آفتاب

فلسطین برگ برنده ایاد علاوی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق

فلسطین برگ برنده ایاد علاوی برای تصدی پست نخست‌وزیری عراق

مساله فلسطین وارد رقابت‌های انتخابات پارلمانی عراق شده است و به نظر می‌رسد که رئیس فهرست العراقیه و ائتلاف‌های حامی وی از مساله فلسطین به عنوان برگ برنده‌ای در رقابت‌های انتخاباتی استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه عراقی "العربیة" به نقل یک منبع دیپلمات اروپایی در امان، پایتخت اردن گزارش داد که ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه و نخست وزیر سابق عراق با طرح "آمریکایی ‌ اسرائیلی" برای این که صحرای الانبار در مرزهای اردن و سوریه به عنوان کشور جایگزین آوارگان فلسطینی تعیین شود، موافقت کرده است تا در ازای آن، وی تصدی پست نخست وزیری در دولت آتی را برعهده بگیرد و چهار میلیارد دلار برای خود و 35 میلیارد دلار نیز برای خرید آرای نمایندگان پارلمانی حامی این طرح در ساختار پارلمانی آتی دریافت کند.

روزنامه العربیه نوشت: این توافق مبتنی بر این است که آوارگان فلسطینی از تمام جهان براساس طرح مارشال در صحرای الانبار سکنی گزینند که کشورهای غربی و عربی نیز از این طرح حمایت می‌کنند.

مسئولان فلسطینی برای تحقق روند صلح مساله بازگشت آوارگان فلسطینی را به وطن خود مطرح می‌کنند، اما رژیم صهیونیستی مخالف اجرایی شدن این امر است.

این روزنامه عراقی اعلام کرد: مذاکرات بسیاری میان ایاد علاوی با نمایندگانی از دولت آمریکا و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در کشورهای اروپایی و عرب از جمله لندن، امان، پاریس، مادرید و واشنگتن برگزار شد که نمایندگان از دو حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان عراق نیز در آن مشارکت داشتند.

روزنامه العربیه به نقل از این منبع اروپایی نوشت: مذاکره کنندگان آمریکایی و اسرائیلی تعهد داده‌اند که برای علاوی دو چتر حمایتی را ایجاد کنند که حمایت نخست در سطح داخلی بوده تا به نتایج ائتلاف‌های دیگر به نفع وی زده شود تا ائتلاف اکثریت را در پارلمان تشکیل دهد. حمایت دوم نیز در سطح منطقه‌ای است و به وی این امکان را می‌دهد تا تصدی پست نخست وزیری را برعهده بگیرد و همتایان خود را در ائتلاف‌های دیگر به حاشیه براند.

به گزارش العربیة، براساس این توافق پول‌های بسیاری از سوی کشورهای عربی و غربی به بانک‌های چندین کشور عربی و غربی جهت حمایت از کمپین تبلیغاتی ایاد علاوی واریز می‌شود.

این منبع اروپایی همچنین خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که این توافق کشتی نجاتی برای تلاش‌های جان کری، وزیر خارجه آمریکاست تا مساله فلسطین را از غرق شدن در دریای اختلافات میان تل‌آویو و تشکیلات خودگردان فلسطین نجات دهد.

در مقابل می‌توان به موضع عبدالله دوم، پادشاه اردن اشاره کرد که در 23 فوریه گذشته تاکید کرد که اسکان دادن آوارگان فلسطینی در اردن و اینکه اردن کشور جایگزین برای آن‌ها باشد، نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

کد N232135

وبگردی