آفتاب

مخالفت نظامیان آمریکا با پرواز هواپیمای روسی بر فراز آسمان ایالات متحده

مخالفت نظامیان آمریکا با پرواز هواپیمای روسی بر فراز آسمان ایالات متحده

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و آژانس‌های اطلاعاتی این کشور در هفته‌های اخیر از کاخ سفید خواسته‌اند تا به هواپیمای نظارتی روسیه، اجازه پرواز بر فراز خاک آمریکا ندهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از ای بی سی، کاخ سفید اخیرا متحمل فشار زیادی شده تا از پرواز هواپیمای روسی بر فراز خاک آمریکا جلوگیری به عمل آورد، در نهایت به بررسی این موضوع پرداخته تا تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

این پروازها از سوی هواپیمای روسی براساس "معاهده آسمان‌های باز" صورت می‌گیرد.

در حالیکه آمریکا و روسیه درموضوع اوکراین رو در روی هم قرار گرفته‌اند، کابینه امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا همچنان به مخالفت خود با توافقی که نظارت هوایی روسیه بر آمریکا را مجاز می‌کند ادامه می‌دهد.

به گفته مقامات آمریکایی جاسوس‌ها و ژنرال‌های این کشور با چنین پروازهای نظارتی بر فراز آمریکا مخالف هستند اما در یک نشست بین سازمانی که روز چهارشنبه برگزار شد، مقامات ارشد موفق نشدند تا به یک جمع بندی در این زمینه دست یابند.

معاهده آسمان‌های باز که از سال 2002 اجرایی شد، توسط 34 کشور امضا شده و به اعضای آن اجازه می‌دهد تا با هواپیماهای مجهز به دوربین‌های پیشرفته به جمع آوری اطلاعات از جابه جایی نیروها و مطابقت سلاح‌های کشورهای دیگر با معاهدات کنترل تسلیحات بپردازند.

هوارد مک کئون، رئیس جمهوری خواه کمیته سرویس مسلح مجلس نمایندگان و مایک روجرز، رئیس یک کمیته فرعی که نظارت بر زرادخانه هسته‌ای آمریکا را برعهده دارد در تاریخ 15 آوریل از اوباما خواستند تا این حق را از روسیه بگیرد.

این در حالیست که وزارت امور خارجه آمریکا تاکید دارد واشنگتن باید به تعهدات خود پایبند باشد.

این درخواست در حالی از سوی مقامات ارشد آمریکایی مطرح شده است که غرب و روسیه روز پنج شنبه موفق شدند برای کاهش تنش‌ها در اوکراین به یک توافق برسند.

انتهای پیام

کد N232248

وبگردی