آفتاب

مطبوعات روسیه و مذاکرات ژنو

مطبوعات روسیه و مذاکرات ژنو

تهران- ایرنا- رسانه های دیداری و شنیداری روسیه در چند روز اخیر، وقایع مربوط به اوکراین و همچنین مذاکرات چهارگانه روسیه، آمریکا، اوکراین و اتحادیه اروپا را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش روزشنبه ایرنا، رسانه های خبری روسیه در جدیدترین اخبار خود طی چند روز گذشته، بیشترین تمرکز خود را متوجه مذاکرات چهارگانه میان روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و اوکراین و همچنین روابط روسیه و ایران کرده، مطالب مربوطه را پوشش دادند.



*** خودداری پوتین از اعلام زمان اعزام نیرو به اوکراین

خبرگزاری ˈریا نووستیˈ می نویسد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه از پاسخ دادن به سئوال مربوط به اینکه چه وقتی و در کدام شرایط می تواند از حق توسل به نیروهای مسلح روسیه در اوکراین(طبق مجوز دریافت شده از شورای فدراسیون) استفاده کند، طفره رفت.

وی در گفت وگوی تلویزیونی با مردم گفت: ˈمن مایل نیستم در این مورد حتی حرف بزنم زیرا هر حرف بی دقت در این موقعیت و در این حوزه، می تواند بر توسعه این روند اثر منفی گذاردˈ.

رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد ناچار نشود از حق اعزام نیروهای روس به اوکراین استفاده کند.



*** پوتین: قصد الحاق آلاسکا به خاک روسیه را نداریم

پایگاه اطلاع رسانی ˈgazeta.ruˈ نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در یک تلویزیونی پخش مستقیم قول داد مسکو به ساکنان جنوب شرق اوکراین کمک کند از حقوق خود دفاع کنند و همچنین فهماند مسکو قصد ندارد آلاسکا را به خاک خود الحاق کنند.

وی در مورد الحاق کریمه گفت: ˈروسیه کریمه را به زور الحاق نکرده، خود مردم تصمیم گرفتند و روسیه فقط به این امر واکنش نشان داده و کریمه را وارد خانواده خود کردˈ.

وی همچنین حضور نیروهای روس در شرق اوکراین را تکذیب و اعلام کرد:یادآور می شوم شورای فدراسیون روسیه به رئیس جمهوری حق داده از نیروهای مسلح در اوکراین استفاده کند. امیدوارم از این اختیار استفاده نکنم و بتوانیم تمام مسائل حاد – اگر نگوییم فوق العاده حاد – اوکراین امروز را از راه سیاسی و دیپلماتیک حل کنیم.

پوتین در مورد امکان اخراج روسیه از سازمانهای بین المللی گفت اگر کسی مایل است دنیا را یک قطبی کرده و این سازمانها را زیر کنترل خود قرار دهد، به دشواری این کار را خواهد کرد. ما بر حضور در برخی ساختارها اصرار نمی کنیم، بخصوص اگر آنها قادر نیستند استقلال عمل و نقطه نظر خود را داشته باشند.

رئیس جمهوری روسیه در مورد امکان گسترش ناتو گفت: ˈهراسی نیست، ولی ما باید به واقعیات توجه کنیم. نزدیک شدن ناتو به مرزهای روسیه بر اقدام روسیه در کریمه هم اثر گذاشت. اگر اوکراین وارد ناتو و پایگاه پیمان در سواستوپل مستقر می شد، روسیه از مناطق مجاور دریای سیاه بیرون رانده می شد. دبیرکل کنونی ناتو وقتی نخست وزیر دانمارک بود مخفیانه گفتگو با پوتین را ضبط و سپس منتشر کرده بود. پس از چنین اموری چه اعتمادی می تواند در کار باشد؟ˈ

همچنین پایگاه خبری ˈvesti.ruˈ نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه معتقد است نیروهای معینی در جهان می خواهند روسیه را مانند یوگسلاوی ˈآسیاب کنندˈ.

وی در جریان این برنامه تلویزیونی در پاسخ به سئوال شخصی از سنت پطرزبورگ به این امر اشاره کرد. پوتین از نام بردن از طرف های مایل به جدا کردن روسیه و اوکراین خودداری کرد ولی اعلام نمود ˈاگر شما به وقایع نگاه کنید خودتان هم می توانید جواب بدهید چه کسی این کار را می کندˈ.

رهبر روسیه تأکید کرد: ˈایجاد اختلاف بین روسیه و اوکراین، جدا کردن، از هم دور کردن یک ملت واحد طی صدها سال در سیاست بین المللی مطرح بوده استˈ.



*** امیدواری پوتین به حل مساله ترانزیت گاز از اوکراین

خبرگزاری ˈایتار تاسˈ در خبری اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از بغرنج بودن ترانزیت گاز از اوکراین نگران شده ولی امیدوار است مسئله با موفقیت حل شود.

وی گفت: امیدوارم اینجا هم به سطح مناسب برسیم. منظور من قرار دادهای امضا شده و جاری می باشد.



*** لاوروف: روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا آماده کمک به اوکراین هستند

خبرگزاری ˈاینترفاکسˈ روسیه در خبری می نویسد: ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد طرفین ملاقات چهارجانبه ژنو برای کمک به اوکراین جهت برقراری ثبات در اقتصاد این کشور ابراز آمادگی کردند.

وی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ˈما اهمیت ثبات اقتصادی و مالی اوکراین را خاطر نشان می کنیم. گفتیم در آینده به محض اجرای قدم هایی که از آنها یاد کردم آماده ایم حمایت از مساعی مربوط به با ثبات کردن اقتصاد اوکراین را بررسی کنیمˈ.

اینترفاکس همچنین در ادامه به نقل از وزیر خارجه روسیه نوشت : ˈگروه چهارگانهˈ ژنو معتقد است حل بحران اوکراین کار خود اوکراینی ها است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد ˈتوافق های حاصله از بسیاری لحاظ ماهیت سازشکارانه دارد ولی امر اصلی برای ما این بود که طرفین قبول کردند این بحران باید توسط خود اوکراینی ها حل و فصل شودˈ.

لاوروف همچنین گفت: اظهارات ناتو در مورد امکان تجدید نظر در موقعیت بیطرف اوکراین باعث ناخرسندی روسیه می شود.

به گزارش این رسانه روسی، سرگئی لاوروف اعلام نمود اظهارات رهبری ناتو در مورد اینکه کسی نباید اوکراین را وادار کند موضع بیطرف پیشه کند غیر قابل قبول است.

وی گفت: ما به اظهارات غیرقابل قبولی توجه کردیم که از طرف آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو و ورشبو معاون اول آمریکایی او بیان شده که بطور خستگی ناپذیر تکرار می کنند کسی نباید اوکراین را وادار کند، بیطرف باشد.

او گفت: طرف روس ˈاز همکاران غربی و ریاست ناتو درخواست کرده مسئولیت خود را در ازای این موضوع در دورانی که همه مساعی باید متوجه حل بحران اوکراین باشد، درک کنند.



***پوتین: سران اروپا به خاطر شنود حتی در خانه امنیت ندارند

خبرگزاری ˈایتار تاسˈ در خبری به نقل از ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نوشت: کنار آمدن با رهبران اروپایی که حتی در خانه از بیم استراق سمع آمریکا خیلی آهسته حرف می زنند، دشوار است.

پوتین به کشورهای اروپایی پیشنهاد کرد اروپای بزرگ از لیسبون تا ولادی وستوک ساخته شود تا به بازیگران خرد و ریزی تبدیل نشوند که در آینده امری به آنها بستگی نخواهد داشت.



*** ایتارتاس: پوتین خود را هدف اصلی مجازاتهای غرب دانست

خبرگزاری ˈایتار تاسˈ اعلام کرد: ولادیمیر پوتین گفته است امکان دارد خودش هدف اصلی مجازات های غرب باشد.

وی گفت ˈ از قرار چنین تلاشی – تبدیل من به هدف اصلی مجازات ها – در کار استˈ.

وی در پاسخ به سئوالی مربوط به مجازات های اعمال شده علیه گنادی تیمچنکو، آرکادی و بوریس روتنبرگ (تجار کلان) اعلام کرد ˈاینها دوستان و آشنایان خوب من هستند. آنها سرمایه خود را قبل از این بدست آورده بودند. برای مثال تیمچنکو فعالیت تجاری را از اوایل سالهای 90 آغاز کرده بود. پس آنها البته به کریمه هیچ ربطی ندارندˈ.

پوتین گفت: این تجار ˈاز اخبار تلویزیونˈ از وقایع کریمه مطلع شدند و ˈصمیمانه، با اشک در چشمˈ آن حوادث را پیگیری می کردند و لذا ˈاگر آنها را به این خاطر مجازات می کنند پس در این صورت علتی برای مجازات آنها موجود استˈ.



*** روسیه به احیای روابط با آمریکا امیدوار است

خبرگزاری ˈریا نووستیˈ اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امیدوار است روابط رهبری روسیه و آمریکا در آینده نزدیک احیا شود.

وی گفت ˈما با آنها تماس هایی داشتیم ولی همکاران آمریکایی تصمیم گرفتند آنها را متوقف کنند. امیدوارم به مرور زمان همه امور مشخص شودˈ.



***مقالات

ˈویاچسلاو میخایلوفˈ نویسنده روس در مقاله ای پیرامون ˈچشم انداز همکاری نظامی فنی روسیه و ایرانˈمی نویسد: درروابط روسی – ایرانی ضرورت تجدید نظر در سطح و کیفیت همکاری نظامی فنی مبرم شده است. در سال گذشته تبادلات بازرگانی جمعی بین دو کشور تا حداقل تاریخی تنزل یافته و معادل 1.4 میلیارد دلار شد. دو کشور روابط سیاسی خوبی دارند ولی آنها در زمینه روابط بازرگانی و اقتصادی و همکاری نظامی فنی به حالتی رسیده اند که فقط به یک تحرک نیاز دارد.

سفر امسال ولادیمیر پوتین به تهران می تواند حکم این تحرک را داشته باشد. برای اینکه سفر وی با موفقیت برگزار شود، قبل از همه باید همه موانع و سدهای موجود را برطرف کرده و برای پیشرفت ها در روابط شرایط را ایجاد کرد. در میان مسایل موجود در روابط روسی –ایرانی، قرارداد درباره صدور سامانه های روسی اس-300 به ایران که رهبران روسیه در پاییز سال 2010 به طور خشن و زننده آن را لغو کردند، جایگاه ویژه ای دارد.

این نویسنده روس می افزاید: روسیه و ایران از توان بالقوه عظیمی برای توسعه روابط خود خارج از همکاری نظامی فنی هم برخوردارند. تحولات در زمینه ساخت نیروگاه های اتمی جدید در این کشور توسط شرکت ˈروس اتمˈ پدید می آید. موجبات اولیه بازگشت شرکت های بزرگ روسی به بازار نفت و گاز ایران فراهم شده است ولی امید توسعه روابط نظامی – فنی بسته شده که ممکن است روابط روسی- ایرانی را در اکثر زمینه ها به سطح اصولاً جدیدی ارتقا دهد.

وی اضافه می کند: توضیح بیش از حد ساده ای خواهد بود چنانچه مشکلات در زمینه همکاری نظامی فنی بین روسیه و ایران تنها نتیجه تلاش های دیپلماسی آمریکایی و اسراییلی محسوب شود.دراین زمینه لایه ضخیم مشکلات داخلی وجود دارد که مانند سابق اثر تخریبی خود را می گذارد. قبل از همه باید به ادامه وابستگی صنایع دفاعی روسیه به کالاهای نظامی شرکت های غربی اشاره کرد. برای مثال، صنایع دفاعی روسیه هنوز نتوانسته است از تجهیزات الکترونیکی داخلی بسیاری از انواع تسلیحات بی نیاز شود. ولی درجایی که صنایع دفاعی روسی در زمینه تولید محصولات نظامی در چارچوب ˈچرخه بستهˈ یعنی بدون جلب فناوری ها و پیمانکاران غربی به موفقیت رسیده است، آمریکایی ها و اسراییلی ها چوب لای چرخ همکاری نظامی فنی روسی- ایرانی می گذارند. این امر در سرگذشت پیرامون اجرای قرارداد درباره صدور پنج آتش بار سامانه اس-300 به ایران بروز کرد که مسکو در ماه سپتامبر سال 2010 آن قرارداد را لغو نمود. بهای قراردادی که در سال 2007 منعقد شده بود، معادل حدود 800 میلیون دلار بود. باید تأکید کرد که صنایع دفاعی روسی در تولید این سامانه ها به خارجیان وابسته نیست.

به نظر این نویسنده، بعد از آنکه روسیه تعهدات خود را در برابر ایران اجرا نکرد، سیمای آن به عنوان شریک مطمئن خدشه دار شد. دور نمای دعوای دادگاهی با ایران در دادگاه داوری بین المللی که ایرانیان طی شکایتی به این دادگاه خواهان غرامت 4.2 میلیارد دلاری بابت قرارداد اجرا نشده شدند، افول روابط دو شریک طبیعی را مورد تأکید قرار داد.

اروپام**1485** 1064
کد N232919

وبگردی