آفتاب

عفاف و حجاب؛ بهترین درس فاطمه(س) برای تاریخ

عفاف و حجاب؛ بهترین درس فاطمه(س) برای تاریخ

یک کارشناس مسایل مذهبی گفت: در تاریخ اسلام از میان معصومین(ع) آنکه زندگی پربرکتش به خصوص برای زنان اسلام نورافشانی می‌کند وجود نازنین حضرت زهرا(س) است که آشنایی با سبک زندگی این حضرت می‌تواند الگوی عملی مناسبی برای جامعه باشد.

حوریه خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، در رابطه با سبک زندگی حضرت زهرا(س) اظهار کرد: حضرت زهرا برکت و خیر کثیر بودند برای همه امت اسلام و سرمشق گرفتن از زندگی این بانوی بزرگوار حتما راه‌گشای مفیدی برای زندگی ما خواهد بود.

این استاد اخلاق مدارس علمیه حضرت خدیجه در مورد احترام حضرت زهرا به پیامبر(ص) اظهار کرد: زهرا(س) هشت سال در مکه پا به پای پدر برای پیشرفت اسلام کوشیدند، در همه جا یار و مددکار پدر بودند و از هیچ کمکی برای یاری به پدر بزرگوارشان دریغ نمی‌کردند، اینگونه بود که پیامبر(ص) ایشان را «ام‌ابیها» مادر پدرش نامیدند.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: حضرت زهرا(س) همیشه رفتاری سرشار از ادب و تواضع نسبت به پدر داشتند، گرچه رابطه ایشان با پدر سرشار از محبت و صمیمیت بود و آنقدر به پدر محبت می‌کردند که پدر به ایشان می‌گفتند «فداها ابوها» به معنای اینکه پدر فدایت شود، اما این محبت هیچگاه مانع ادب و تواضع حضرت زهرا(س) به پیامبر نمی‌شد.

خسروی ازدواج حضرت زهرا(س) را از نکات مهم زندگی ایشان برشمرد و خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه خواستگاران زیادی در میان صحابه داشتند که از نظر مالی در رتبه‌های بالایی قرار داشتند حتی برخی از آنها حاضر بودند هم وزن حضرت اشیاء گران قیمتی همچون طلا هم بدهند، اما رسول خدا(ص) قبول نمی‌کردند و سرانجام با امیر المومنان(ع) ازدواج کردند، در آن زمان دارایی امام علی(ع) منحصر به شمشیر و زرهی بود برای جهاد در راه خدا و شتری برای کار در باغستان مدینه، ایشان زره را فروخت و با پول آن مقدمات زندگیشان را فراهم کرد و زهرا(س) هم با مهریه کم، جهیزیه ساده و مختصر و استفاده از حداقل امکانات وارد زندگی مشترک با امیرالمومنین(ع) شد.

وی اظهار کرد: همسرداری زهرا(س) بهترین الگو برای زنان مسلمان است ایشان با آن همه فضیلت همسری نیکو و مطیع برای همسراشان بودند، حضرت علی می‌فرمایند «به خدا سوگند او مرا هیچگاه به خشم در نیاورده و نافرمانی نکرد، من نیز هیچگاه باعث خشم ایشان نشدم».

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: فاطمه(س) اموری را که احتمال می‌داد امیرالمومنین(ع) قادر به تدارک آنها نباشد از او طلب نمی‌کرد و همیشه بهترین یار و یاور ایشان بود.

وی با بیان این‌که حضرت زهرا(س) خوشحالی و شادی را در بیت خود تسری می‌داد، افزود: ایشان با فرزندان خود بازی می‌کرد و برای آنها شعر می‌خواند.

خسروی در رابطه با عفاف و حجاب حضرت زهرا(س) گفت: حضرت زهرا(س) حتی الامکان از ظاهر شدن در انظار عمومی اجتناب می‌کرد، ایشان حتی خود را در برابر نامحروم نابینا می‌پوشاند اما این بدان معنا نبود که در مواقع لازم شانه خالی کنند و موقع حضور در اجتماع با پوشش و حجاب کامل وارد می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: زندگی زهرا(س) سراسر درس و عبرت است، یکی از مهمترین درس‌هایی که نه تنها زنان ما بلکه جامعه اسلامی از ایشان می‌گیرد، عفت، حجاب و حیاء است، چیزی که متاسفانه در جامعه امروز ما کمرنگ شده است.

انتهای پیام

کد N234426

وبگردی