آفتاب

فیصل مقداد: سوری‌ها با مقاومت سرسختانه فرانسه را خوار و ذلیل کردند

فیصل مقداد: سوری‌ها با مقاومت سرسختانه فرانسه را خوار و ذلیل کردند

معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد: فرانسه از آنجا که به دلیل مقاومت سوری‌ها در قرن گذشته خوار و ذلیل شد در حال حاضر به عقده‌ی خود کم‌بینی دچار شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته‌ روزنامه‌ لبنانی البناء، فیصل مقداد معاون وزیر خارجه‌ی سوریه در سخنانی خاطرنشان کرد: در تاریخ بحران سوریه و نه در تاریخ جنگی که علیه سوریه به راه افتاده است و سوریه بهای سنگین آن را می‌پردازد هیچ کشوری به اندازه فرانسه در رخدادها و مداخله‌ها در کشور ما دست نداشته است.

وی تصریح کرد:‌ هیچ پیش‌نویس قطعنامه‌ای در هیچ سطحی از سطوح سازمان‌های بین‌المللی از دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل یا شورای حقوق بشر گرفته تا شورای امنیت، سوریه را با اقداماتی خصمانه هدف قرار ندادند مگر آنکه فرانسه جزو امضاکنندگان این پیش‌نویس‌ها بود و در گاهی موارد نیز خود در این امر پیش‌رو بود.

فیصل مقداد عنوان داشت: هیچ کشور عربی یا غربی این جرأت را به خود نداد تا همچون فرانسه به ائتلاف مخالفان سوریه اجازه دهد که نمایندگی‌ دیپلماتیک در فرانسه داشته باشند و هیچ کشوری همچون فرانسه علنا و به صورت آشکارا به گروه‌های تروریستی که در سوریه می‌جنگند آموزش نداده و آنها را مسلح نکرده است.

این مقام سوری افزود: هیچ کشوری همچون فرانسه در کودتاهایی که با قوانین بین‌المللی مغایر است، دست نداشته است. فرانسه بر حمله به منابع و زیرساخت‌های سوریه نظارت داشته و از ابزارها و مکانیسم‌هایی برای اشغال بخش‌هایی از مساحت جغرافیایی سوریه حمایت کرده است.

وی تصریح کرد: فرانسه تنها کشوری در جهان است که اسرائیل را به بمب هسته‌ای مجهز کرد و پس از انگلیس و اسرائیل، سومین دولتی است که در حمله سه‌جانبه به مصر در دوره‌ی جمال عبدالناصر رییس جمهور پیشین مصر دست داشت. فرانسه یک کشور استعمارگر است که یک میلیون تن در الجزایر توسط سربازان آن کشته شدند و از سوی پل گاگامه رییس جمهور رواندا متهم ردیف اول به کشتارهای دسته جمعی مردم در دهه‌های 90 قرن گذشته در رواندا است.

المقداد خاطرنشان کرد: فرانسه کشوری است که در سوریه به استعمارگری پرداخته و به حاکمیت آن تجاوز و اراضی آن را اشغال کرد اما فرانسه همچنان طعم قهرمانی‌های سوری‌ها زیر دندانش است و سوری‌ها پوزه این کشور استعمارگر را به خاک مالیدند که همچنان این مسائل را یادآوری می‌کند که چگونه سوری‌ها با مقاومت سرسختانه خود فرانسه را خوار و ذلیل کرده و این کشور را مجبور به عقب‌نشینی کردند.

انتهای پیام

کد N232988

وبگردی