آفتاب

آخرین جزئیات جدیدترین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش

آخرین جزئیات جدیدترین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش

رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی، آخرین جزئیات جدیدترین دستاوردهای نیروی زمینی ارتش را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ زواره ای، رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی امروز شنبه در مورد جدیدترین ویژگی های سلاح ها و تجهیزات نیروی زمینی ارتش که قرار است تا دقایقی دیگر با حضور امیر پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش رونمایی شود، توضیحاتی را ارائه کرد.

اولین سلاح، سلاح شش لول نواخت بالای کالیبر 50 با نام محرم:

این محصول تحقیقاتی پس از دو سال کار مداوم طراحی و ساخته شده و تعداد دارندگان تکنولوژی این سلاح در اختیار کشورهای بسیار محدود و خاصی است.

نزاجا با استفاده از دانش رسوب یافته و تجارب ناشی از طراحی و ساخت سلاح اخگر و سلاح تک تیرانداز شاهد اقدام به ساخت و طراحی سلاح محرم نمود.

این سلاح نمونه داخلی نداشته و تمام فرایند طراحی و تدوین دانش فنی ساخت آن در نزاجا احصاء شده است. نواخت آن دو هزار تا دو هزار و 500 تیر در دقیقه بوده و قابلیت بکارگیری در زمین، هوا و دریا را دارد.

این تیربار می تواند بر روی ادوات زمینی، خودرو، تانک، نفربر، بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین، ناوها و ناوچه ها نصب گردد که در حال حاضر نزاجا تنها دارنده دانش فنی سلاح های نواخت بالا در سطح منطقه است.

پروژه زره کامپوزیتی هوشمند:

با استفاده از فناوری های نوین در ترکیب کامپوزیپ های مرکب و تلفیق آن مایع هوشمند مبتنی بر فناوری نانو زره کامپوزیتی هوشمند مقاوم در مقابل گلوله های کالیبر 50 هسته فولاد ضد زره طراحی و ساخته شده و با موفقیت کامل آزمایش شده است.

فناوری های مربوط به طراحی این زره هوشمند با استفاده از زره مایع برای اولین بار در ایران به کار گرفته شده است. SPF بکار رفته در این پروژه موجب هوشمندسازی محصول در خصوص اکتور عمل در مقابل ضربات ناگهانی و با سرعت بالا مانند گلوله های کالیبر 50 از فاصله 30 متری است. این زره ترکیبی، ضمن مقاومت به نفوذ برابر با زره فولادی آرموس آلیاژی دارای 76 درصد وزن آن می باشد.

این محصول می تواند در کلیه سامانه های نیروهای مسلح شامل خودروهای ضد گلوله، سنگرهای ضد گلوله، طراحی شیلترهای خاص، پیشانی‌های جنگی خاص و تقویت زره های موجود مورد استفاده قرار گیرد.

عملکرد این محصول به گونه ای است که زمانی که یک گلوله به زره هوشمند اصابت کند، زره مایع هوشمند تزریق شده در این زره تبدیل به ماده ای سخت می شود و مقاومت آن به گونه ای افزایش می یابد که از نفوذ گلوله جلوگیری می کند و تمام این واکنش ها در کمتر از یک‌هزارم ثانیه روی می دهد.

تانک سبلان ایران:

بر اساس تجارب و دانش بدست آمده ناشی از طراحی و ساخت تانک ذوالفقار و تانک صدام، تانک سبلان ایران با طراحی و ساخت برجک جدید، نصب توپ 105 ام ام، نصب سامانه کنترل آتش پیشرفته و آخرین نسل سامانه های مخابراتی بی سیم و ارتباط داخلی از ویژگی های این تانک است.

هزینه تولید این تانک، 1.3 هزینه تانک تی 72 برآورد گردیده و با مولفه های دقت، سرعت، استحکام و عمر بالاتر به نسبت تانک تی 72 است.

ساخت این تانک کاملا بومی بوده و هیچ نیازی به خرید خارج ندارد که کلیه قطعات بدست صنعت گران داخلی اعم از دفاعی و صنعتی کشور ساخته می شود.

توپ 155 میلی متری هویزه:

این سلاح همانند مقرام 127 عاید، دافع، سامانه های حرکت در بعد و سمت، کل سامانه وایرینگ، دسته ها، کابل ها و سوکت ها، قطعه سازی با آلومینیوم های آلیاژی فشرده از جمله ویژگی های این سلاح است.

توپ هویزه یادآور جانفشانی های یگانه توپخانه نزاجا در عملیات خیبر و بدر است و جهت استفاده عملیاتی در صورت صدور مجوز بعد از این مراسم به یگان های توپخانه نزاجا واگذار خواهد گردید.

خودروی تاکتیکی فوق سنگین ذوالجناح:

این خودرو دارای 5 محور و 10 چرخ فعال است که دو محور اول و دوم و محور پنجم، فرمان پذیر و طراحی این خودرو بر اساس تطابق کامل با کلیه شرایط سرزمینی و اقلیمی ایران انجام شده است.

این خودروی چند منظوره، قابلیت عبور از رودخانه تا عمق یک و نیم متر، حداکثر ظرفیت بار 30 تن، حمل محموله با طول 10.5 متر، حرکت روی حداکثر شیب 35 درصد، وزن خالص 21 تن و دارای سامانه تعلیق مستقل است.

کد N234222

وبگردی