آفتاب

اردوغان: دولت ترکیه اجازه تکرار حوادث پارک گزی را نمی دهد

اردوغان: دولت ترکیه اجازه تکرار حوادث پارک گزی را نمی دهد

آنکارا – ایرنا – ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه روز شنبه در استانبول با درخواست اتحادیه های کارگری و نهادهای مدنی برای برگزاری تجمع در میدان تقسیم استانبول به شدت مخالفت کرد و گفت: دولت آنکارا دیگر اجازه تکرار حوادثی مانند پارکˈ گزیˈ را نخواهد داد.

به گزارش ایرنا، اتحادیه های کارگری و نهادهای مدنی ترکیه به مناسبت روز کارگر ( 11 اردیبهشت ) خواهان برگزاری تجمع در میدان تقسیم استانبول که محل بروز حوادثی از جمله تظاهرات ضد دولتی در ترکیه بود، شده اند.

اعتراضات در پارک گزی میدان تقسیم استانبول سال گذشته در مخالفت با تخریب این پارک آغاز شد و سپس به شهرهای دیگر ترکیه تسری یافت. در موج اعترضات ناشی از این رویداد در ترکیه هشت نفر کشته و هزاران نفر زخمی شدند.

اردوغان امروز در مراسم کلنگ زنی طرح احداث دو تونل جدید از زیر تنگه بسفر برای عبور و مرور خودروها تاکید کرد: از این پس به هیچ وجه اجازه برهم زدن نظم عمومی و آسیب به اموال مردم و اصناف و کسبه داده نخواهد شد و اگر گروه هایی می خواهند گردهمایی برگزار کنند، در استانبول مکانهایی ویژه برای تجمعات بزرگ مردمی اختصاص داده شده است.

ˈمیدان تقسیمˈ استانبول خاطره بسیار تلخی برای کارگران و گروههای مخالف ترکیه دارد.

در ماه می سال 1977 میلادی زمانی که ترکیه شاهد درگیریهای شدید گروههای چپ و راست بود، تظاهرات کارگری حدود نیم میلیون نفر از کارگران که از شهرهای مختلف به استانبول آمده بودند، در این میدان به خاک و خون کشیده شد که بیش از 30 کشته و نزدیک به 150 نفر زخمی بر جای گذاشت. پلیس در این ماجرا بیش از 500 نفر را بازداشت کرد.

از آن سال به بعد وزارت کشور ترکیه به دلایل امنیتی مانع از برگزاری تظاهرات در میدان تقسیم شده و با اصرار تظاهرکنندگان برای راهپیمایی به سوی این میدان، بارها درگیریهای جدی بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان رخ داده است که در برخی از این درگیریها نیز عده ای کشته و زخمی شده اند.

خاورم/2011**230 ** شبس 1551
کد N233423

وبگردی