آفتاب
وزیرخارجه عمان:

پیامدهای توافق ایران و غرب/شورای همکاری خلیج فارس در سطح تشکیل اتحادیه نیست

پیامدهای توافق ایران و غرب/شورای همکاری خلیج فارس در سطح تشکیل اتحادیه نیست

وزیرخارجه عمان با اشاره به رفع اختلافات میان سه کشور عربستان، امارات و بحرین با قطر اعلام کرد روابط میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هنوز به سطح تشکیل اتحادیه که برخی کشورها خواستار تحقق آن هستند، نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل پایگاه لبنانی النشره، "یوسف بن علوی" وزیرخارجه عمان در اظهاراتی جدید انتشار برخی اخبار درباره میانجیگری مسقط میان مقامات ایران و یمن در  موضوع آزادی بازداشت شدگان وابسته به حزب الله را رد کرد و آن را ساخته ذهن برخی جریانهای مشکوک دانست.

وی درباره اختلافات اخیر میان کشورهای عربستان، امارات و بحرین با مقامات قطر، اظهار داشت: این تنشها به پایان رسیده و روابط میان کشورهای حاشیه خلیج فارس به حالت عادی بازگشته است و ما اجازه نمی دهیم که کسی از خارج در این مسائل دخالت کند.

وزیرخارجه عمان البته با رد احتمال تشکیل اتحادیه کشورهای حاشیه خلیج فارس در آینده نزدیک، اظهار داشت: همبستگی کشورهای حاشیه خلیج فارس هنوز به حدی نرسیده است که بر مبنای تقاضای برخی کشورها بتوان اتحادیه را تشکیل داد.

وی درباره میانجیگری عمان در موضوع توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: عمان همانند دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بر لزوم برقراری ثبات در منطقه تاکید دارد. البته آنچه رخ داد این بود که آمریکا و ایران به این باور رسیدند که باید گفتگو کنند و به توافق برسند.

یوسف بن علوی در ادامه افزود: اراده رسیدن به توافق میان دو طرف (ایران و آمریکا) وجود داشت چون گزینه جایگزین آن فاجعه آمیز بود. همچنین این یک فرصت (برای رسیدن به توافق) بود که ثبات و آرامش واقعی را برای منطقه به ارمغان می آورد.

وزیرخارجه عمان همچنین با اشاره به نارضایتی این کشور از مواضع اتحادیه عرب در قبال سوریه، تاکید کرد: این امکان وجود داشت که از راههای دیگر به مردم سوریه کمک کرد.

کد N234257

وبگردی