آفتاب

حقوقدان آلمانی: اقدام آمریکا در مورد ابوطالبی غیرقانونی است

حقوقدان آلمانی: اقدام آمریکا در مورد ابوطالبی غیرقانونی است

برلین-ایرنا- یک حقوقدان بین المللی آلمانی اقدام دولت آمریکا در خودداری از صدور روادید برای حمید ابوطالبی نماینده پیشنهادی ایران در سازمان ملل را اقدامی مغایر با قانون دانست وگفت:ایران حق پیگیری حقوقی این مساله را درمجمع عمومی این سازمان دارد.

ˈباراک اوباماˈ رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته قانونی را امضا کرد که راه را برای خودداری از صدور روادید برایˈحمید ابوطالبیˈ، گزینه تصدی سمت نمایندگی ایران در سازمان ملل هموار می کند.

پیش از این مجلس نمایندگان و سنای آمریکا قانونی را به اتفاق آرا به تصویب رسانده بودند که بر اساس آن، واشنگتن می تواند از صدور روادید برای هر یک از نمایندگان کشورها در سازمان ملل که علیه آمریکا ˈفعالیت تروریستی یا جاسوسیˈ کرده اند و همچنان تهدیدی را متوجه امنیت ملی این کشور و متحدان آن می کنند، خودداری کند.

دولت آمریکا هفته گذشته با این ادعا که حمید ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران در سال 1979میلادی نقش داشته است، اعلام کرد برای وی به عنوان نماینده جدید ایران در سازمان ملل متحد روادید صادر نخواهد کرد.

ˈنورمن پشˈسیاستمدار ارشد حزب چپ های آلمان و نماینده سابق این حزب در مجلس این کشور که یکی از صاحبنظران در رابطه با مسائل حقوق بین المللی شناخته می شود، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در برلین، این اقدام آمریکایی ها را مغایر با قوانین دانست و تاکید کرد که این اقدام غیرقانونی قابل پیگیری حقوقی است.

این حقوقدان آلمانی با بیان اینکه واشنگتن پیشتر نیز چنین اقدام غیرقانونی را در مورد یاسر عرفات، رهبر فقید تشکیلات خودگردان فلسطینی انجام داده است، گفت : این دفعه نیز کاملا واضح و روشن است که چنین اقدامی مغایر با قانون انجام شده زیرا آمریکا در سال 1945، وقتی سازمان ملل تصمیم به افتتاح مقر این سازمان در نیویورک گرفت خود را موظف دانست که به همه اشخاصی که به صورت رسمی برای خدمت در این سازمان معرفی می شوند اجازه ورود و خروج آزادانه به این کشور را بدهد.

نورمن پش تاکید کرد: در این رابطه آمریکایی ها قرار دادی امضا کرده اند که به روشنی در آن تاکید شده همه اشخاص بویژه نمایندگان اصلی کشورها و دولت ها باید بتوانند برای حضور در مقر سازمان ملل متحد وارد آمریکا شوند، اما امروز می بینیم که دولت این کشور برخلاف تعهدی که داده عمل کرده است.

وی تصریح کرد: اقدام واشنگتن در ممانعت از ورود ابوطالبی به خاک این کشور، اقدام غیرقانونی بوده که در محاکم حقوقی بین المللی قابل پیگیری حقوقی است البته برای طرح دعوی حقوقی در محاکم بین المللی با این مشکل مواجه هستیم که آمریکا از سال 1986 از این دادگاه خارج شده و نمی توان از این کشور شکایت کرد.

این حقوقدان آلمانی افزود: به نظر من ایران می تواند شکایت خود را درمورد حق قانونی اش در رابطه با اعزام نماینده مورد نظر خود به سازمان ملل در یک دادگاه عادی در آمریکا نیز مطرح و پیگیری کند.

به گفته نورمن پش، ایران همچنین می تواند و باید با طرح موضوع درمجمع عمومی سازمان ملل و درخواست رای گیری عمومی درمورد آن، باطل کردن اقدام آمریکا را به دلیل غیرقانونی بودن و مغایرت با قوانین سازمان ملل متحد پیگیری کند و با صدور قطعنامه ای از سوی مجمع عمومی با این قید که آمریکا موظف است به هر صورت ممکن به اشخاص معرفی شده به عنوان نماینده سازمان ملل اجازه ورود به این کشور را بدهد، این مشکل را برای همیشه حل کند.

این حقوقدان بین المللی با بیان اینکه نمی دانم امریکایی ها برای دست زدن به چنین اقدامی چه انگیزه ای داشته اند، گفت: درسال 1988 و درمورد مشابه با یاسر عرفات نیز واشنگتن با انتقادات شدیدی مواجه شد درحالی که غیر قانونی بودن این موارد موضوعاتی روشن است که اصلا نیازی به بحث در حقوق بین المللی ندارد.

نورمن پش درخصوص متناقض بودن رفتار آمریکایی ها در حالی که ابوطالبی یک بار در دهه 90 روادید ورود به خاک آمریکا را دریافت کرده اما امروز با ورود وی به این کشور مخالفت می شود، گفت: آمریکایی ها برای این کار خود بهانه های زیادی دارند اما همه آنها بی ربط است و معنی ندارد.

این حقوقدان بین المللی تاکید کرد: آمریکا باید به ابوطالبی اجازه ورود بدهد تا فعالیت دیپلماتیک خود را در سازمان ملل آغاز کند زیرا این مخالفت خارج از حوزه اختیارات قانونی واشنگتن است و تنها به سازمان ملل مربوط می شود.

نورمن پش درخصوص تاثیر این اقدام آمریکایی ها بر روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، گفت: واقعیت این است که هر دو طرف تلاش می کنند در موضوع هسته ای به توافق برسند اما باید بپذیریم که از طرف دیگر نیروهای تندرویی در بین جمهوری خواهان آمریکا وجود دارند که می خواهند مانع از توافق نهایی با ایران در موضوع هسته ای شوند و هر از گاهی با دست زدن به چنین اقداماتی بدنبال به شکست کشاندن مذاکرات هستند اما به نظر من مسئله مربوط به ابوطالبی را باید به طور کامل از موضوع مذاکرات هسته ای جدا کرد.



**دستیابی به توافق هسته ای درپایان 6 ماه امکان پذیر است

عضو سابق کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان در پاسخ به سوالی درخصوص روند مذاکرات هسته ای و احتمال دستیابی به توافق نهایی در مهلت تعیین شده براساس توافق موقتی ژنو،گفت:به نظر من می توان درهمین مهلت 6ماهه به توافق نهایی رسید البته نیروهایی هستند که تلاش می کنند مانع از توافق شوند و همچنین اسرائیلی ها نیز فشار می آورند که این توافق حاصل نشود.

این حقوقدان آلمانی همچنین درمورد اعمال تحریم ها علیه ایران از سوی غرب و آمریکا و ضرورت لغو آن بعد از توافق نهایی درموضوع هسته ای، با بیان اینکه ˈبه صورت کلی اعمال سیاست های تحریمی را نمی فهممˈ، گفت: همانطوری که هنری کیسینجر گفته است ، ˈتحریم نماد یک راهبرد اصولی نیست بلکه برعکس نشان دهنده نبود یک راهبرد دقیق و موفق برای حل مشکل استˈ.

وی افزود: به نظر من ادامه اعمال سیاست های تحریمی علیه ایران نیز بیشتر به خاطر فشار نیروهای تندرو و رسانه های زیر نفوذ آنها بوده است تا اینگونه القا شود که به دنبال آشتی با ایران نیستند.



** سیاست فعلی دولت آلمان در قبال ایران را درست نمی دانم

نماینده سابق مجلس آلمان در ادامه این گفت و گو در رابطه با سیاست برلین در قبال ایران بعد از توافق ژنو، با بیان اینکه رابطه دو کشور به صورت تاریخی و سنتی همیشه خوب بوده است، گفت: من سیاست فعلی آلمان درمورد ایران را درست ندانسته و مضر و متناقض می بینیم.

نورمن پش تاکید کرد:به نظرم سیاستی که بر پایه تحریم و خویشتن داری باشد به هیچ عنوان موفق و هدفمند نخواهد بود و تنها تفسیری که من می توانم از سیاست فعلی دولت مرکل در قبال ایران داشته باشیم،اینکه آمریکا همچنان برلین را در دستان خود دارد و دولتمردان آلمانی نیز نمی خواهند بهانه به دست واشنگتن بدهند.

این سیاستمدار با سابقه آلمانی در پایان تاکید کرد: به اعتقاد من عادی سازی رابطه بهترین راه برای همگرا کردن ایران در جامعه بین المللی است و اعمال سیاستی که بر پایه خصومت و رقابت با ایران ایجاد شده باشد را درست نمی دانم در نتیجه معتقدم همکاری های اقتصادی و تجارت با ایران می تواند زمینه تعمیق روابط در همه سطوح باشد.

اروپام** 2051** 1701 ** 1064
کد N232552

وبگردی