آفتاب

بنای باستانی کلوسئوم به دوران گلادیاتورها باز می گردد

بنای باستانی کلوسئوم به دوران گلادیاتورها باز می گردد

رم - ایرنا - بنای باستانی کلوسئوم نماد ایتالیا و محل درگیری گلادیاتورها در شهر رم ، بزودی شکوه گذشته خود را بدست می آورد.

به گزارش ایرنا ، کارشناسان و باستان شناسان درحال بازگرداندن شکوه دو هزارساله این بنای باستانی هستند و با استفاده از فشار آب ، رنگ سفید سنگ های تراورتن را به آن باز می گردانند و نتیجه نخستین بخش این کار تا قبل از تابستان امسال برروی پنج ستون این بنا قابل مشاهده خواهد بود.

کار مرمت بنای کلوسئوم که هشت میلیون یورو هزینه برداشته است از ماه سپتامبر سال 2013 آغاز شد و تا ماه مارس 2016 به اتمام می رسد.

نماد ایتالیا و شهر رم تا دوسال دیگر کاملا رنگ عوض کرده و به رنگ طبیعی خود بازخواهد گشت و سیاهی های ناشی از آلودگی هوا کاملا از روی آن پاک خواهد شد.

گفتنی است که در عملیات مرمت این بنای باستانی از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی شود و هم اکنون 10 کارشناس با استفاده از فشار آب و برس در حال بازگرداندن آن به حالت اولیه هستند.

این بنای باستانی یک تماشاخانه بیضی شکل در مرکز شهر رم است که بزرگترین از نوع خود در امپراتوری روم باستان محسوب می شود. تعداد ردیف های صندلی آن به پنجاه هزار می رسد و دارای 80 در ورودی است.

ساخت کلوسئوم توسط وسپاسیان امپراطور روم در سالهای 69 تا 70 پس از میلاد آغاز شد و پس از آن پسرش تیتوس در سال 80 پس از میلاد آنرا افتتاح کرد.

در این مجموعه امپراطوری روم شاهد فجیع ترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده است نبردهای خونین بر سر مرگ و زندگی گلادیاتورها یکی از سرگرمی های روزانه امپراطوران و اشرافیان روم بشمار می رفت. قدمت تاریخی و شکوه و جلال این بنا از یک سو و کارآمدی آن برای اجرای نمایش و امکان کنترل جمعیت، از سوی دیگر، باعث شد این سالن یکی از بزرگترین بناهای معماری روم باستان به شمار برود.

پلان این مجموعه به شکل بیضی به قطرهای 188 و 156 متر و زیر بنای آن حدود شش جریب است. ارتفاع آن تقریباً به اندازه یک ساختمان 15 طبقه می رسد (حدود 48 متر) کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه ای از اتاقها و گذرگاهها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته است.

اروپام ** 2171/1547
کد N233175

وبگردی