آفتاب
نطق میان‌دستور؛

لاهوتی: اگر بنا باشد پول تولید را ندهیم مشکل هدفمندی ادامه خواهد داشت

لاهوتی: اگر بنا باشد پول تولید را ندهیم مشکل هدفمندی ادامه خواهد داشت

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در واکنش به اظهارات امروز نعمت‌زاده در مورد چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر بنا باشد پول تولید را پرداخت نکنیم نگرانی ما از باب اجرای هدفمندی یارانه‌ها ادامه خواهد داشت.

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در واکنش به اظهارات امروز نعمت‌زاده در مورد چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: اگر بنا باشد پول تولید را پرداخت نکنیم نگرانی ما از باب اجرای هدفمندی یارانه‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مهرداد لاهوتی،‌نماینده مردم لنگرود و عضو کمیسیون عمران مجلس در نطق میان‌دستور خود در واکنش به اظهارات امروز نعمت‌زاده در مجلس گفت: فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با تصویب مجلس آغاز شده است. به نظر می‌رسد دولت همان طور که وعده داده تصمیم دارد با شیب ملایم قیمت‌ها را افزایش دهد اما صحبت‌های امروز آقای نعمت‌زاده باعث نگرانی است. اگر بنا باشد در فاز دوم هم سهم تولید پرداخت نشود پس تفاوتی با اجرای فاز اول نخواهد داشت.

لاهوتی با درخواست از رئیس‌جمهور برای توجه به این موضوع تصریح کرد: هدف از اجرای هدفمندی یارانه‌ها اصلاح رفتار در مصرف‌کنندگان بود اما دولت هم باید در این جهت گام بردارد. قرار بر این بود که هدر رفت برق در شبکه به حداکثر 14 درصد برسد و هدررفت آب زیر 10 درصد باشد اما در حال حاضر بیش از 20 درصد هدررفت برق و 35 درصد هدررفت آب داریم. مشکل نقص و فرسودگی شبکه‌های انتقال به گردن مردم نیست.

لاهوتی ادامه داد: در مورد مصرف بنزین هم تاکید بر کاهش مصرف است. در حالی که میانگین مصرف برای هر 100 کیلومتر 14 لیتر است. قرار بود در برنامه چهارم توسعه استاندارد یورو چهار و در برنامه پنجم استاندارد یورو پنج محقق شود در حالی که دنیا به سمت استاندارد یورو شش پیش می‌رود ما هنوز استانداردهای خود را ارتقا نداده‌ایم. مردم در این زمینه مقصر نیستند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس در بخش دیگری از نطق میان‌دستور خود با اشاره به اینکه سه‌هزار پروژه عمرانی نیمه تمام وجود دارد گفت: همان طور که آقای رئیس‌جمهور هم گفتند 400 هزار میلیارد تومان برآورد ریالی برای اتمام این پروژه‌هاست در حالی که بودجه عمرانی تنها 20 هزار میلیارد تومان است. با این بودجه 20 سال طول می‌کشد تا همین سه‌هزار پروژه به پایان برسد. درخواست ما این است که در جاهایی که امکان وجود دارد واگذاری به بخش خصوصی انجام شود تا کار سرعت گیرد.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به سهم مهم مسکن در تولید ناخالص کشور،‌اشتغال و همچنین اقتصاد خرد و کلان اظهار کرد: 12 درصد اشتغال در بخش مسکن، محقق می‌شود. مسکن گران‌ترین کالایی است که هر فرد در طول زندگی خود می‌خرد. در سال 90، 33.4 درصد از قیمت مسکن سهم خانوار شهری بود. این رقم در سال 91 به بیش از 50 درصد رسیده است. تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم تنها پنج درصد قیمت مسکن را پوشش می‌دهد در حالی که در اقتصادهای توسعه‌یافته تسهیلات مسکن بیش از 80 درصد قیمت را پوشش می‌دهد. دولت باید در این زمینه توجه جدی داشته باشد.

لاهوتی در پایان نطق میان‌دستور امروز خود با اعتراض به تغییر کاربری زمین‌های کاشت برنج و چای و پرورش ابریشم گفت: 35 هزار هکتار زمین چایکاری داریم که 10 هزار هکتار آن رها شده است. همچنین در حالی که مصرف برنج در کشور 400 هزار تن است سالانه دو میلیون تن برنج وارد کشور می‌شود.

لاهوتی همچنین با اشاره به کم‌آبی در استان گیلان گفت: ما از وزیر نیرو می‌خواهیم تا احداث سدهای لاستیکی برای جبران کمبود آب کشاورزی را در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام

کد N234218

وبگردی