آفتاب
کمال‌وندی در گفت‌وگو با ایلنا:| 160992

فرآیند اکسیدسازی اورانیوم 20 درصد آغاز نشده است

فرآیند اکسیدسازی اورانیوم 20 درصد آغاز نشده است

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده پایبندی و تعهد ایران به برنامه اقدام مشترک است/ اکسیدسازی اورانیوم 20 درصد، در واقع بهینه‌سازی برای راکتور تحقیقاتی تهران است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان‌دهنده پایبندی و تعهد ایران به برنامه اقدام مشترک است، اذعان داشت: هنوز فرآیند اکسیدسازی اورانیوم 20 درصد آغاز نشده است

بهروز کمال‌وندی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص گزارش دو صفحه‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته گذشته درباره موضوعات تفاهم شده در برنامه اقدام مشترک منتشر شد، گفت: این گزارش، گزارشی بود که ما انتظار آن را داشتیم. 

وی ادامه داد: این گزارش نشاندهنده این است که جمهوری اسلامی ایران تعهدات خویش را انجام داده است. 

معاون راهبردی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه همکاری‌های ایران با آژانس انرژی اتمی در چارچوب برنامه اقدام مشترک ادامه داشته و دارد، خاطرنشان کرد: همانطور که این گزارش نشان می‌دهد، اقدامات در چارچوب زمانی خود صورت گرفته و ما به برنامه اقدام مشترک پایبند بوده است. 

کمال‌وندی درباره ارزیابی‌اش از مذاکرات ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: روند مذاکرات در حال حاضر سخت اما رو به جلو است. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این سوال که برخی‌ها بیان می‌کنند که ایران از 10 روز پیش مسیر اکسیدسازی را شروع کرده است، تصریح کرد: هنوز فرآیند اکسیدسازی اورانیوم 20 درصد آغاز نشده است چون روند تاسیسات مربوط به اکسیدکردن تکمیل نشده است. 

وی با تاکید بر اینکه روند اکسیدسازی به معنای نابودسازی اورانیوم‌های 20 درصد نیست، بیان داشت: اکسیدسازی اورانیوم 20 درصد، در واقع بهینه‌سازی برای راکتور تحقیقاتی تهران است. 

کد N233832

وبگردی