آفتاب

فرش دستباف کرمانشاه حال و روز خوبی ندارد

فرش دستباف کرمانشاه حال و روز خوبی ندارد

یک تولیدکننده فرش دستباف با اشاره به نامناسب بودن وضعیت تولید فرش دستباف کرمانشاهی، خواستار چاره‌اندیشی مسئولان برای جلوگیری از نابودی این فرش شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه کرمانشاه، الهام یاقوتی در نشست زنان کارآفرین و فعال در عرصه‌های کسب و کار استان با استاندار در خصوص مسائل و مشکلات پیش روی فرش دستباف کرمانشاه سخن گفت و افزود: فرش دستباف از زوایای گوناگون مورد توجه است و از یک سو نشان از فرهنگ کهن ایرانیان دارد و از دیگر سو می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی داشته باشد.

این تولیدکننده فرش دستباف با بیان اینکه فرش دستباف کرمانشاه حال و روز خوبی ندارد، افزود: این مسئله تا جایی است که به جرات می‌توان گفت فرش کلیایی به فراموشی سپرده شده و این مسئله بیش از هر چیز به علت نبود کارخانه ریسندگی در استان است.

یاقوتی با اشاره به اینکه بیشترین پشم تولیدی در استان کرمانشاه از نژاد سنجابی است، گفت: این نژاد بهترین نژاد پشم است و به علت نبود کارخانه ریسندگی در استان همه پشم تولیدی به استان‌های تهران و تبریز صادر می‌شود و انواع نامرغوب آن با چند برابر قیمت به استان برگردانده می‌شود.

وی گفت: بر اساس آمارهای موجود استان کرمانشاه 35 هزار قالیباف دارد که حدود 60 درصد آن‌ها بی‌سرپرست، بدسرپرست و یا خودسرپرست هستند و حدود 13 هزار نفر آن‌ها تحت پوشش بیمه قرار دارند که خدمات زیادی هم عایدشان نمی‌شود.

یاقوتی نبود آموزش برای تولید با کیفیت، نبود کارخانه ریسندگی و رنگرزی، نبود تسهیلات متناسب با شرایط بافندگان قالی، مشکل فروش فرش‌های تولیدی و... را از اصلی‌ترین مشکلات قالیبافان کرمانشاهی دانست.

در ادامه این نشست بنا به دستور استاندار کرمانشاه مقرر شد تا نسبت به حل مشکلات فرش‌بافان کرمانشاهی اقدام شود و برای فرش کرمانشاه چاره‌ای اندیشیده شود.

انتهای پیام

کد N233873

وبگردی