آفتاب

استقرار ایستگاه راداری ژاپن در نزدیکی جزایر مورد مناقشه با چین

استقرار ایستگاه راداری ژاپن در نزدیکی جزایر مورد مناقشه با چین

ژاپن برای نخستین بار در 40 سال اخیر حوزه فعالیت ارتش خود را به مرزهای غربی این کشور رسانده و ساخت یک ایستگاه راداری را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از از خبرگزاری رویترز، این اقدام ژاپن ممکن است خشم چین را در پی داشته باشد که مدت‌هاست بر سر جزایر نزدیک به این ناحیه با توکیو اختلاف دارد.

ایتسونوری اونودرا، وزیر دفاع ژاپن که در مراسم آغاز احداث یک ایستگاه رادار در این ناحیه شرکت کرده بود، عنوان کرد که ممکن است حضور ژاپن در جزایر دیگر در جنوب غربی این کشور تقویت شود.

اونودرا اظهار داشت: این اولین استقرار نظامی ژاپن در این ناحیه پس از بازگردانده شدن اوکیناوا در 1972 است. ما باید بیشتر هوشیار باشیم.

این ایستگاه رادار در فاصله 150 کیلومتری از جزایر سنکاکوی ژاپن قرار دارد که چین ادعای مالکیت آن‌ها را دارد. استقرار این رادار می‌تواند نظارت ژاپن بر چین را افزایش داده و کشتی‌ها و هواپیماهای چینی در این ناحیه را رهگیری کند.

ژاپن در طرح دفاع ملی خود که در ماه دسامبر منتشر شد، نسبت به اقدامات نظامی چین و تلاش پکن برای تغییر شرایط حاضر با استفاده از اهرم زور، ابراز نگرانی کرد.

انتهای پیام

کد N233905

وبگردی