آفتاب

شهاب سنگ ها منشا احتمالی حیات در کره زمین

شهاب سنگ ها منشا احتمالی حیات در کره زمین

محققان ناسا دریافتند که احتمالا ویتامین B3 موجود در کره زمین منشا فضایی دارد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینس، محققان ناسا با درنظر گرفتن این احتمال که مولکول های اساسی مورد نیاز برای شروع زندگی در کره زمین، در فضا تولید شده و توسط شهاب سنگ ها به زمین منتقل شده است، تحقیقاتی را آغاز کردند که در نتیجه آن دریافتند، ویتامین B3 دارای یک منشا فرازمینی بوده است.

محققان در این تحقیق، نمونه هایی از هشت شهاب سنگ غنی از کربن را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند و توانستند در تمام این نمونه ها مقادیری از ویتامین B3 را که بین 30 تا 600 واحد در یک میلیارد بود، شناسایی کنند.

همچنین در این تحقیقات برای اولین بار انواع دیگری از اسید های کربوکسیلیک پیریدین با غلظت های مشابه ویتامین B3 در شهاب سنگ ها شناسایی شد.

در این بررسی ها مشخص شد بخش عمده ای از ویتامین B3 و اسیدهای کربوکسیلیک پیریدین موجود در ساختار شهاب سنگ با آب جایگزین شده است، به همین علت محققان نتیجه گرفتند که این مولکول ها به دلیل تماس طولانی با آب، از بین رفته اند.

به این ترتیب نظریه جدیدی شکل گرفت و محققان برای آزمایش صحت آن دست به کار شدند.

محققان ناسا برای شبیه سازی شرایط موجود در فضا و احتمال شکل گیری ویتامین B3 آزمایش هایی را انجام دادند و در نهایت مشخص شد که این نوع ویتامین قابلیت شکل گیری درون دانه های یخ را دارد.

محققان معتقدند منظومه شمسی زمانی شکل گرفت که ابر عظیمی از گاز، گرد و غبار و دانه های یخ به دلیل جرم بسیار بالایی که داشت به درون خود فروپاشید و به دلیل برخورد این مواد با یکدیگر، اجرامی مانند ماه و سیارات شکل گرفتند.

فضای اطراف ما پر است از امواج رادیواکتیو و این تشعشعات می توانند موجب فرآیند های شیمیایی منجر به تولید مولکول های بیولوژیکی با اهمیت، مانند ویتامین B3 شوند.

ویتامین B3 که با عنوان اسید نیکوتینیک یا نیاسن نیز شناخته می شود، یک ماده اولیه برای تولید ساختار های موسوم به ان ای دی است که وجود آن برای سوخت و ساز بدن ضروری است.

همواره برقراری ارتباط بین شهاب سنگ ها و مبدا حیات، چالش بزرگی برای نسل بشر بوده است. اما این تحقیقات ناسا می تواند راهگشای شناسایی سایر مواد و مولکول های مهم برای شکل گیری حیات و شاید کشف منشا آن در کره زمین باشد.

گزارش کامل این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Geochimica et Cosmochimica Acta به چاپ رسیده است.
کد N233544

وبگردی