آفتاب

آلودگی یک پنجم از زمین‌های زراعی چین

آلودگی یک پنجم از زمین‌های زراعی چین

دولت چین نتایج تحقیقات چند ساله‌ای را منتشر کرده که نشان می‌دهد حدود یک پنجم از زمین‌های زراعی این کشور به فلزات سمی آلوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این گزارش که به دلیل حساسیت بالا پیش از این به عنوان محرمانه دولتی طبقه‌بندی شده بود، از فلزات سنگین کادمیوم، نیکل و آرسنیک به عنوان آلوده‌کننده‌های اصلی نام برده است.

نتایج تحقیقات مذکور به تردیدهای گسترده نسبت به ایمنی تولید زراعی چین می‌افزاید و سوء‌ظن در مورد وضعیت وخیم خاک این کشور پس از دو دهه رشد صنعتی انفجاری، استفاده بیش از حد از مواد شیمیایی زراعی و حداقل حفاظت محیط زیستی را تایید می‌کند.

همچنین به خطرات تهدیدکننده سلامت اشاره می‌کند که در صورت آلودگی خاک به فلزات سنگین ممکن است تا چند دهه بعد ظاهر شوند.

در حال حاضر مدافعان سلامت چندین روستای سرطانی را نزدیک کارخانه‌هایی شناسایی کرده‌اند که مظنون به آلوده کردن محیط زیست هستند. گفته می‌شود نرخ سرطان در میان ساکنان این روستاها بالای متوسط ملی است.

بررسی خاک زراعی در چین از سال 2005 تا سال گذشته انجام گرفت و نشان داد 16.1 درصد از کل خاک چین و 19.4 درصد از کل زمین زراعی این کشور آلوده است. خلاصه این تحقیقات از سوی وزارت حفاظت از محیط زیست و وزارت زمین و منابع این کشور منتشر شد.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، انتشار این گزارش نشان می‌دهد دولت چین به خشم عمومی فزاینده نسبت به آلودگی محیط زیستی با روشنگری بیشتر واکنش نشان می‌دهد.

رهبران چین وعده داده‌اند با مشکل آلودگی این کشور مقابله کنند با این‌همه آلودگی خاک تاکنون تحت الشعاع مشکل مه‌دود و آلودگی آب قرار گرفته است اما رسوایی‌های اخیر برنج و محصولات آلوده توجهات را بار دیگر معطوف خاک کرد.

انتهای پیام

کد N233474

وبگردی