارم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش که به منظور پاسخ به سوال دو تن از نمایندگان درباره انتصابات برخی چهره های خاص سیاسی و نیز انتصاب بازنشستگان در این وزارتخانه در مجلس حاضر شده بود گفت: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک ملت و حاکمیت است که هر گونه تصمیم در آن همه جامعه را متاثر می کند، آموزش و پرورش با یک میلیون کارگر و معلم تربیت 12.5 میلیون دانش آموز را بر عهده دارد، از این رو آموزش و پرورش فرهنگ را به نسل آینده منتقل می کند که  این مساله باعث شده از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

وی با اشاره به اینکه چالش عمده آموزش و پرورش که از دیدگاه بسیاری از تصمیم گیران مطرح است سرمایه ای نبودن این نهاد است، افزود: آموزش و پرورش همیشه از این نظر مشکلاتی را بر عهده دارد.

فانی ادامه داد: روزی که بنده وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفتم این وزارتخانه با 350 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بود که دولت در سال 92 با تخصیص 112.5 درصد اعتبار مصوب بخشی از مشکلات آن را حل کرد اما هنوز نتوانستیم پاداش سنوات بازنشستگان را پرداخت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بودجه این وزارتخانه در سال 93 نسبت به سال گذشته 26 درصد رشد داشته است، گفت: این در حالی است که بودجه کل کشور 11 درصد رشد کرده یعنی دولت و نمایندگان عنایت خاصی به وزارت آموزش و پرورش داشتند.

وی درباره انتصابات انجام شده در این  وزارتخانه ادامه داد: مدیرانی باید در این وزارتخانه انجمن وظیفه کند که اعتقاد به سیاست های دولت دارند و می توانند سیاست های دولت را محقق کنند.

فانی افزود: مدیران فعلی آموزش و پرورش در این وزارتخانه ارزیابی شدند، در ستاد آموزش و پرورش 35 درصد مدیران قبلی ابقا شدند و 65 درصد آنها را تغییر دادیم.

وی با بیان اینکه به دلیل فرهنگ حاکم در آموزش و پرورش مدیران باید از مقبولیت برخوردار باشند ادامه داد: شرایط احراز مدیران را تعیین کردیم، حداقل باید فوق  لیسانس داشته و مسئولیت مدیریتی در آموزش و پرورش از شرایط اولیه آن بوده است.

این عضو دولت گفت: تمام انتصابات توسط حراست آموزش و پرورش استعلام شده و این که گفته می شود بدون در نظر گرفتن مسایل سیاسی انتصابات صورت گرفته ر ا رد می کنیم.

وزیر آموزش و پرورش  گفت: 19 درصد از مدیران منصوب شده در استان ها مدرک دکترا و 81 درصد  آنها مدرک فوق لیسانس دارند در حالی که مدیران قبلی 4 درصد دکترا، 73 درصد فوق لیسانس و 23 درصد لیسانس داشتند، در وزارت آموزش و پرورش مدیران لیسانسه در استانها اصلاً منصوب نکردیم.

وی افزود: مدیران فعلی میانگین سابقه  27 سال مدیریتی در آموزش و پرورش اما مدیران قبلی سابقه 35 داشتند اما با این مساله اتهام سن بالا را نفی می کنیم.

فانی گفت:  در بین مدیران جدید  21 جانباز و رزمنده هستند اما مدیران قبلی 13 جانباز و رزمنده بود، در قسمت ستادی وزارت آموزش و پرورش 50 درصد انتصابات مدرک دکترا، 50 درصد فوق لیسانس دارند اما در نیروهای قبلی دکترا نبود این در حالی است که سابقه ایثارگری ستادی ها در این دوره 62 درصد اما در مدیران قبلی 38 درصد بود.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دوم سخنان خود با اشاره به اینکه مجموع بازنشسته های آموزش و پرورش به کار گرفته شده 3 نفر در بین یک میلیون نفر بوده اند گفت:  وقتی مجلس طرح عدم به کارگیری بازنشستگان را مطرح کرد و رای اورد ما به خاطر احترام به نمایندگان بازنشستگان را به کار نگرفتیم.

وی افزود: مدیر کل آموزش و پروش تهران 4 سال پیش بازنشسته شده اما آقای بذرپاش در جلسه کمیسیون گفت 10 سال و اگر چیزی جز این باشد من حرفم را پس می گیرم در حالی که امروز می گوید 5 سال پیش وی بازنشسته شده، مدیرکل استان فارس در سال 90 بازنشسته شده نه 10 سال پیش که آقای بذرپاش و قاضی زاده هاشمی آن را می گویند.

فانی با اشاره به اینکه مدرک آنها فوق لیسانس بوده و می توانستند طبق قانون 35 سال کار کنند ادامه داد: به دلیل فضای سنگین دولت قبل اینها داوطلبانه بعد از 25 سال خدمت خود را بازنشسته کردند.

وی با بیان اینکه برخی می گویند کابینه کم تحرک و خسته است گفت:  یک وزیر از ساعت 6 صبح تا 11 شب کار می کند آیا خسته و کم تحرک است؟!

وی ادامه داد: بیشترین تحرک را در آموزش و پرورش ما داریم، نشاطی که در سطح کشور بین فرهنگیان به خاطر مدیریت خردمندانه و  انتصابات انجام شده به وجود آمده است سابقه نداشته.

وزیر آموزش و پرورش  گفت: اگر خلاف این بود من اینجا نمی ایستادم، می دانم که بین یک میلیون فرهنگی جایگاه و نفوذ کلام دارم، خیلی از جاهایی که می توانستم نرفتم چون آموزش و پروش را دوست دارم.

وی گفت: همه مدیران کلی که منصوب کردیم را از نظر عملکردی مورد ارزیابی قرار دهید. من در سمینار آموزش و پرورش گفته بودم که هر سه ماه یکبار از نیروهای قدیمی و جدید ارزیابی می کنیم و نتیجه آن ملاک ادامه و یا توقف همکاری است.

فانی گفت: عملکرد مدیران را ارزیابی کنید و نگویید فلانی سیاسی است، مگر شما سیاسی نیستید؟

وی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش خردمندانه با اتکا به پژوهش و مشارکت عامه فرهنگیان اداره می شود، خاطرنشان کرد: یقین دارم این وزارتخانه نسبت به قبل از نوآوری و خلاقیت و به خصوص اجرای سند تحول بنیادین آموزشی برخوردار خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش  یادآور شد: در حال حاضر مشغول تدوین نقشه راه سند  تحول راهبردی هستیم که به محض تهیه و تدوین آن به سمت اجرایی شدن حرکت می کنیم.

کد N234526

وبگردی