آفتاب

روحانی: مرد را جنس اول نمی‌دانیم/ امام مقابل دیوار کشیدن بین زنان و مردان در دانشگاه ایستاد

روحانی: مرد را جنس اول نمی‌دانیم/ امام مقابل دیوار کشیدن بین زنان و مردان در دانشگاه ایستاد

رئیس‌جمهور با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های مختلف از قبیل نهضت تنباکو و نهضت اسلامی گفت: نقش زنان در نهضت اسلامی کمتر از مردان نبود.

به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی در همایش ملی زنان نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ با اشاره به جایگاه و شخصیت حضرت فاطمه‌زهرا(س) گفت: حضرت فاطمه نه تنها الگویی برای همه زنان بوده‌اند، بلکه الگویی برای همه انسان‌هاست.

روحانی ویژگی حضرت زهرا(س) را شهامت، شجاعت، حق‌باوری، حق‌مداری و دفاع از حق خواند و افزود: انتخاب روز ولادت این بانوی بزرگوار به عنوان روز زن انتخاب بجایی است، البته این به آن معنا نیست که سخن گفتن از حقوق بانوان تنها به این روز اختصاص داشته باشد.

مرد را جنس اول نمی‌دانیم

وی تعالیم اسلامی در زمینه حقوق زنان و مردان را یادآور شد و افزود: طبق معیارهای اسلامی نه مرد را جنس اول می‌دانیم و نه زن را جنس دوم؛ زن و مرد در برابر یکدیگر نیستند و زنان در کنار مردان مانند یکدیگر دارای مقام و کرامت انسانی‌اند.

اهم اظهارات رییس دولت به نقل از فارس را بخوانید؛ 

* نه زن برتر است و نه مرد بالاتر از زن، در تاریخ ایران از قرن‌ها پیش زنان برای احقاق حقوق خود به پا خاسته‌اند و مسیر تعالی را دنبال نموده‌اند. زنان و بانوان ما همان کسانی هستند که نقششان در نهضت اسلامی از مردان کمتر نبود.

زنان در آغاز نهضت اسلامی در صف اول بودند

* زنان در آغاز نهضت اسلامی در صف اول بودند و همه جا دوشادوش مردان پرچم انقلاب را بر دوش داشتند.

* انقلاب فضای جدیدی را برای زنان با ایمان فراهم کرد، امام(ره) زنان را از گوشه خانه به صحنه جامعه آورد.

* امام کسی بود که جلوی افرادی که می‌خواستند در دانشگاه بین زنان و مردان دیوار بکشند، ایستاد.

*{ با اشاره به همزمانی روز تکریم زن با روز ولادت امام خمینی (ره)}:  ما راه و مسیر آن امام را طی می‌کنیم؛ زنان ایرانی که در فراز و نشیب تاریخی مشکلات فراوانی داشته‌اند و هنوز هم این مشکلات به اتمام نرسیده است در دوران حاکمیت سنت به گونه‌ای و در زمان ظهور تجدد و مدرنیته نیز از سوی دیگر دچار مشکلاتی بوده‌اند.

* آن زمان زنان را در پستوها زندانی می‌کردند و اینچنین مقام و موقعیت زنان را فرو می‌کاستند، : در زمان تجدد نیز عده‌ای می‌خواهند زنان بازیچه و ابزار دست مردان قرار گیرند از این رو در هر دوره به بانوان ظلم شده است.

* بعد از انقلاب اسلامی ایران قدم‌های مهمی بر مبنای احکام الهی برداشته شد،  خداوند عبادت و خشوع زنان و مردان را در قرآن کنار یکدیگر قرار می‌دهد.

ترس از حضور و تعالی زن را به پای اسلام و قرآن ننویسید

* آنهایی که از حضور زن و تعالی زن می‌ترسند و چنین ایده و اعتقادی دارند لطفا این اعتقاد غلط را پای اسلام، دین و قرآن ننویسند.

* مقام مادری یک مقام بسیار شایسته و والا است، تردیدی نیست که اگر پدر به جامعه می‌آید وظیفه و مسئولیت پدری را فراموش نمی‌کند لذا اگر مادر هم به جامعه بیاید مسئولیت مادری را فراموش نخواهد کرد.

* درست است که هیچ رسالتی بالاتر از تربیت فرزندان و انسان‌ها وجود ندارد اما آیا تربیت فرزند، رسیدگی به امور خانه و رئیس خانواده با حضور در جامعه و رسالت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تضاد دارد؟

*{ با طرح این پرسش که آیا فقط خانه مأمن زنان است}: ما باید این امنیت را به جامعه، خیابان و همه جا گسترش دهیم.

* زنان یعنی انسان‌هایی که با استعداد خود در دانشگاه، مدرسه، بیمارستان، کارخانه‌ها و در همه جا حضور یافتند و حضوری تأثیرگذار نیز داشتند از این رو امروز کجا را سراغ داریم که حضور زنان را در آن احساس نکنیم.

* چرا عده‌ای حضور زن را تهدید احساس می‌کنند، زن چه تهدیدی است، برخی فکر می‌کنند به محض اینکه زن از در خانه خارج شود عرش اخلاق و عفت عمومی خدشه‌دار می‌شود. در حالی که زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.

فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی را نمی‌پذیریم

*حضور زنان در صحنه‌های اجتماعی را یک فرصت است، اگر در گوشه‌ای از جامعه هم اشکالی وجود دارد باید آن را به خود بانوان واگذار کنند و نباید با خشونت، تبختر و تکبر با زنان عزیز جامعه برخورد کرد.

وی تأکید کرد: ما فرهنگ خشونت، خشونت فرهنگی، فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی را برای جامعه و به ویژه زنان نخواهیم پذیرفت.

این خبر تکمیل می شود...

/27220

کد N234289

وبگردی