آفتاب

آمریکا: روسیه پیشرفت زیادی در جنگ تبلیغاتی داشته است

آمریکا: روسیه پیشرفت زیادی در جنگ تبلیغاتی داشته است

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی تأکید کرد، روسیه از ده سال پیش در زمینه جنگ تبلیغاتی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، ریچارد استنگل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در حوزه دیپلماسی عمومی در گفت‌وگو با کریستین امانپور، مجری این شبکه درباره رویکرد آمریکا در قبال روسیه در تحولات اوکراین گفت: جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفت، توافق درباره حل بحران اوکراین روی کاغذ خوب است اما این توافق باید در عمل خود را نشان دهد. در واقع پوتین باید نشان دهد که در خصوص اجرای این توافقنامه اقداماتی صورتی می گیرد. افرادی که ساختمان‌های دولتی را در شرق اوکراین اشغال کرده‌اند باید از خارج شوند و تنش‌ها را کم کنند. همان‌طور که جان کری تاکید کرد، باید شاهد پیشرفت در این خصوص باشیم در غیر این صورت تدابیر دیگری اتخاذ خواهد شد که از جمله آنها تحریمهای بیشتر است.

استنگل درباره تنش میان روسیه و آمریکا گفت: دیپلماسی عمومی درباره قدرت نرم است و قدرت دیدگاه‌ها و اقدامات و سیاست‌های ما را نشان می دهد و این که چگونه این قدرت را نشان دهیم و اعمال کنیم. از زمانی که من به این سمت منصوب شده‌ام و از زمانی که کریمه به روسیه الحاق شد، من از دستگاه تبلیغاتی روسیه بسیار شگفت زده شده‌ام زیرا خیلی سازمان یافته و منسجم و مدرن است. به نظر من پس از جنگ سرد آمریکا در این خصوص فعالیت‌های خود را کاهش داده است زیرا فکر می کند که دیگر برنده شده است و دیگر نیاز به ادامه گسترش قدرت تبلیغات نیست. در واقع همان موقع بود که روس‌ها تلاش خود را در این خصوص افزایش دادند. ما اکنون می بینیم این کار با ظهور شبکه‌هایی نظیر راشاتودی و حضور روس‌ها در سایت‌های اجتماعی انجام می‌شود و 10 سال است روسیه در این خصوص با جدیت تلاش می‌کند. جالب است رسانه‌های انگلیسی زبان روسیه در آمریکا آزادانه فعالیت می‌کنند؛ در حالی‌که مسکو پخش صدای آمریکا را در روسیه ممنوع کرده است. البته نمی توان گفت روسیه به این ترتیب در جنگ تبلیغاتی پیروز شده است زیرا مسکو رسانه‌های ما را در روسیه بسته است اما ما اجازه می دهیم رسانه‌های آن‌ها در آمریکا فعالیت کنند و این خود نشان می دهد که ما برنده هستیم زیرا در جنگ دیدگاه‌ها وقتی ما درباره آزادی بیان، مذهب و حرکت صحبت می کنیم، به حرف خود عمل کرده‌ایم و این به نفع ماست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: شکی نیست روسیه نقشی قوی در تحولات اوکراین بازی می کند و تبلیغاتی قوی به راه انداخته است. با وجود این نمی توان گفت آنها در جنگ تبلیغاتی در اوکراین برنده شده‌اند. یکی از کارهایی که ما در وزارت خارجه انجام داده ایم، ایجاد گروه ویژه مربوط به اوکراین است. این گروه ویژه بیشتر تمرکز خود را روی رسانه های اجتماعی به زبان روسی گذاشته‌اند که هدف آن ها ایجاد ارتباط با روس‌زبانان در منطقه است که هدف بمباران تبلیغاتی رسانه های روسیه هستند. در واقع روسیه منطقه را هدف امواج گسترده رسانه ای خود قرار داده است و ما تلاش می کنیم با آن مقابله کنیم. روسیه ده سال است روی این زمینه کار می کند و اکنون ما نتیجه آن را می بینیم.

ریچارد استنگل گفت: من به عنوان یک مقام وزارت خارجه آمریکا معتقدم اقدامات روسیه در خصوص اوکراین نقض قوانین بین‌المللی و تمامیت ارضی اوکراین است. چنین کارهایی در قرن بیست و یکم قابل قبول نیست. همان‌طور که وزیر خارجه آمریکا هم گفت، این رفتارهای قرن بیستمی است و ما باید با روش قرن بیست و یکمی برخورد کنیم. البته این قضیه خیلی پیچیده است.

ریچارد استنگل درباره کاهش قدرت آمریکا در جهان و افزایش احساسات ضد آمریکایی گفت: من هنوز به قدرت و اعتبار آمریکا باور دارم. من به ارزش‌های مشترک میان ما و ملت‌های جهان باور دارم. ما طرفدار آزادی بیان، ابداع و کارآفرینی هستیم که چهره‌ای قوی از آمریکا نشان می دهد. برای بسیاری از مردم جهان، آمریکا هنوز الگویی موفق است. بسیاری می خواهند برای تحصیلات عالی به آمریکا بیایند. البته در داخل آمریکا دیدگاه‌ها کمی متفاوت است. مردم در اینجا احساس انزوا می کنند و فکر می کنند نباید خیلی خود را درگیر مسائل جهان کنیم. ما باید بدانیم نقش آمریکا در مسائل جهان امتیاز بزرگی برای ماست. ما فقط یک درصد از کل بودجه را به عنوان کمک‌های خارجی مصرف می کنیم؛ در حالیکه مردم فکر می کنند این رقم 10 تا 20 برابر این است.

این مقام آمریکایی گفت: ما در دورانی زندگی می کنیم که دیپلماسی عمومی با سرعت نور و رسانه‌های اجتماعی انجام می شود. یکی از تفاوت‌هایی که ما با روس‌ها داریم این است که روس‌ها هر چه می خواهند، می گویند و به راحتی افسانه تبلیغ می کنند. آنچه در رسانه های روسیه شاهدیم، بزرگترین افسانه از زمان داستایوفسکی است. در صورتی که دامنه نفوذ فرهنگ مردمی آمریکا بسیار گسترده تر از روسیه است. آنها روی اهداف خاصی تمرکز کرده اند در صورتی که مخاطبان ما بسیار گسترده تر هستند.

انتهای پیام

کد N233458

وبگردی