آفتاب

آسمانخراش 650 منهتن؛ نماد استانداردهای دوگانه غرب

آسمانخراش 650 منهتن؛ نماد استانداردهای دوگانه غرب

تهران- ایرنا- توافق هسته ای ژنو در شرایطی پیش می رود که برخی اقدام های غرب، در حسن نیت لازم برای پیاده سازی گام به گام آن شکاف های عمیقی ایجاد می کند.

گرچه قسط پنجم از دارایی های چهار میلیارد و 200 میلیون دلاری مورد توافق جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در سند «برنامه اقدام مشترک»، بیست و هشتم فروردین به ارزش 450 میلیون دلار آزاد شد اما رای یک دادگاه فدرال آمریکا برای مصادره و فروش اموال بنیاد خیریه و غیرانتفاعی «علوی» و شرکت «آسا» به ارزش پنج میلیارد دلار به سرعت خبر نخست را زیر سایه خود قرار داد.

تارنمای بنگاه سخن پراکنی «بی. بی. سی» بیست و نهم فروردین ماه نوشت: «پرت بهارارو» دادستان آمریکایی، اعلام کرده است با تایید یک قاضی فدرال اموال بنیاد علوی و شرکت آسا در آمریکا مصادره می شود و از محل فروش آنها به قربانیان «وقایع تروریستی» که آمریکا دولت ایران را در آنها دخیل می داند، خسارت پرداخت می شود.

این، در حالی است که جمهوری اسلامی ایران یکی از بزرگ ترین قربانیان این اقدام های دهشت افکنانه بوده و به سبب پشتیبانی کشورهای غربی از گروهک های تروریستی و نیز موقعیت جغرافیایی خود در منطقه خاورمیانه، طی سال های گذشته نزدیک به 17 هزار شهروند خود را از دست داده است.

از سال 1387، پرونده 19 شکایت مربوط به بمبگذاری سال 1362 در لبنان، انفجار سال 1375 برج «خُبر» عربستان و نیز حادثه یازدهم سپتامبر 1380، به جریان افتاده است.

این، در حالی است که در همان زمان، مقام های آمریکایی مانند «ویلیام پری» وزیر دفاع دولت کلینتون، اذعان کرده بودند این بمبگذاری ها کار القاعده بوده است نه ایران.

پیش از این یک بار در سال 1391 و 2 بار در سال 1392، تلاش هایی برای مصادره اموال بنیاد علوی به ارزش 6 میلیارد دلار صورت گرفته بود و این بار «کاترین فارست» قاضی فدرال آمریکا، حکم کرده است تا ارزش پنج میلیارد دلار از دارایی های بنیاد فرهنگی علوی و شرکت آسا به حراج گذاشته شود.

بنیاد خیریه علوی که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و با نام بنیاد پهلوی در آمریکا راه اندازی شد، فعالیت هایی در حوزه تبلیغ فرهنگ اسلامی و زبان و ادبیات فارسی دارد و دارایی هایی مانند 60 درصد یک برج 36 طبقه در خیابان پنجم محله «منهتن» نیویورک، چهار مسجد در نیویورک، مریلند، کالیفرنیا و هیوستون و مراکز اسلامی در مریلند، ویرجینیا، کالیفرنیا و تگزاس دارد.

ادعا شده شرکت آسا که مالک 40 درصد دیگر آسمانخراش شماره 650 نیویورک به مساحت 35 هزار متر مربع است، به بانک ملی جمهوری اسلامی ایران وابستگی دارد که در فرایند دور زدن تحریم ها نقش داشته است. مقام های بانک ملی وابستگی این شرکت به خود را رد کرده اند.

بر پایه ادعانامه دادگاه آمریکا، انتقال سود درآمد ناشی از اجاره دادن برخی دفترهای آسمانخراش نیویورک به تهران برخلاف قوانین تحریم بوده است.

گزارش های غیرمستند و دروغین شماری از مخالفان نظام و سازمان های مغرض به آژانس بین المللی انرژی اتمی به تحریم های یکجانبه و چندجانبه علیه تهران انجامیده که لغو همه آنها یکی از اهداف سند ژنو است که سوم آذرماه 1392 بین تهران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان امضا شد.

آنگونه که خبرگزاری انگلیسی «رویترز» بیست و نهم فروردین ماه نوشت «به دلیل نپیوستن یکی از شاکیان به این توافق، فروش ساختمان شماره 650 به این زودی رخ نمی دهد و بنیاد علوی و شرکت آسا می توانند درباره این حکم فرجام بخواهند».

** پشتیبانی از تروریسم و نقض حقوق بشر؛ ابزارهایی برای اعمال فشار بر تهران

کشورهای غربی در حالی با سر دادن شعارهای رنگارنگ، موضوع حقوق بشر را دستاویزی برای باز کردن زبان انتقاد خود به روی دیگر کشورها و مداخله در امور داخلی آنها قرار داده اند که خود، با مشکلات مشابهی دست به گریبانند.

نمونه فضاسازی های غرب علیه ایران در زمینه حقوق بشر، گزارش حقوق بشری اتحادیه اروپا و پس از آن انگلیس است.

هفته گذشته وزارت دارایی انگلیس به بهانه نقض حقوق بشر طی بیانیه ای، حضور 15 مقام کنونی و پیشین ایران را در فهرست تحریم ها تمدید کرد.

این افراد پیش از این هم در فهرست تحریم های انگلیس بوده اند اما در بیانیه تازه، اطلاعات آنان به روز شده و وزارت دارایی افزون بر منع نهادهای مالی انگلیسی از مراودات اقتصادی با آنان، ضبط دارایی هایشان را نیز خواسته است.

بیست و ششم فروردین ماه «مجید تخت روانچی» معاون اروپا و امریکای وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: گزارش حقوق بشر منتشر شده از سوی انگلیسی ها از دید ما گزارشی یکسویه، مغرضانه و کاملا مردود و سیاسی است.

این در حالی است که بیست و دوم فروردین ماه دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعدام شهروند مکزیکی در ایالت تگزاس آمریکا را بسیار نگران کننده خواند و آمریکا را به دلیل خودداری از دسترسی شهروندان خارجی به خدمات کنسولی به نقض قوانین بین المللی متهم کرد.

دیوان بین المللی دادگستری در سال 1383 به آمریکا دستور داد پرونده 51 شهروند مکزیکی را که در آمریکا به اعدام محکوم شده و از دسترسی به خدمات کنسولی دور مانده اند، بررسی کند؛ امری که مغایر بندهای 6 و 14 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بوده که آمریکا آن را در سال 1371 امضا کرده است.

نوزدهم فروردین ماه نیز سازمان عفو بین الملل درباره نقض حقوق برخی اقلیت ها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به ویژه «کولی ها» در فرانسه اعتراض کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز برنامه جهانی دفاع از حقوق بشر نیز اعلام کرد بین 10 تا 12 میلیون اقلیت کولی به طور مداوم زیر انواع فشارها مانند تهدید به اخراج، اذیت و آزار نیروهای پلیس در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و قربانی اقدام های نژادپرستانه می شوند.

** تلاش غرب برای سنگ اندازی بر سر راه تهران

مقام های غربی مانند آنچه «هیلاری کلینتون» وزیر امورخارجه پیشین آمریکا اعتراف کرده، در ایجاد و آموزش گروه های تروریستی مانند القاعده دست داشته اند و از دیگر گروه های تروریستی فعال در منطقه مانند سازمان منافقان پشتیبانی می کنند. در چنین شرایطی سخنان آنان درباره مبارزه با تروریسم، فقط شعارهایی توخالی است برای پنهان کردن اقدام های خود پشت ادعاهای دروغین.

حقوق بشر نیز فقط دستاویزی است برای غرب تا در سایه آن، دیگر کشورها را محکوم و در منگنه قرار دهد؛ غافل از آنکه خود، در چارچوب های خودساخته حقوق بشری نمی گنجد و هر از گاه داد نهادهای سامان یافته در این حوزه ها را بلند می کند.

در چنین شرایطی تهران بارها از چارچوب های تعیین شده بر پایه دیدگاه های غربی و نیز پایبند نبودن همان کشورها به آن چارچوب انتقاد کرده است.

به هر روی، در زمانی که پیاده سازی گام نخست و 6 ماهه سند ژنو از پایان دی ماه آغاز شده و گفت و گوها برای رسیدن به «راه حل جامع» به عنوان آخرین گام از برنامه اقدام مشترک ادامه دارد، به نظر می رسد غرب با اعمال فشارهای گوناگون بر ایران در پی القای این دیدگاه است که تهران نه بر پایه حسن نیت بلکه به دلیل انفعال، به سیاست «تعامل سازنده» (و همکاری همه جانبه) روی آورده است.

ایجاد برخی ناهماهنگی های بانکی در آزادسازی دارایی ها، تاخیر در اجرای شماری از بندهای توافق مانند تعیین راهی برای پرداخت مستقیم شهریه دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارجی، صدور بیانیه های حقوق بشری و حکم های دادگاهی و نیز اقدام تازه آمریکا در پرهیز از صدور روادید برای گزینه جمهوری اسلامی ایران به عنوان سفیر دایم در سازمان ملل متحد در زمره همین حاشیه سازی های غرب می گنجد.

در چنین شرایطی روشن است دستیابی به اهداف تعیین شده در برنامه اقدام مشترک با مشکلاتی روبرو شود.

از سوی دیگر، آژانس بین المللی انرژی هسته ای گرچه در گزارشی تازه بر پایبندی تهران به اجرای داوطلبانه اقدام های خود مانند تبدیل نیمی از ذخایر اورانیوم با غلظت 20 درصد به اورانیوم زیر پنج درصد مهر تایید زده اما همانگونه که بارها ثابت کرده است به جای ایفای وظایف فنی و حقوقی به دلیل تامین مالی بودجه خود از سوی شماری کشورها، از نگاه های سیاسی غرب متاثر است.

نمونه آن را در گفته های تازه «یوکیا آمانو» مدیرکل ژاپنی آژانس، می بینیم که با وجود 2 دوره توافق تهران و این نهاد برای پاسخگویی داوطلبانه به 13 خواسته آژانس و ادعاهای مطرح شده، بیست و ششم فروردین ماه به خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» گفت: از زمان امضای چارچوب همکاری ایران و آژانس در آبان ماه پارسال، هیچ جدول زمانی یا پاسخ روشنی از سوی ایران دریافت نکرده است.

این، در حالی است که گزارش تازه آژانس در نتیجه همکاری های تهران بر پایه 2 توافق صورت گرفته و اقدام هایی مانند فراهم ساختن دسترسی مدیریت شده به تاسیسات اراک و بندرعباس و بازدیدها از تاسیسات نطنز، اصفهان، فردو و... تنظیم شده است.

آمانو همچنین با اشاره به بخش «جنبه نظامی احتمالی» گزارش های آژانس درباره فعالیت های هسته ای تهران، ادعاهای پیشین خود را تکرار کرد که «آژانس نمی تواند نتیجه گیری کند همه ابعاد و تاسیسات هسته ای ایران صلح آمیز است».

این، به اختلاف ایران و آژانس درباره «داوطلبانه بودن» اجرای پروتکل الحاقی و کد اصلاحی 3.1 ترتیبات فرعی بخش عمومی پادمان برمی گردد.

در این پیوند «رضا نجفی» سفیر و نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، بیست و هشتم فروردین با ابراز تعجب از گفته های آمانو، گفت مواضع ایران در این زمینه «کاملا روشن» است به طوری که «ایران قبلا هر دو را امضا و به صورت داوطلبانه اجرا می کرد ولی با ارجاع غیرقانونی و غیرحقوقی موضوع ایران به شورای امنیت و وضع تحریم های ناعادلانه اجرای آنها را متوقف کرد».

نجفی افزود: هم اکنون این موضوع ها در چارچوب گفت و گوها با گروه 1+5 در حال مذاکره است و تا رفع کامل تحریم های ناعادلانه هیچ کس حتی آژانس نباید انتظار اجرای آنها را داشته باشد، اما درباره اتهام ها و ادعاهایی که تاکنون یک مدرک متقن و موثق در مورد آنها ارایه نشده است فقط باید گفت مایه تاسف است در زمانی که ایران در حال همکاری با آژانس است این موضوع های بدون پشتوانه، به رسانه ها کشانده می شود.

تغییر رویکرد تهران در عرصه سیاست خارجی و تلاش های بین المللی و منطقه ای آن برای گسترش دامنه تعامل سازنده، با واکنش های مثبت کشورهای دیگر همراه شده و جایگاه تهران را در مناسبات سیاسی و اقتصادی بالا برده است.

با این همه، غرب راهبرد «چماق و هویج» یا «نیش و نوش» خود را همچنان ادامه می دهد تا بر سر راه پیشرفت تهران سنگ اندازی کند.

نگاهی به گذشته نیز نشان می دهد هیچ کدام از بازی های رسانه ای و سیاسی غرب نمی تواند جلو اراده و خواست ملت یکپارچه ایران برای دستیابی به حقوق خود را بگیرد.

روشن است دست یازیدن به ابزارهایی مانند حقوق بشر و تروریسم با توجه به دوگانگی رفتار و گفتار غرب و نخ نما شدن این اقدام ها تاثیر چندانی نخواهد داشت؛ هر چند این اقدام ها جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدها و دیگر کشورهای آزاده جهان را به سوی چاره اندیشی برای جلوگیری از استفاده های ابزاری غرب از چارچوب ها و حتی نهادهای بین المللی رهنمون می سازد.

مریم مسعود- گروه تحقیق و تفسیر خبر

تحقیق**1961**1358
کد N233682

وبگردی