آفتاب
یک فعال دانشجویی:

هیچ‌یک از اقوام تهدید نیستند/گاهی به اقلیت‌ها نگاه امنیتی می‌شود

هیچ‌یک از اقوام تهدید نیستند/گاهی به اقلیت‌ها نگاه امنیتی می‌شود

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه "هیچ‌یک از اقوام موجود در کشور تهدید به حساب نمی‌آیند"، اظهار کرد: نوع برخورد دولت با اقلیت‌های کشور، گاه آنها را به حرکات تند سوق می‌دهد.

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه "هیچ‌یک از اقوام موجود در کشور تهدید به حساب نمی‌آیند"، اظهار کرد: نوع برخورد دولت با اقلیت‌های کشور، گاه آنها را به حرکات تند سوق می‌دهد.

مهدی نجفی‌خواه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به تنوع و تکثر اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران، تاکید کرد: حضور قومیت‌های مختلف فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است. در کشور ما حدود 31 قومیت مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که مدیریت یکپارچه آنها اقدامی بسیار دشوار است.

وی با تاکید بر اینکه "دولت باید در تلاش باشد تا به خوبی از فرصت ایجاد شده به واسطه حضور قومیت‌های مختلف در کشور استفاده‌های لازم را ببرد"، خاطرنشان کرد: برای مدیریت یکپارچه تنوع اقلیت‌های قومی و مذهبی و قرار دادن این قومیت‌ها در کنار یکدیگر باید برنامه‌ای مدون از سوی دولت تبیین شود و دولت تلاش کند تا این گروه‌های مختلف را در کنار یکدیگر بنشاند.

نجفی‌خواه ادامه داد: دولت باید سعی کند که با تاکید و توجه ویژه بر نقاط اشتراک اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور و با نادیده گرفتن اختلاف‌های آنها شرایط مناسبی برای این اقشار فراهم سازد.

وی به نحوه تعامل دستگاه‌های مختلف نظام با اقلیت‌های قومی و مذهبی اشاره کرد و با بیان اینکه "در قانون اساسی در زمینه قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی صراحت بسیاری وجود دارد"، گفت: چنانچه دستگاه‌های مختلف کشور اعم از دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و مدیریتی به اصول قانون اساسی پایبند باشند، بسیار ساده می‌توان فضایی را بوجود آورد که در آن همه قومیت‌ها و اقلیت‌ها به راحتی بتوانند در کنار یکدیگر زندگی خوبی داشته باشند.

این فعال دانشجویی به ارائه طرح تأسیس فرهنگستان‌ زبان‌های مختلف رایج در کشور از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها اشاره کرد و با بیان اینکه "طرح این مسائل و قوانین اینچنینی می‌تواند کمک بسیاری به سازمان یافتن اقلیت‌ها داشته باشد"، افزود: دولت می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و توجه ویژه به امور مربوط به اقلیت‌های قومی و مذهبی شرایطی را فراهم کند که ضمن خارج نشدن هیچ‌یک از این اقوام از میدان، بتوانند از زندگی خوبی در کشور برخوردار باشند.

دبیر تشکیلات انجمن اسلامی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به نوع نگاه دولت‌های قبلی به اقلیت‌های قومی و مذهبی اظهار کرد" متأسفانه در برخی دوره‌ها نگاه خاص امنیتی نسبت به قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی وجود داشت که این نگاه سبب حذف برخی از این اقشار شده بود. این نگاه موجب شده بود که هرگونه فعالیت از سوی این گروه‌ها با نگاهی امنیتی و با برچسب‌هایی همچون براندازی مواجه شود.

نجفی‌خواه با اشاره به توجه دولت به اقوام و اقلیت‌های موجود در کشور و انتصاب علی یونسی به عنوان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در این امور، با تاکید بر اینکه "دولت با این اقدام خود گام مثبتی در جهت توجه به امور اقوام و اقلیت‌ها برداشته است"، افزود: دولت تاکنون گام مثبتی در توجه به اقلیت‌های موجود در کشور برداشته است. از این پس نیز این روند مثبت دولت باید ادامه داشته باشد و قومیت‌های مختلف نیز باید نمود این روند و اتفاقات صورت گرفته از سوی دولت را در عرصه‌های اجتماعی شاهد باشند.

این فعال دانشجویی با اشاره به گروگان‌گیری اخیر در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: گاه مدیریت غلط کشور موجب تشکیل چنین گروه‌هایی می‌شود که به کلیت کشور ضربه وارد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه "هیچکدام از قومیت‌های کشور به هیچ عنوان تهدیدی برای نظام به شمار نمی‌آیند"، ادامه داد: نوع برخورد دولت و برخوردهای اجتماعی با اقلیت‌های قومی و مذهبی است که باعث می‌شود این اقلیت‌ها چنین برخوردهایی انجام دهند چراکه تبعیض و توهین به این اقلیت‌ها موجب می‌شود آنها به حرکات تندی روی بیاورند.

نجفی‌خواه، توزیع نامتوازن امکانات کشور و تمرکزگرایی امکانات در برهه‌های مختلف را از جمله دلایل روی آوردن گروه‌هایی از اقلیت‌های قومی و مذهبی در کشور به خشونت عنوان کرد و افزود: یکی از اقدامات و تغییراتی که دولت باید در تلاش باشد که در مدت فعالیت خود به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، تعیین رویکرد نسبت به اقلیت‌های قومی و مذهبی و توزیع متوازن امکانات در مناطق سکونت این گروه‌هاست.

انتهای پیام

کد N233551

وبگردی