آفتاب
همزمان با سالروز ولادت فاطمه زهرا(س)

همایشˈ اسلام و هویت زن در جهان معاصرˈ در بمبئی برگزار شد

همایشˈ اسلام و هویت زن در جهان معاصرˈ در بمبئی برگزار شد

دهلی نو - ایرنا - همزمان با سالروز ولادت با سعادت فاطمه زهرا(س) همایشی با عنوان ˈاسلام و هویت زن درجهان معاصرˈ در شهر بمبئی برگزار شد.

به گزارش ایرنا، بانوان صاحب نظر هندی به همراه برخی شخصیت های فرهنگی میهمان ازایران دراین همایش سخنرانی کردند.

خانم ˈحجازی ˈ مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به عقلانیت و آزادی به عنوان مصداق کرامت و حقوق انسان، هویت وعزت را از دیدگاه اسلام برای زن و مرد یکسان دانست و افزود: اسلام تکویناً تکالیف متفاوتی را برای زنان و مردان تعیین نموده است.

وی ایجاد آرامش روحی روانی را از طریق مهر و محبت و عاطفه، مبنای نقش مدیریت تربیتی و انسان سازی زن از دیدگاه اسلام برشمرد و گفت: متأسفانه آنچه که هویت زن امروز را مورد تهدید قرارداده، نگاه های افراط و تفریطی است که در مورد حضور اجتماعی و خانوادگی زنان مطرح می شود.

این کارشناس ایرانی افزود: از یک سو با نگاهی ابزاری زن را از کانون خانواده و نقش بی بدیل مادری و همسری جدا ساخته که رشد فزاینده ناهنجاری ها و معضلات اجتماعی برای وی و جامعه را فراهم کرده، و از سوی دیگر با دیدگاهی تفریطی و نادیده گرفتن حقوق اجتماعی، نیمی از جمعیت جامعه را از رشد و تکامل فردی و پیشرفت و توسعه اجتماعی محروم کرده است.

مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تبیین الگوی زن مسلمان در شخصیت هایی همچون حضرت فاطمه (س) و حضرت خدیجه کبری(س)، تنها راه برون رفت ازاین افراط و تفریط ها را بازگشت به آموزه های الهی و دینی که اعتدال را در نقش فردی، اجتماعی و خانوادگی توصیه می کنند، عنوان کرد.

مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی نیز در این مراسم الگوی دین مبین اسلام در خصوص جایگاه و شأن هویتی بانوان در اجتماع و خانواده را متضمن رشد و کمال زن از یک سو و حفظ کرامت انسانی وی از سوی دیگر دانست.

ˈمهدی حسن خانیˈ افزود: شخصیت والای دختر پیامبر اکرم سلام الله علیها از هر جهت الگوی تمام و کمال زن در تمامی اعصار و دوران هاست.

وی راهکارهای مبتنی بر اعتقادات بومی، باورهای دینی و مشترکات فرهنگی و همسوی دو کشور ایران و هند در مقابل الگوهای وارداتی را تنها راه پیشگیری از مسایل و مشکلات حضور زن در جامعه عنوان کرد.

خانم ها دکتر رشیده بانو، دکتر ملکه مستری، ناهید رضوان و عظما ناهید استادان دانشگاه، صاحب نظران و فعالان امور اجتماعی زنان و خانواده از دیگر سخنرانان و اعضای علمی شرکت کننده در این سمینار یک روزه بودند که در موضوعات مختلف هویت، مقام و حقوق زن از دیدگاه اسلام به ایراد سخن پرداختند.

انجام مصاحبه با مطبوعات و رسانه ها و همچنین حضور در استودیو تلویزیون شبکه جهانی اسلام بمبئی و بحث حول محور الگوی زن در اسلام و لزوم تحصیل علم و توسعه دانش و معارف نزد قشر بانوان از دیگر برنامه های مدیرکل امور زنان و خانواده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.

قرار است جشن بزرگ میلاد حضرت فاطمه (س) و بزرگداشت مقام و منزلت زن با حمایت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در مسجد جامع بمبئی که به مسجد ایرانیان نیز معروف است امشب (یکشنبه شب) برگزار شود.

گزارش های دریافتی حاکیست درحیدرآباد مرکز ایالت آندراپرادش هند نیز به همین مناسبت نمایشگاهی هنری در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران دراین شهر برگزار شده است.

در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو نیز جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) فردا (دوشنبه شب) برگزار خواهد شد.

گزارش می رسد برنامه های گوناگون از جمله جشن ها ، همایش ها و نمایشگاه های هنری و سخنرانی شخصیت های فرهنگی به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر در مراکز و اماکن فرهنگی و دینی ، حسینیه ها ، مساجد و محل های تجمع شیعیان در شهرهای مختلف از جمله بمبئی ، حیدر آباد ، دهلی ، کشمیر ، لکنو ، علیگر، مظفرنگر از دیروز آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

آساق ** 2167 ** 275 **
کد N234514

وبگردی